Til beslutningsforslag nr.
B 220
Folketinget 2020-21
Beretning afgivet af Indenrigs- og Boligudvalget den 15. september 2021
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om bæredygtigt byggeri og bæredygtige
renoveringer i kommunerne og regionerne
[af Søren Egge Rasmussen (EL) m.fl.]
1. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Det
Konservative Folkeparti og Kristendemokraterne
Et flertal i udvalget (S, V, SF, KF og KD) konstaterer, at
regeringen (Socialdemokratiet) sammen med Venstre, Dansk
Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Socialistisk Fol-
keparti, Det Konservative Folkeparti og Alternativet den
5. marts 2021 har indgået en aftale om en national strate-
gi for bæredygtigt byggeri. Aftalen sætter de langsigtede
rammer for en ambitiøs omstilling i den danske bygge- og
anlægssektor og vil i de kommende år bidrage til at sikre et
kvalitetsbevidst, økonomisk ansvarligt og mere bæredygtigt
byggeri.
S, V, SF, KF og KD konstaterer endvidere, at der i hen-
hold til den politiske aftale om en national strategi for bære-
dygtigt byggeri skal indføres krav i bygningsreglementet for
nybyggeri (offentligt såvel som privat) om at opgøre byg-
ningers klimaaftryk fra 2023. Nybyggeri over 1.000 m
2
vil
desuden være omfattet af krav om CO
2
-grænseværdi svaren-
de til 12 kg CO
2
-ækv. /m
2
/år. Øvrigt nybyggeri omfattes
af krav om CO
2
-grænseværdi fra 2025. Der foreligger en
mødekadence for aftaleparterne med henblik på at fastsætte
grænseværdier hvert andet år frem mod 2030.
S, V, SF, KF og KD bemærker, at der på nuværende
tidspunkt ikke foreligger et fagligt grundlag for på samme
vis at stille et generelt krav om livscyklusberegning og CO
2
-
grænseværdier for renoveringer. I andre europæiske lande,
der også er langt i arbejdet med klimakrav til bygninger,
gælder aktuelle eller kommende krav om CO
2
-grænseværdi
således også kun for nybyggeri. Som en del af den politiske
aftale om en national strategi for bæredygtigt byggeri er der
igangsat et initiativ om helhedsvurderinger ved renoverin-
ger, der bl.a. skal medvirke til at understøtte, at beslutningen
om eventuelle nedrivninger eller ombygninger og renoverin-
ger afspejler den rette balance mellem økonomi, kvalitet og
klimabelastning. Aftaleparterne vil ultimo 2022 modtage en
afrapportering vedrørende initiativet om helhedsvurderinger
ved renoveringer.
S, V, SF, KF og KD ønsker ikke at undtage kommuners
og regioners opfyldelse af klimakrav til bygninger fra an-
lægsloftet, da udgifter til anlægsinvesteringer i bæredygtigt
byggeri vil påvirke de samlede offentlige udgifter på lige
fod med andre kommunale og regionale investeringer. Hvis
udgifter skal undtages udgiftsstyringen via de aftalte an-
lægsrammer, vil det kræve særskilt finansiering af et højere
anlægsniveau for de kommunale og regionale anlægsudgif-
ter ud fra det samlede økonomiske råderum. Det fremgår ik-
ke af forslaget, hvordan dette i så fald skulle finansieres. S,
V, SF, KF og KD noterer sig, at det allerede er muligt
for kommuner og regioner at stille krav om et maksimalt
CO
2
-aftryk for egne byggerier inden for de eksisterende
reguleringsmæssige rammer.
Flertallet kan således ikke støtte beslutningsforslaget.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget vil meget ger-
ne stille klimakrav til offentligt byggeri, og det gælder selv-
følgelig også for kommuner og regioner. RV synes egentlig,
det er en fornuftig tilgang, at kravene strammes gradvis frem
mod 2030, som det fremgår af selve beslutningsforslaget.
RV ønsker imidlertid ikke at koble klimakrav og anlægs-
loft. Anlægsloftet har netop sin gode begrundelse i mulig-
heden for at styre den offentlige økonomi. Nu har vi i en
krisesituation under pandemien og coronakrisen valgt at fra-
vige anlægsloftet, men i fremtiden vil det igen blive relevant
at have styr på de offentlige finanser – og måske endda
også i endnu højere grad, når regningen for coronakrisen
AX026729