Til beslutningsforslag nr.
B 157
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 00. maj 2021
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om kulegravning af jernbanesektoren
[af Kristian Pihl Lorentzen (V), Hans Kristian Skibby (DF) og Niels Flemming Hansen (KF)]
1. Indstillinger
<>
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkur‐
in og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative
Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folke‐
partis [og andre partier] medlemmer af udvalget noterer sig,
at togpassagererne generelt ikke får den service, som de
har krav på. Herunder med hensyn til rettidighed, service
på stationerne, sammenhængende kollektive rejser, og sam‐
menhæng med individuelle transportmidler som cykler og
biler.
Desuden er det et problem, at det trods bevillinger til
jernbanens drift og anlæg i de senere år ikke er lykkedes
at få jernbanen til at fylde mere i den samlede persontrans‐
port. Tværtimod er jernbanens andel af det samlede person‐
transportarbejde faldet fra 8 pct. til godt 7 pct. fra 2009 til
2019.
Denne udvikling står i skærende kontrast til vores nabo‐
lande, hvor det i perioden 2009-2019 er lykkedes at få stor
vækst i både antallet af passagerkilometer og antal passage‐
rer, der bruger jernbanen. I Sverige er antallet af passagerki‐
lometer steget med 29 pct. og antallet af passagerer er steget
med 48 pct., og det tilsvarende gør sig gældende i Norge. I
Tyskland er antallet passagerkilometer i samme periode ste‐
get med 23 pct. og i antallet af passagerer med 26 pct.
Når der ses på investeringer i anlæg og vedligeholdel‐
se af jernbanen pr. indbygger, så har Danmark i perioden
2009-2018 haft en meget stor stigning i forhold til vores
nabolande, hvor kun Norge har haft en tilsvarende stig‐
ning. Danmark investerede i 2018 230 euro pr. indbygger,
mens Norge investerede 250 euro pr. indbygger. Sverige
investerede i 2018 130 euro pr. indbygger, mens Tyskland
investerede for 70 euro pr. indbygger.
V, DF og KF [og andre partier] ønsker at revitalisere
jernbanen og vende den negative udvikling. Også som nød‐
vendig opfølgning på det foreliggende serviceeftersyn af
jernbanen, og i lyset af de allerede trufne politiske beslutnin‐
ger om elektrificering, indkøb af nye eltog og udrulning af
signalprogrammet frem mod 2030.
På denne baggrund opfordres regeringen til snarest at
indkalde til politiske forhandlinger om nedsættelse af en
jernbanekommission, der frem til medio 2022 skal kulegra‐
ve jernbanens organisering, drift og anlægsaktiviteter med
henblik på at komme med konkrete forslag til effektivise‐
ring, omorganisering og modernisering af hele jernbanesek‐
toren til gavn for passagerne, de ansatte og skatteyderne.
I den forbindelse skal der lægges vægt på at få driften
og den passagervendte service forbedret markant, samt at
anlægsarbejder på jernbanen fremover gennemføres til tiden
og med overholdelse af de bevilgede budgetter. Kommissio‐
nen skal herunder inddrage resultatet af den igangværende
rigsrevisionsundersøgelse af Banedanmarks mangel på vali‐
datorer med deraf følgende forsinkelser og fordyrelser af
jernbaneprojekter.
Kommissionen skal bestå af alle relevante aktører fra
jernbanesektoren, herunder infrastrukturforvaltere, togopera‐
tører, leverandører og anlægsbranchen. Endvidere skal kom‐
missionen inddrage de gode erfaringer med genopretning af
jernbanen, der er opnået i Norge.
DokumentId
Journalnummer