Til beslutningsforslag nr.
B 157
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 2. juni 2021
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om kulegravning af jernbanesektoren
[af Kristian Pihl Lorentzen (V), Hans Kristian Skibby (DF) og Niels Flemming Hansen (KF)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, SF, RV, EL, NB, LA og Susanne
Zimmer (UFG)) indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse
ved 2. (sidste) behandling.
Et
mindretal
i udvalget (V, DF, KF og KD) indstiller
beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkur‐
in og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre
og Enhedslisten
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Radikale
Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget konstate‐
rer, at der nu i forlængelse af regeringens udspil »Danmark
fremad – Infrastrukturplan 2035« er påbegyndt forhandlin‐
ger om en infrastrukturplan, hvor de opgaver, som jernbane‐
sektoren skal udføre de næste 15 år, drøftes. S, SF, RV og
EL er enige om, at der som led i disse drøftelser skal være
fokus på jernbanesektorens kapacitet og organisering.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folke‐
partis medlemmer af udvalget noterer sig, at togpassagerer‐
ne generelt ikke får den service, som de har krav på, her‐
under med hensyn til rettidighed, service på stationerne,
sammenhængende kollektive rejser og sammenhæng med
individuelle transportmidler som cykler og biler. Desuden er
det et problem, at det trods bevillinger til jernbanens drift
og anlæg i de senere år ikke er lykkedes at få jernbanen
til at fylde mere i den samlede persontransport. Tværtimod
er jernbanens andel af det samlede persontransportarbejde
faldet fra 8 pct. til godt 7 pct. fra 2009 til 2019. Denne
udvikling står i skærende kontrast til udviklingen i vores na‐
bolande, hvor det i perioden fra 2009 til 2019 er lykkedes at
få stor vækst i både antallet af passagerkilometer og antallet
af passagerer, der bruger jernbanen. I Sverige er antallet af
passagerkilometer steget med 29 pct., og antallet af passage‐
rer er steget med 48 pct., og det samme gør sig gældende i
Norge. I Tyskland er antallet af passagerkilometer i samme
periode steget med 23 pct., og antallet af passagerer med 26
pct.
Når der ses på investeringer i anlæg og vedligeholdelse
af jernbanen pr. indbygger, har Danmark i perioden fra 2009
til 2018 haft en meget stor stigning i forhold til vores nabo‐
lande, hvor kun Norge har haft en tilsvarende stigning. Dan‐
mark investerede i 2018 230 euro pr. indbygger, mens Norge
investerede 250 euro pr. indbygger. Sverige investerede i
2018 130 euro pr. indbygger, mens Tyskland investerede
70 euro pr. indbygger. V, DF og KF ønsker at revitalisere
jernbanen og vende den negative udvikling – også som
nødvendig opfølgning på det foreliggende serviceeftersyn
af jernbanen og i lyset af de allerede trufne politiske beslut‐
ninger om elektrificering, indkøb af nye eltog og udrulning
af signalprogrammet frem mod 2030. På denne baggrund
opfordres regeringen til snarest at indkalde til politiske for‐
handlinger om nedsættelse af en jernbanekommission, der
frem til medio 2022 skal kulegrave jernbanens organisering,
drift og anlægsaktiviteter med henblik på at komme med
konkrete forslag til effektivisering, omorganisering og mo‐
dernisering af hele jernbanesektoren til gavn for passagerne,
de ansatte og skatteyderne. I den forbindelse skal der lægges
vægt på at få driften og den passagervendte service forbed‐
ret markant, og at anlægsarbejder på jernbanen fremover
gennemføres til tiden og med overholdelse af de bevilgede
budgetter. Kommissionen skal herunder inddrage resultatet
af den igangværende rigsrevisionsundersøgelse af Banedan‐
marks mangel på validatorer med deraf følgende forsinkel‐
ser og fordyrelser af jernbaneprojekter. Kommissionen skal
AX026630