Til beslutningsforslag nr.
B 220
Folketinget 2020-21
Beretning afgivet af Indenrigs- og Boligudvalget den [2. september 2021]
1. udkast
til
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om bæredygtigt byggeri og bæredygtige
renoveringer i kommunerne og regionerne
[af Søren Egge Rasmussen (EL) m.fl.]
1. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Et [flertal/mindretal i udvalget (EL…)] konstaterer, at of‐
fentligt byggeri og offentligt støttet byggeri udgør en meget
stor andel af det samlede byggeri. For kommunerne alene vil
der frem til 2023 blive bygget og renoveret for 72,5 mia. kr.
(»Kommunale Byggeprojekter 2020-2023«, Byggefakta).
Derudover står den offentlige sektor, og i særdeleshed
kommunerne, over for et enormt renoveringsefterslæb. For‐
eningen af Rådgivende Ingeniører vurderer i deres analyse
»State of the Nation 2020«, at der er et renoveringsefterslæb
i offentlige bygninger på mindst 70 mia. kr. I analysen peges
der bl.a. på den kommunale sektor, hvor der er et markant
efterslæb: »Blandt de største udfordringer for kommunerne
er dårligt indeklima i bl.a. skoler. Vurderingen af tilstanden
af kommunernes bygninger dækker over en stor spredning
i tilstanden af bygningerne. Således har kommunerne typisk
en del bygninger med tilstand 2 (dårlig/kritisk) eller lave‐
re. Tilstanden for de kommunale bygninger forventes at væ‐
re nedadgående de kommende fire år, hvilket primært skyl‐
des manglende midler til renovering og nybyggeri.« (»State
of the Nation 2020«, FRI – Foreningen af Rådgivende Inge‐
niører, 2020, side 92).
Det er [partiernes (EL…)] vurdering, at indsatsen for
at få gjort offentligt nybyggeri og offentlige renoveringspro‐
jekter bæredygtige vil være med til drive hele byggeriet til at
blive mere bæredygtigt. Det vil samtidig udvikle kompeten‐
cer og erfaringer, som kan være med til at løfte det samlede
byggeri. Derudover vil renoveringerne hjælpe på at forbedre
indeklimaet i bygninger.
[Partierne (EL…)] noterer sig, at det ifølge en analyse
er muligt for Danmark at spare 40 mia. kr. i såkaldte
»multiple benefits« frem mod 2050, hvis vores bygninger
renoveres. Heri indgår alene de reducerede udgifter i forbin‐
delse med luftvejssygdomme som f.eks. sygefravær, sund‐
hedsudgifter og mistet produktivitet på arbejdspladserne, og
dermed er det egentlige besparelsespotentiale ved et forbed‐
ret indeklima formentlig væsentligt større (»Analyse af det
samfundsøkonomiske potentiale for energibesparelser«, Ea
Energianalyse for SYNERGI og Renovering på dagsorde‐
nen, 2019).
[Partierne (EL…)] vurderer, at der er behov for at fjerne
forhindringerne for et mere bæredygtigt byggeri, og at kom‐
muner og regioner derfor skal fritages fra anlægsloftet for så
vidt angår de projekter, som overholder et nærmere bestemt
bæredygtighedskrav.
[Partierne (EL…)] opfordrer på den baggrund regeringen
til at tage initiativ til forhandlinger om fastsættelse af bæ‐
redygtighedskrav om et maksimalt CO2-aftryk for såvel
nybyggeri som renoveringer i kommuner og regioner med
de partier og medlemmer af Folketinget, som støtter denne
opfordring, og endvidere på baggrund af dialog med bran‐
chen, KL og Danske Regioner med henblik på efterfølgende
fremsættelse af de nødvendige forslag m.v. til at sikre bære‐
dygtigt byggeri og bæredygtige renoveringer i kommunerne
og regionerne.
<Parti/partier>
<>
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved beretningsafgivelsen ikke
DokumentId
Journalnummer