Udvalget for Landdistrikter og Øer 2020-21
B 210 Bilag 2
Offentligt
2400806_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 210
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Udvalget for Landdistrikter og Øer den [26. maj 2021]
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om implementering af et fuldt landevejsprincip
[af Peter Juel-Jensen (V) m.fl.]
1. Indstillinger
<>
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inu‐
it Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflok‐
kurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i
udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstil‐
linger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og
Nye Borgerlige
Venstres, Dansk Folkepartis, Det Konservative Folkepar‐
tis og Nye Borgerliges medlemmer af udvalget ønsker at
fremme dette forslag, da en fuld implementering af lande‐
vejsprincippet er en væsentlig forudsætning for, at også vo‐
res øsamfund kan få andel i den vækst, der præger vores
bysamfund. Partierne stiller sig uforstående over for den
manglende opbakning i Folketingssalen, da der altid har væ‐
ret opbakning til landevejsprincippet på Udvalget for Land‐
distrikter og Øers studiebesøg på de danske øer.
En forudsætning for øget bosætning på de ikkebrofaste
øer er tilgængelighed. Her spiller pris en afgørende rolle, for
man investerer hverken i arbejdspladser eller i mulighederne
for bosætning, hvis der ikke er en reel mulighed for at kunne
komme til og fra en ø.
Tilskudsordningerne til nedsættelse af færgetakster blev
evalueret i 2018 (»Evaluering af tilskudsordninger til
nedsættelse af færgetakster for godstransport og person‐
befordring«, Økonomi-, og Indenrigsministeriet, august
2018). Ligeledes har Udvalget for Landdistrikter og Øer fle‐
re gange evalueret og undersøgt virkningerne af landevejs‐
princippet, ligesom Sammenslutningen af Danske Småøer
jævnligt har kunne berette om de positive effekter af lande‐
vejsprincippet (eksempelvis Høring om tilskud til færgetak‐
ster til og fra øer og effekter heraf, den 22. februar 2017, jf.
ULØ alm. del – bilag 75, folketingsåret 2016-17 og Høring
om sommerpakken den 24. februar 2021, jf. ULØ alm. del –
bilag 45).
V, DF, KF og NB ser kun fordele ved at bakke op
omkring forslaget, der som overordnet sigte har vækst, ud‐
vikling og øget bosætning som mål. Partierne finder, at al
nødvendig viden til at tage stilling er tilgængelig.
Ifølge Danske Rederier har landevejsprincippet og takst‐
nedsættelser haft en positiv effekt på erhvervsliv, arbejds‐
pladser og turisme. Læsø har modtaget 2,6 mio. kr. i støt‐
te, som har genereret 9,2 mio. kr. i ny nettoomsætning på
øen. På Læsø, Samsø og Ærø pegede evalueringen ifølge
Danske Rederier på, at takstnedsættelserne har budt på for‐
bedringer for erhvervslivet på øerne. For eksempel beretter
Samsø Kommune, at godsstøtteordningen har været en mar‐
kant medvirkende faktor til, at der er bevaret cirka 100
helårsarbejdspladser på Samsø i landbruget og inden for
produktion, forarbejdning og pakning af frugt og grønt. På
Samsø har man nogle måneder oplevet op mod 30 pct. flere
turister, og på Fanø havde det været muligt at tiltrække store
idrætsarrangementer med helt op til 1.200 deltagere. Affolk‐
ningen på Fanø og Ærø er stoppet. Takstnedsættelserne har
også haft en positiv effekt på bosætningen på Fanø og Ærø,
som har oplevet en decideret fremgang i bosætningen, mens
det er lykkedes at stoppe faldet i befolkningstallet på Samsø
(»Debat: Flere landeveje på vandet bringer liv til øerne«, 29.
august 2018, Danske Rederier).
Udviklingen på Bornholm viser samme billede – vækst
og beskæftigelse, fremgang og øget bosætning.
DokumentId
Journalnummer
B 210 - 2020-21 - Bilag 2: 1. udkast til betænkning
2400806_0002.png
2
Udvalget for Landdistrikter og Øers høring om sommer‐
pakken 2020 afholdt den 23. februar 2021 i fællesskab med
Landdistrikternes Fællesråd og Sammenslutningen af Dan‐
ske Småøer viste bl.a., at man kan opnå en bedre effekt for
øerne ved at have et fuldt implementeret landevejsprincip
hele året, frem for en sommerpakke, der i 2020 kom som et
lyn fra en klar himmel, hvorfor det var overordentlig svært
at få den nødvendige infrastruktur på plads hvad angår per‐
sonale, overnatningsmuligheder og øvrige faciliteter. Tvært‐
imod blev det bemærket under høringen, at en stop-and-go
aktivitet, som øboere, erhvervsliv, restauranter og hoteller
ikke var forberedt på, i værste fald kunne give øerne et
dårligt rygte.
De danske øer er forskellige og der er mange individuel‐
le hensyn at tage ved en fuld implementering af landevejs‐
princippet. Det er derfor Venstres, Dansk Folkepartis, Det
Konservative Folkepartis og Nye Borgerliges forventning,
at man tager højde for de lokale forhold og inddrager/giver
den enkelte ø mulighed for at være med til at finde den
bedste lokale løsning, ligesom det er en forventning, at Sam‐
menslutningen af Danske Småøer inddrages i arbejdet. Dette
sikrer både en kvalitet, men også at vi får mest mulig sejlads
for pengene.
Finansieringen bliver givet af et flertal af Folketingets
partier som begrundelse for ikke at kunne bakke op omkring
forslaget. Forslaget var en del af forslagsstillernes bud på
en finanslov, men dette nød desværre ikke fremme. V, DF,
KF og NB er parate til at tage en konstruktiv drøftelse af
en fremtidig langsigtet finansiering af indførelse af det fulde
landevejsprincip hele året.
<Parti/partier>
<>
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 5. marts 2021 og
var til 1. behandling den 26. april 2021. Beslutningsforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Landdistrikter og Øer.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i <1> møde.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <1> bilag på beslut‐
ningsforslaget.
Anders Kronborg (S) Bjørn Brandenborg (S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
Tanja Larsson (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Rasmus Stoklund (S) Troels Ravn (S) Rasmus Helveg Petersen (RV)
Kathrine Olldag (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
fmd.
Anne Valentina Berthelsen (SF)
Rasmus Vestergaard Madsen (EL) Jette Gottlieb (EL) Susanne Zimmer (UFG) Thomas Danielsen (V) Peter Juel-Jensen (V)
Erling Bonnesen (V) Anne Honoré Østergaard (V) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V) Kenneth Mikkelsen (V)
Mette Hjermind Dencker (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Bent Bøgsted (DF) Niels Flemming Hansen (KF)
nfmd.
Per Larsen (KF) Mette Thiesen (NB)
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
7