Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021-27832
25. maj 2021
Til Beskæftigelsesudvalget
Først og fremmest vil jeg gerne sige tak for en god debat i forbindelse med 1. be-
handlingen af B 214 om at afskaffe feriepengesystemet den 17. maj 2021.
Under 1. behandlingen spurgte Lars Boje Mathiesen, Nye Borgerlige, om det er re-
geringens opfattelse, at man ikke kan ændre det danske feriesystem, så feriepen-
gene indgår i lønnen, uden at det vil være i konflikt med arbejdstidsdirektivet, og
om man ikke kan indføre et system som det, man har i Tyskland, hvor feriepenge
er indbefattet i lønnen.
Indledningsvist kan jeg bekræfte, at det er regeringens opfattelse, at en ændring
som skitseret i beslutningsforslag B 214, hvor feriepenge vil være indeholdt som en
del af lønnen, vil være i strid med artikel 7 i arbejdstidsdirektivet.
Det fremgår af artikel 7 i arbejdstidsdirektivet under overskriften
”årlig ferie”,
at:
1) Medlemsstaterne træffer de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at alle ar-
bejdstagere får en årlig betalt ferie af mindst 4 ugers varighed i overensstemmelse
med de kriterier for opnåelse og tildeling heraf, som er fastsat i national lovgiv-
ning og/eller praksis.
2) Den minimale årlige betalte ferieperiode kan ikke erstattes med en finansiel
godtgørelse, medmindre arbejdsforholdet ophører.
EU-domstolen har specifikt behandlet spørgsmålet i en dom af 16. marts 2006, i de
forenede sager C-131/04, Robinson-Steele og C257/04, M.J. Clarke.
Dommen behandler hvornår, og hvordan betalingen for ferien skal ske, når en ar-
bejdstager holder ferien. Samtidig handler sagen om, hvilken betaling arbejdstage-
ren har krav på, når arbejdstageren holder ferien.
Dommens konklusion er gengivet på side 474 i betænkning nr. 1568 fra 2017 om
”Ny
ferielov og overgang til samtidighedsferie” fra Beskæftigelsesministeriet. Det
fremgår bl.a. af betænkningen at