Skatteudvalget 2020-21
B 217
Offentligt
2394223_0001.png
17. maj 2021
J.nr. 2021 - 2576
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende B 217 - Forslag til folketingsbeslutning om at hæve topskattegrænsen og øge
beskæftigelsesfradraget.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 5. maj 2021. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Uffe Mikkelsen
B 217 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om at redegøre for de provenumæssige konsekvenser opgjort i umiddelbar virkning efter tilbageløb og adfærd, hvis forslaget bliver vedtaget, til skatteministeren
2394223_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de provenumæssige konsekvenser opgjort i umiddelbar virk-
ning, efter tilbageløb og adfærd, hvis forslaget bliver vedtaget? Dette bedes opgjort for
alle årene 2021-2025 og i varig virkning.
Svar
Efter gældende regler udgør topskattegrænsen 544.800 kr. i 2021 og 546.000 kr. (2021-
niveau) fra og med 2022. I 2021 udgør beskæftigelsesfradraget 10,6 pct. af arbejdsmar-
kedsbidragsgrundlaget med tillæg af eventuelle arbejdsgiveradministrerede pensionsord-
ninger med bortseelsesret, dog maksimalt 40.600 kr. I 2022 stiger beskæftigelsesfradraget
til 10,65 pct., dog maksimalt 41.100 kr. (2021-niveau).
Med B 217 foreslås topskattegrænsen forhøjet med 45.000 kr. til 589.800 kr. i 2021, sat-
sen for beskæftigelsesfradraget forhøjet med 0,2 pct.-point til 10,8 pct. og det maksimale
beskæftigelsesfradrag forhøjet med 1.400 kr. til 42.000 kr. Det er i det følgende forudsat,
at forhøjelserne er permanente, dvs. at de også gælder efterfølgende år,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Satser og beløbsgrænse, gældende regler og forslag
Gældende
regler
2021
Topskattegrænse, kr. (2021-niveau)
Beskæftigelsesfradrag, pct.
Maksimalt beskæftigelsesfradrag, kr. (2021-niveau)
544.800
10,60
40.600
2022+
546.000
10,65
41.100
Forslag
2021
589.800
10,80
42.000
2022+
591.000
10,85
42.500
Forslaget skønnes at medføre et mindreprovenu på 3,4 mia. kr. i umiddelbar virkning og
ca. 1,8 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Provenumæssige konsekvenser af forhøjelser af topskattegrænsen og beskæftigelsesfra-
draget
Mia. kr. (2021-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
2021
-3,4
-2,6
-1,8
2022
-3,4
-2,6
-1,8
2023
-3,4
-2,6
-1,8
2024
-3,4
-2,6
-1,8
2025
-3,4
-2,6
-1,8
Varigt
-3,4
-2,6
-1,8
Kilde: Skatteministeriets beregninger på lovmodellen på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data fra 2018 fremskrevet
til 2021 med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, december 2020.
Side 2 af 2