Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
B 161
Offentligt
2394342_0001.png
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2021 - 3680
Doknr.
411761
Dato
17-05-2021
Svar på spørgsmål fra Alex Ahrendtsen (DF) stillet den 4. maj 2021.
Spørgsmål nr. 1:
Vil ministeren redegøre for den bebudede undersøgelse i forlængelse af beslutnings-
forslag om obligatorisk mulighed for digitale beboerafstemninger i almene boligafde-
linger med henblik på at styrke beboerdemokratiet, herunder om undersøgelsens
nærmere indhold og tidsplan m.v.?
Svar:
Jeg har indhentet Bolig- og Planstyrelsens forslag til indholdet af en undersøgelse af
konsekvenserne af obligatoriske digitale afstemninger i den almene boligsektor. Sty-
relsen har følgende forslag til metode, indhold, anbefalinger og tidsplan for undersø-
gelsen:
”Metode
for undersøgelsen:
Undersøgelsen fokuserer på de beboerdemokratiske processer på afdelingsmøderne i
almene boligafdelinger, men erfaringer fra de almene boligorganisationers bestyrelses-
og repræsentantskabsmøder kan også inddrages.
Der foretages en screening af undersøgelser hos fx BL og VIVE om udbredelsen af og
erfaring med digitale værktøjer i beboerdemokratiet i den almene boligsektor, herun-
der evt. interviews af nøglepersoner på området. Der indhentes endvidere erfaringer
fra de forsøg med anvendelse af digitale værktøjer i det almene beboerdemokrati, der
blev gennemført i perioden 2012-16 op til den lovændring i 2016, som muliggjorde
brug af digitale værktøjer. De implicerede boligorganisationer kontaktes evt. med hen-
blik på at indhente deres nyeste erfaringer på området.
Efter behov og ud fra den indhentede viden, designes en undersøgelse af et relevant
udsnit af almene boligorganisationer med henblik på at indsamle opdateret viden om
udbredelse og erfaring med digitale beboerafstemningerne i den almene boligsektor.
Dette kan ske ved udsendelse af spørgeskema til en række boligorganisationer.
Der indhentes evt. udtalelser fra relevante interesseorganisationer om anvendelsen af
digitale værktøjer til de beboerdemokratiske processer i den almene boligsektor. Om
nødvendigt, indhentes erfaringer fra andre organisationer, der har erfaringer med
brug af digitale afstemningssystemer.
Følgende spørgsmål belyses i undersøgelsen:
1) Hvor udbredt er brugen af digitale værktøjer til beboerdemokratiske processer i de
almene boligafdelinger?
B 161 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om den bebudede undersøgelse i forlængelse af beslutningsforslag om obligatorisk mulighed for digitale beboerafstemninger i almene boligafdelinger m.v., til indenrigs- og boligministeren
2394342_0002.png
2) Hvad kendetegner de boligafdelinger, der anvender og dem, der ikke anvender digi-
tale værktøjer, og hvilke begrundelser ligger bag dette valg?
3) Hvordan har indførelse af digitale værktøjer ændret de beboerdemokratiske proces-
ser, og hvordan sikres hensigtsmæssige demokratiske processer, herunder tilstrække-
ligt informationsniveau og udtømmende debat før afstemninger?
4) I hvor høj grad har digitalisering af de beboerdemokratiske processer øget interes-
sen for og deltagelsen i beboerdemokratiske beslutninger, og hvad er i øvrigt erfarin-
gerne med de digitale værktøjer i de afdelinger, der har anvendt disse?
5) Hvad er omkostningerne til at etablere det nødvendige udstyr til gennemførelse af
krævede beboerdemokratiske beslutningsprocesser på et tilstrækkeligt sikkerhedsni-
veau, og hvordan finansieres udgifterne til dette? I hvilket omfang indebærer sådanne
omkostninger huslejestigning og udgifter til udstyr, som beboerne selv skal afholde?
6) Kan der på baggrund af indhøstede erfaringer peges på endnu uprøvede måder at
videreudvikle afdelingsdemokratiet og den lokale deltagelse heri ved anvendelse af
digital teknologi?
Anbefalinger på grundlag af undersøgelsens resultater:
Med udgangspunkt i den regulering, der sker i dag, samt en vurdering af mulighederne
for at øge deltagelsen særligt i de beboerdemokratiske processer på boligafdelingernes
afdelingsmøder, skitseres forslag til tilrettelæggelse af den videre proces for beslut-
ningsforslaget om obligatorisk mulighed for digitale beboerafstemninger i almene
boligafdelinger. Herunder foretages en vurdering af de økonomiske konsekvenser af
de skitserede forslag.
Tidsplan for udarbejdelse af undersøgelsen:
Maj: Kommissorium for undersøgelsen fastlægges.
Juni
primo sept.: Kortlægning og indsamling af data
Primo til ultimo sept.: Afrapportering og vurdering af indsamlet data
25. sept.
1. okt.: Kvalitetssikring.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
2