Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesudvalget
Sendt til: Formular
”Kontakt Beskæftigelsesudvalget”
Kommentar til B 163 om ret til pasning af sygt barn ved almen sygdom
Indledningsvist gør Børnenes bureau opmærksom på det enestående i, at behandlingen af et forslag,
som vedrører et lille barns ret til en primær omsorgsperson ved sygdom, overhovedet behandles i Be-
skæftigelsesudvalget. Vi er enige i, at arbejdsmarkedet berøres, men udgangspunktet for vurderingen af
hensigtsmæssigheden af lovgivningen bør til enhver tid være hensynet til barnets tarv
–
i tråd med
børnekonventionens princip om barnets bedste. Vi håber, at børnefaglige kommentarer indhentes.
Vi har følgende 3 kommentarer til behandlingen af beslutningsforslaget:
6. maj 2021
Udvalgsnote
Kommentar 1: Pligt til indførelse af lovsikret ret for barnet
Børn er rettighedshavere i samfundet, og staten er ansvarlig for at sikre børns trivsel og omsorg mest
muligt. Det følger af børnekonventionens artikel 24, at den danske stat har pligt til at anerkende barnets
ret til at nyde den højest opnåelige sundhedstilstand og genoprettelse af helbred ved sygdom. Foræl-
drenes rolle heri er central. Derfor er borgerforslaget primært og principielt udtryk for et rettigheds-
spørgsmål om børns adgang til omsorg ved sygdom og ikke et politisk spørgsmål om løn- og arbejds-
vilkår.
Børnenes bureau mener, at den danske stat har pligt til at påse, at børns ret til pasning af en primær-
omsorgsperson ved sygdom er garanteret. Samtidig mener vi ikke, at staten må diskriminere børns ret
til omsorg baseret på forældrenes fagforeningsforhold eller tilknytning til en fagforening. Vi vurderer
derfor, at staten har pligt til at indføre en lovsikret ret for barnet.
Kommentar 2: Beregnet skøn over udgifter er misvisende og bør justeres
1) Der bør i det beregnede skøn modregnes allerede eksisterende udgifter. Det skyldes, at der i
de udarbejdede skøn over statens udgifter ikke tages højde for de udgifter, som mange arbejds-
givere i dag allerede har til løn under barnets sygdom. Dermed er den pejling af størrelsen på
de udgifter, der er forbundet med beslutningsforslaget, misvisende. Vi henviser til, at man i
stedet oplyser
mer-
udgiften i forbindelse med lovtiltaget, medmindre det oplyses og ved bereg-
ningen lægges til grund, at staten finansierer lovtiltaget og overtager eksisterende udgifter 1:1.
2) Det beregnede skøn bør indregne effekten af den reducerede smittespredning som følge af
lovforslaget. Smittespredning i fx daginstitutioner er langt fra er et corona-afgrænset fænomen.
Derfor bør der i de skønnede udgifter tages højde for en reduceret smittespredning blandt børn
og fx pædagoger i dagtilbud og de heraf afledte økonomiske effekter i form af reduceret syge-
fravær blandt personale og andre persongrupper såsom forældre til andre børn.
Kontakt:
www.boernenesbureau.dk