Meget diskret fik Justitsministeriet svækket offentlighedsloven
langt ud over den politiske aftale
Oluf Jørgensen, jurist, forskningschef emeritus Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Ligesom i sidste samling foreslår Ny Borgerlige, at Folketinget pålægger regeringen at ophæve
ministerbetjeningsreglen i offentlighedsloven. Simon Emil Ammitzbøll-Bille har stillet samme
forslag. Det er på Folketingets dagsorden for 9. april.
Ved
Folketingets debat om forslaget 12. maj 2020
blev forslaget støttet af de fleste partier, men
ikke af S, V og KF. Udpluk fra debatten: Justitsminister Nick Hækkerup forklarede, at ministre har
brug for et fortroligt rum. Konservatives ordfører Naser Khader oplyste, at partiet ikke har opsagt
den politiske aftale fra efteråret 2012 om offentlighedsloven og fortsat er bundet. Venstres ordfører
Jan E. Jørgensen konstaterede, at offentlighed handler om magt, og et folketingsflertal kan få
oplysninger frem ved at manifestere sig over for en minister.
Ministerbetjeningsreglen er en blandt flere undtagelser for beslutningsgrundlag
Med ændringen af offentlighedsloven i 2013 fik ordene
”intern”
og
”ekstern”
ny betydning.
Udveksling af dokumenter mellem ministerier og mellem styrelser og departementer kaldes nu
intern. Ministerbetjeningsreglen er en bred undtagelse for dokumenter, der udveksles i sager, hvor
en minister kan få brug for bistand fra embedsværket på et eller andet tidspunkt (§ 24).
Ministerbetjeningsreglen har væsentlig betydning, men andre undtagelser bliver også brugt til at
hemmeligholde beslutningsgrundlag. Neden for er reglerne omtalt kort. Grundigere omtale med
dokumentation findes i redegørelsen
”Hemmeligholdelse i strid med demokratiske principper”,
der
blev sendt til Folketingets Retsudvalg 1. juni sidste år.
Den særlige undtagelse for sager om lovgivning blev væsentligt udvidet i 2013 (§ 20). Denne
ændring skete med diskrete bemærkninger uden at ændre lovteksten. Undtagelsen omfatter nu alle
oplysninger, indtil lovforslag fremsættes for Folketinget. Ved vigtige lovforslag vil en bindende
politisk aftale typisk være indgået før fremsættelsen.
Offentlighedsloven har en generalklausul, der kan bruges til at hemmeligholde hvad som helst, når
det findes nødvendigt i den konkrete situation (§ 33, nr. 5). Ved ændringen i 2013 blev diskret føjet
til bemærkninger, at generalklausulen bl.a. kan bruges til at afslå aktindsigt i dokumenter og
oplysninger, der forventes at indgå i en kommende kommissions arbejde og kan skade
undersøgelser.
I minksagen kunne et dokument fra Københavns Universitet, der advarede om det sundhedsfaglige
grundlag, ikke hemmeligholdes efter andre undtagelser. Generalklausulen blev anvendt til at afslå
aktindsigt, selv om den kommende kommission ikke skal se på sundhedsfaglige spørgsmål
(Eksperter
bekymrede over omfattende mørklægning af minkforløb,
Berlingske 27.3.2021).
Offentlighedsloven har en udtrykkelig undtagelse for ”faglige vurderinger i endelig form”, der er
udarbejdet til ministerrådgivning i en sag om et fremsat lovforslag eller en offentliggjort
redegørelse, handlingsplan eller lignende (§ 29, stk. 1, 2. pkt.). Dermed kan ministerier og