Til beslutningsforslag nr.
B 169
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 15. april 2021
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om indkaldelse til forhandlinger om
offentlighedsloven
[af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) og Kirsten Normann Andersen (SF)]
1. Indstillinger
Udvalget
indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse
uændret.
Liberal Alliance, Alternativet og Sambandsflokkurin
havde havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer
i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstil‐
linger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget er af den
opfattelse, at offentlighedsloven rammer en rimelig balan‐
ce mellem bl.a. hensynet til åbenhed på den ene side og
hensynet til det fortrolige rum på den anden side, men
medlemmerne anerkender samtidig, at partierne bag forliget
om offentlighedsloven ikke er enige heri. Socialdemokrati‐
et konstaterer, at justitsministeren på den baggrund den 9.
april 2021 i forbindelse med førstebehandlingen af beslut‐
ningsforslag nr. B 168 om ophævelse af offentlighedslovens
ministerbetjeningsregel tilkendegav, at ministeren frem mod
sommerferien vil forsøge at afdække, hvordan der kan til‐
rettelægges en proces for ændring af offentlighedsloven. Ju‐
stitsministeren tilkendegav samtidig, at ministeren i den
forbindelse vil afdække partiernes konkrete ønsker til æn‐
dring af loven, og hvilken proces partierne måtte se for sig,
og at ministeren vil tage udgangspunkt i partierne i forligs‐
kredsen, men at ministeren også vil invitere øvrige partier,
der har en holdning til offentlighedsloven, til en drøftelse
heraf. På den baggrund kan Socialdemokratiet støtte beslut‐
ningsforslaget.
Venstre og Det Konservative Folkeparti
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer
af udvalget bemærker, at det i udredningsrapporten om
håndteringen af covid-19 i foråret 2020 er dokumenteret,
at offentlighedsloven har haft en række uhensigtsmæssige
konsekvenser i forhold til at sikre offentligheden indsigt i
det faglige grundlag bag de vidtrækkende beslutninger, der
er blevet truffet af regeringen undervejs i forløbet. Ydermere
er der i Ytringsfrihedskommissionens betænkning nr. 1573,
2020, rejst kritik af delelementer i offentlighedsloven, her‐
under ministerbetjeningsreglen. Venstre og Det Konservati‐
ve Folkeparti deler de bekymringer, der er rejst af Ytrings‐
frihedskommissionen, samtidig med at partierne anerkender,
at der både bør tages hensyn til åbenhed på den ene side og
til det fortrolige politiske rum på den anden side. I Venstre
og Det Konservative Folkeparti er vi derfor tilfreds med, at
justitsministeren den 9. april 2021 i forbindelse med første‐
behandlingen af beslutningsforslag nr. B 168 om ophævelse
af offentlighedslovens ministerbetjeningsregel tilkendegav,
at ministeren frem mod sommerferien vil forsøge at afdæk‐
ke, hvordan der kan tilrettelægges en proces for ændring af
offentlighedsloven. Justitsministeren tilkendegav samtidig,
at ministeren i den forbindelse vil afdække partiernes kon‐
krete ønsker til ændring af loven, og hvilken proces partier‐
ne måtte se for sig, og at ministeren vil tage udgangspunkt i
partierne i forligskredsen, men at ministeren også vil invite‐
re øvrige partier, der har en holdning til offentlighedsloven,
til en drøftelse heraf. På den baggrund kan Venstre og Det
Konservative Folkeparti støtte beslutningsforslaget.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemær‐
ker, at der er behov for at ændre offentlighedsloven. På
den baggrund ønsker Socialistisk Folkeparti, at regeringen
indkalder til forhandlinger om offentlighedsloven.
AX026275