Til beslutningsforslag nr.
B 210
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Udvalget for Landdistrikter og Øer den [26. maj 2021]
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om implementering af et fuldt landevejsprincip
[af Peter Juel-Jensen (V) m.fl.]
1. Indstillinger
<>
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inu‐
it Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflok‐
kurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i
udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstil‐
linger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og
Nye Borgerlige
Venstres, Dansk Folkepartis, Det Konservative Folkepar‐
tis og Nye Borgerliges medlemmer af udvalget ønsker at
fremme dette forslag, da en fuld implementering af lande‐
vejsprincippet er en væsentlig forudsætning for, at også vo‐
res øsamfund kan få andel i den vækst, der præger vores
bysamfund. Partierne stiller sig uforstående over for den
manglende opbakning i Folketingssalen, da der altid har væ‐
ret opbakning til landevejsprincippet på Udvalget for Land‐
distrikter og Øers studiebesøg på de danske øer.
En forudsætning for øget bosætning på de ikkebrofaste
øer er tilgængelighed. Her spiller pris en afgørende rolle, for
man investerer hverken i arbejdspladser eller i mulighederne
for bosætning, hvis der ikke er en reel mulighed for at kunne
komme til og fra en ø.
Tilskudsordningerne til nedsættelse af færgetakster blev
evalueret i 2018 (»Evaluering af tilskudsordninger til
nedsættelse af færgetakster for godstransport og person‐
befordring«, Økonomi-, og Indenrigsministeriet, august
2018). Ligeledes har Udvalget for Landdistrikter og Øer fle‐
re gange evalueret og undersøgt virkningerne af landevejs‐
princippet, ligesom Sammenslutningen af Danske Småøer
jævnligt har kunne berette om de positive effekter af lande‐
vejsprincippet (eksempelvis Høring om tilskud til færgetak‐
ster til og fra øer og effekter heraf, den 22. februar 2017, jf.
ULØ alm. del – bilag 75, folketingsåret 2016-17 og Høring
om sommerpakken den 24. februar 2021, jf. ULØ alm. del –
bilag 45).
V, DF, KF og NB ser kun fordele ved at bakke op
omkring forslaget, der som overordnet sigte har vækst, ud‐
vikling og øget bosætning som mål. Partierne finder, at al
nødvendig viden til at tage stilling er tilgængelig.
Ifølge Danske Rederier har landevejsprincippet og takst‐
nedsættelser haft en positiv effekt på erhvervsliv, arbejds‐
pladser og turisme. Læsø har modtaget 2,6 mio. kr. i støt‐
te, som har genereret 9,2 mio. kr. i ny nettoomsætning på
øen. På Læsø, Samsø og Ærø pegede evalueringen ifølge
Danske Rederier på, at takstnedsættelserne har budt på for‐
bedringer for erhvervslivet på øerne. For eksempel beretter
Samsø Kommune, at godsstøtteordningen har været en mar‐
kant medvirkende faktor til, at der er bevaret cirka 100
helårsarbejdspladser på Samsø i landbruget og inden for
produktion, forarbejdning og pakning af frugt og grønt. På
Samsø har man nogle måneder oplevet op mod 30 pct. flere
turister, og på Fanø havde det været muligt at tiltrække store
idrætsarrangementer med helt op til 1.200 deltagere. Affolk‐
ningen på Fanø og Ærø er stoppet. Takstnedsættelserne har
også haft en positiv effekt på bosætningen på Fanø og Ærø,
som har oplevet en decideret fremgang i bosætningen, mens
det er lykkedes at stoppe faldet i befolkningstallet på Samsø
(»Debat: Flere landeveje på vandet bringer liv til øerne«, 29.
august 2018, Danske Rederier).
Udviklingen på Bornholm viser samme billede – vækst
og beskæftigelse, fremgang og øget bosætning.
DokumentId
Journalnummer