Beskæftigelsesudvalget 2020-21
B 208 Bilag 1
Offentligt
2396099_0001.png
Skatteminister Morten Bødskov
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Esbjerg, den 17. maj 2021
Information om Det Faglige Hus’ markedsføringsomkostninger
Kære Morten Bødskov
Tak
for dit svar til Folketingets skatteudvalg vedr. gule fagorganisationer og især Det Faglige Hus’
markedsføringsomkostninger. Det er befriende at opleve, at du som skatteminister holder tungen lige i
munden og ikke lader dig forføre af kampagner fra medier som A4 og Piopio.dk.
Det Faglige Hus er aldrig blevet kontaktet af hverken det ene eller andet medie vedrørende rådgiver i politik
og organisationsudvikling, Jacob Sand Kirk, og dataekspert Rune Palms såkaldte ”kortlægning”
af vores og
andre faglige organisationers markedsføringsomkostninger i 2017.
Vi havde næppe oplyst et konkret tal, hvis de havde spurgt os, men vi ville have gjort de to medier
opmærksomme på, at oplysningen om markedsføringsudgifter på 63 millioner kr. i 2017 er et rent vildskud
og meget, meget langt fra virkeligheden. I første omgang lo vi af de 2 ”eksperter” og deres kortlægning og
betragtede artiklen som en bekræftelse på, at vi også på dette felt er dygtige til at forhandle
markedsføringsaftaler og altså også særdeles ansvarlige på dette felt når det gælder brugen af
medlemmernes kontingenter.
Det er dog ikke ”sjovt” længere, når et vildskud som dette fører til, at du skal spilde din tid på at lave
besvarelser til skatteudvalget, foranlediget af et medlem, der i årevis har kørt rundt i den samme rille i
grammofonpladen. Det er derfor, at jeg nu kontakter dig med de faktuelle oplysninger.
Fagforeningerne i Det Faglige Hus havde ifølge Danmarks Statistik 117.468 medlemmer ved udgangen af
2017, og fagforeninger og Det Faglige Hus
A-kasse havde tilsammen 130.843 medlemmer. Dit
embedsværk har adgang til alle vores regnskabsoplysninger, som for a-kassens vedkommende er indsendt
til STAR, mens fagforeningernes regnskaber er indsendt til SKAT. Her vil I kunne få bekræftet, at vi hverken
har brugt 63 millioner kr. på markedsføring, og at organisationerne i Det Faglige Hus aldrig kommer i
nærheden af at have brugt to tredjedele af kontingenterne på markedsføring.
Vi har i år uændret kontingent for 11. år i træk på 69 kr. om måneden på et fagforeningsmedlemskab, og vi
har for 6. år i træk nedsat administrationsbidraget til a-kassen med en krone om måneden. Når vi samtidig er
i stand til at drive en stor organisation med over 400 medarbejdere i fagforeninger og a-kasse med
bemanding og medlemskontakt fra kl. 08 til 18 er dette efter min mening et klart signal om, at vi ikke er
ødsle, men tværtimod mere økonomisk ansvarlige end mange af de forbund, der hæver kontingenterne i takt
med at medlemstallet falder.
Ikke bare i forhold til de medlemmer, som vi hjælper med faglige problemstillinger og beskæftigelse, men i
høj grad også det danske samfund. Med et årligt fagforeningskontingent på 828 kr. ligger vi langt under
Postadresse: Det Faglige Hus • Postboks 512 • 6701 Esbjerg • www.detfagligehus.dk/sikkermail
B 208 - 2020-21 - Bilag 1: Henvendelse fra Det Faglige Hus ang. udgifter til markedsføring
2396099_0002.png
fradragsgrænsen og udgør således ikke en nær så stor skattemæssig belastning som de forbund, der
opkræver 6000 kr. eller mere om året i kontingent.
Jeg kan afslutningsvis oplyse, at Det Faglige Hus netop har rundet et medlemstal på 165.000 medlemmer.
Det er en nettofremgang på 6.500 medlemmer siden årsskiftet.
Med venlig hilsen
Det Faglige Hus
Johnny Nim
Landsformand
Postadresse: Det Faglige Hus • Postboks 512 • 6701 Esbjerg • www.detfagligehus.dk/sikkermail