Udvalget for Forretningsordenen 2020-21
B 162
Offentligt
2396856_0001.png
Folketinget
Udvalget for Forretningsordenen
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
19. maj 2021
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Søren Rams Rasmussen
Sagsnr.: 2021-0038-0038
Dok.:
1983959
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 1 (B 162) fra Folketingets Udvalg for For-
retningsordenen
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til folke-
tingsbeslutning Mette Frederiksen for Rigsretten nu (borgerforslag). (B
162), som Folketingets Udvalg for Forretningsordenen har stillet til justits-
ministeren den 17. maj 2021.
Nick Hækkerup
/
Henrik Skovgaard-Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
B 162 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om borgerforslag eller beslutningsforslag, som er blevet vedtaget af et flertal i Folketinget, men de facto ignoreret af den siddende regering.
Spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til folketingsbeslutning Mette Fre-
deriksen for Rigsretten nu (borgerforslag). (B 162), som Folketingets
Udvalg for Forretningsordenen:
”Ministeren bedes
oplyse, om borgerforslag, som eventuelt
måtte blive vedtaget i Folketinget, er juridisk bindende for Fol-
ketinget eller regeringen.”
Svar:
1.
Det bemærkes indledningsvis, at et borgerforslag, som et eller flere fol-
ketingsmedlemmer vælger at fremsætte for Folketinget som et beslutnings-
forslag, juridisk set må sidestilles med øvrige beslutningsforslag. Det be-
mærkes i den forbindelse, at det bl.a. følger af § 1 i lov nr. 1672 af 26. de-
cember 2017 om etablering af en ordning for borgerforslag med henblik på
behandling i Folketinget, at Folketingets formand kan etablere en it-baseret
ordning, hvorved personer, der har valgret til Folketinget, kan indgive for-
slag med henblik på senere behandling som beslutningsforslag i Folketinget.
Ordningen er etableret ved bekendtgørelse nr. 35 af 17. januar 2018 om en
ordning for borgerforslag med henblik på behandling i Folketinget.
2.
Det er almindeligt antaget i den statsretlige litteratur, at regeringen ikke
er retligt forpligtet til at følge folketingsbeslutninger, der pålægger eller op-
fordrer regeringen til f.eks. at fremsætte et lovforslag, eller som uden særlig
hjemmel i grundloven eller den almindelige lovgivning pålægger eller op-
fordrer regeringen til at træffe andre foranstaltninger. Der kan i den forbin-
delse bl.a. henvises til Alf Ross, Dansk Statsforfatningsret I (3. udg. ved Ole
Espersen, 1980), side 313, Lars Busck, Folketingets kontrol med regeringen
(1988), side 119 ff., Jørgen Albæk Jensen, Parlamentarismens statsretlige
betydning (1997), side 117, Peter Germer, Statsforfatningsret (5. udg.,
2012), side 87, og Jens Peter Christensen m.fl., Grundloven med kommen-
tarer (2015), side 182 ff.
Det antages dog samtidig i den statsretlige litteratur, at hvis regeringen ikke
agter at efterleve en sådan folketingsbeslutning, påhviler det vedkommende
minister at tilkendegive dette over for Folketinget, jf. Jens Peter Christensen
m.fl., a.st., side 185, Lars Busck, a.st., side 126 f., og Peter Germer, a.st.,
side 87.
Side 2/3
B 162 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om borgerforslag eller beslutningsforslag, som er blevet vedtaget af et flertal i Folketinget, men de facto ignoreret af den siddende regering.
Den nævnte opfattelse er lagt til grund i praksis. Der findes flere eksempler
på, at en minister har tilkendegivet over for Folketinget, at den pågældende
ikke agter at følge et beslutningsforslag.
Der kan eksempelvis henvises til folketingsbeslutning nr. B 101, der blev
vedtaget den 29. maj 2009. Beslutningen pålagde regeringen at arbejde for,
at der i EU indføres et totalt stop for brug af og salg af produkter indehol-
dende stoffet bisfenol-A, og i første omgang at indføre et nationalt forbud
mod, at stoffet bruges i sutteflasker i Danmark. Det fremgår af en orientering
til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri (2009-10, FLF,
Alm. del
bilag 74) og til Miljø- og Planlægningsudvalget (2009-10, MPU,
Alm. del
bilag 193) af 4. december 2009, at den daværende minister for
fødevarer, landbrug og fiskeri, Eva Kjer Hansen, under førstebehandlingen
af beslutningsforslaget tilkendegav over for Folketinget, at regeringen ikke
agtede at følge folketingsbeslutningens pålæg om at indføre et nationalt for-
bud mod bisphenol A i sutteflasker.
Der kan endvidere henvises til folketingsbeslutning nr. B 21, der blev ved-
taget af Folketinget den 21. december 2015, hvorved Folketinget pålagde
regeringen at gennemføre for ca. 1.400 mio. kr. af de bremsede udbetalinger
til udviklingsbistand, således at den danske udviklingsbistand kom til at ud-
gøre ca. 0,8 pct. af BNI i 2015. Som det fremgår af daværende udenrigsmi-
nister Kristian Jensens besvarelse af 23. december 2015 af spørgsmål nr. 85
(Alm. del) fra Folketingets Udenrigsudvalg, tilkendegav udenrigsministeren
på et samråd i udvalget den 21. december 2015, at regeringen ikke agtede at
følge flertallet bag beslutningsforslaget.
3.
Det bemærkes for fuldstændighedens skyld, at Folketinget (eller regerin-
gen) efter grundlovens § 16, 1. pkt., har kompetence til at tiltale ministrene
for deres embedsførelse. I praksis rejses tiltale ved vedtagelse af et beslut-
ningsforslag, der indeholder tiltalen mod den pågældende minister. En så-
dan folketingsbeslutning vil være retligt bindende i medfør af grundlovens
§ 16.
Side 3/3