Til beslutningsforslag nr.
B 207
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 26. maj 2021
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om at stoppe udhulingen af dagpengenes værdi
[af Jette Gottlieb (EL) m.fl.]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, RV, KF, NB og LA) indstiller
beslutningsforslaget til
forkastelse
ved 2. (sidste) behand‐
ling.
Et
mindretal
i udvalget (EL, SF og ALT) indstiller beslut‐
ningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
andet mindretal
i udvalget (DF) vil hverken stemme
for eller imod beslutningsforslaget ved 2. (sidste) behand‐
ling.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sam‐
bandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænk‐
ningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ik‐
ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Venstre
For Venstres medlemmer af udvalget er det afgørende, at
det skal kunne betale sig at arbejde, og derfor står Venstre
selvfølgelig fast ved de arbejdsmarkedsreformer, partiet har
været med til at gennemføre de sidste omkring 20 år. Det er
reformer, der har haft til hensigt at gøre det mere attraktivt
at arbejde og bidrage til fællesskabet – og dermed reformer,
der har haft til hensigt at sikre, at endnu flere bliver en del af
det arbejdende fællesskab.
Venstre har været med til at gennemføre en række juste‐
ringer af dagpengesystemet, der tager afsæt i Dagpengekom‐
missionens anbefalinger. Det gjorde Venstre, da partiet sidst
havde regeringsansvaret. Det er initiativer, der har været
med til at sikre et tryggere dagpengesystem.
Venstre mener grundlæggende, at dagpengesystemet skal
balancere en række hensyn. Det skal sikre, at der er et rime‐
ligt forsørgelsesgrundlag i en periode, hvor man står uden
arbejde, samtidig med at det skal sikre, at der er et klart
incitament til at tage et arbejde.
Venstre mener, at der er den balance i dag, og derfor er
Venstre også imod at hæve dagpengesatsen.
Mindre regulering – som foreslået af forslagsstillerne –
vil koste 1,1 mia. kr. årligt, men forslagsstillerne anviser
ikke, hvordan de vil finansiere beslutningsforslaget.
Det betyder samlet, at Venstre ikke kan støtte beslut‐
ningsforslaget.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget er af den opfattel‐
se, at hvis der ikke bliver vedtaget en højere dagpengedæk‐
ning hurtigt, er der risiko for, at dagpengesystemet og der‐
med arbejdsmarkedsmodellen bryder sammen.
Der er ganske enkelt ingen sikkerhed for, at man kan
dække sine udgifter, hvis man bliver fyret.
Enhedslisten har derfor foreslået, at den stadige udhu‐
ling af dagpengestørrelsen stoppes øjeblikkelig, så dagpen‐
gemaksimum fremover øges i takt med løn- og prisudviklin‐
gen.
Enhedslistens ambition er, at det kan bane vejen for en
mere langsigtet løsning med en forøgelse af dagpengene,
hvilket partiet opfatter som værende helt nødvendigt for
dagpengesystemets fortsatte beståen.
Det er Enhedslistens opfattelse – på baggrund af svar
på de spørgsmål, partiet har stillet – at regeringen har en
helt urealistisk opfattelse af, hvad udgifterne forbundet med
forslaget er.
Regeringen indregner adfærdseffekter, der fem- til tido‐
bler den nominelle udgift – uden at angive nogen som helst
evidens herfor.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at der
er et behov for at se på dagpengenes dækningsgrad, og der‐
for opfordrede Dansk Folkeparti ved førstebehandlingen til,
AX026479