Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesudvalget
Forslag om børns ret til omsorg ved sygdom (B 163):
Opfølgning på ministersvar af 17. maj 2021 vedr. spørgsmål nr. 7
I brev af 10. maj 2021 bad Beskæftigelsesudvalget beskæftigelsesministeren om at kommentere
Bør-
nenes bureaus henvendelse af 6. maj 2021
(B 163: udvalgsspørgsmål nr. 7). Børnenes bureau har
læst
ministerens besvarelse af den 17. maj 2021
og kvitterer indledningsvist for ministerens tilkende-
givelse af, at ministeren forstår intentionen med borgerforslaget og i høj grad mener, at børn har brug
for omsorg, når de er syge. Ved gennemlæsning af besvarelsen har vi imidlertid konstateret, at der er
flere elementer i vores henvendelse, som ministeren ikke forholder sig. Vi vurderer, at ministerens op-
lysninger er fundamentale for belysningen af borgerforslagets betydning for børns retsstilling. Der er
tale om følgende tre overordnede elementer med delspørgsmål:
1. Børns ret til omsorg diskrimineres baseret på forældres fagforeningsforhold
I vores henvendelse af 6. maj 2021 henviste vi til ministerens udsagn om, at mange lokalt på deres
arbejdsplads har mulighed for efter aftale med arbejdsgiveren at bruge flekstid, hjemmearbejde, afspad-
sering, ferie og fravær uden løn. Vi mener ikke, at ministeren i sin besvarelse af 17. maj 2021 forholder
sig til denne kommentar. Børnenes bureau har derfor konkretiseret tre delspørgsmål nedenfor:
a) Der er situationer, hvor et barn er sygt i fx 2-5 dage, og hvor forældrene ikke på deres arbejds-
plads har mulighed for fleksibilitet efter aftale med arbejdsgiveren. Hvad mener ministeren, at
disse forældre bør gøre, og er disse forældres syge børn tilstrækkeligt sikret omsorg?
b) Ministeren er af den overbevisning,
at den danske arbejdsmarkedsmodel ”
kan
” og ”
bør
” løse
den problemstilling, at syge børn bliver afleveret i institution. Det, vi konkret efterspørger, er
ministerens løsning på, at den danske arbejdsmarkedsmodel faktisk ikke
”
gør
” det?
c) Hvis den danske arbejdsmarkedsmodel imødekommer udfordringer vedr. børns sygdom, vil løs-
ningen være tilgængelig for de børn, hvis forældre er tilknyttet den pågældende fagforening.
Finder ministeren, at det vil kunne udgøre (yderligere) diskrimination, at kun nogle børn har ret
til/mulighed for omsorg ved sygdom afhængig af forældrenes fagforeningsforhold?
2. Børns ret til omsorg hæmmes af forældres frygt for konsekvenser på arbejdspladsen
Ministeren henviser i sin besvarelse af 17. maj 2021 til, at
” (…)
selvom der ikke er en lovreguleret ret
Udvalgsnote
25. maj 2021
Kontakt:
www.boernenesbureau.dk
til barnets første sygedag, så er det ikke en saglig grund til at blive afskediget, at man er fraværende for
at passe sit barn. Det vil således være muligt for forældre at blive hjemme for at passe et barn uden
frygt for afskedigelse. Så børn er
–
uanset om forældrene er omfattet af en overenskomst
–
sikret ret til
omsorg ved sygdom.”
Borgerforslagets kerne er, at børn netop er syge i en længere periode, at børnene
har behov for en primær omsorgsperson, og at forældres relationer ofte ikke et ledige til pasning. Det
Side 1 af 2