Til beslutningsforslag nr.
B 157
Folketinget 2020-21
Beretning afgivet af Transportudvalget den 00. maj 2021
Udkast
til
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om kulegravning af jernbanesektoren
[af Kristian Pihl Lorentzen (V), Hans Kristian Skibby (DF) og Niels Flemming Hansen (KF)]
1. Politiske bemærkninger
Venstre og Det Konservative Folkeparti
[Folketingets partier………]
noterer sig, at togpassage‐
rerne generelt ikke får den service, som de har krav på. Her‐
under med hensyn til rettidighed, service på stationerne,
sammenhængende kollektive rejser, og sammenhæng med
individuelle transportmidler som cykler og biler.
Desuden er det et problem, at det trods bevillinger til
jernbanens drift og anlæg i de senere år ikke er lykkedes
at få jernbanen til at fylde mere i den samlede persontrans‐
port. Tværtimod er jernbanens andel af det samlede person‐
transportarbejde faldet fra 8 pct. til godt 7 pct. fra 2009 til
2019.
Denne udvikling står i skærende kontrast til vores nabo‐
lande, hvor det i perioden 2009-2019 er lykkedes at få stor
vækst i både antallet af passagerkilometer og antal passage‐
rer, der bruger jernbanen. I Sverige er antallet af passager‐
kilometer steget med 29 pct., og antallet af passagerer er
steget med 48 pct., og det tilsvarende gør sig gældende i
Norge. I Tyskland er antallet af passagerkilometer i samme
periode steget med 23 pct. og antallet af passagerer med 26
pct.
Når der ses på investeringer i anlæg og vedligeholdel‐
se af jernbanen pr. indbygger, så har Danmark i perioden
2009-2018 haft en meget stor stigning i forhold til vores
nabolande, hvor kun Norge har haft en tilsvarende stig‐
ning. Danmark investerede i 2018 230 euro pr. indbygger,
mens Norge investerede 250 euro pr. indbygger. Sverige
investerede i 2018 130 euro pr. indbygger, mens Tyskland
investerede for 70 euro pr. indbygger.
[Folketingets partier…. ]
ønsker at revitalisere jernba‐
nen og vende den negative udvikling. Også som nødvendig
opfølgning på det foreliggende serviceeftersyn af jernbanen,
samt i lyset af de allerede trufne politiske beslutninger om
elektrificering, indkøb af nye eltog og udrulning af signal‐
programmet frem mod 2030.
På denne baggrund opfordres regeringen til at indkalde til
snarlige politiske forhandlinger om en jernbanekommission,
der frem til medio 2022 skal kulegrave jernbanens organise‐
ring, drift og anlægsaktiviteter med henblik på at komme
med konkrete forslag til effektivisering, omorganisering og
modernisering af hele jernbanesektoren til gavn for passa‐
gerne, de ansatte og skatteyderne.
I den forbindelse skal der lægges vægt på at få driften
og den passagervendte service forbedret markant, samt at
anlægsarbejder på jernbanen fremover gennemføres til tiden
og med overholdelse af de bevilgede budgetter. Kommissio‐
nen skal herunder inddrage resultatet af den igangværende
rigsrevisionsundersøgelse af Banedanmarks mangel på vali‐
datorer med deraf følgende forsinkelser og fordyrelser af
jernbaneprojekter.
Kommissionen skal bestå af alle relevante aktører fra
jernbanesektoren, herunder infrastrukturforvaltere, togopera‐
tører, leverandører og anlægsbranchen. Endvidere skal kom‐
missionen inddrage de gode erfaringer med genopretning af
jernbanen, der er opnået i Norge.
<Parti/partier>
<>
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved beretningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med politiske bemærkninger i beretningen.
DokumentId
Journalnummer