Indfødsretsudvalget 2020-21
B 149
Offentligt
2373454_0001.png
Folketinget
Indfødsretsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
15. april 2021
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Bo Ruby Nilsson
Sagsnr.: 2021-0038-0030
Dok.:
1928776
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 3 (B 149) fra Folketingets Indfødsretsud-
valg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til folke-
tingsbeslutning om, at lovforslag om indfødsrets meddelelse suppleres med
oplysning om ansøgernes religiøse tilhørsforhold (B 149), som Folketingets
Indfødsretsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. april 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Nick Hækkerup
/
Henrik Skovgaard-Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
B 149 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, at det hverken krænker grundloven eller menneskerettighedskonventionen at lade Folketinget få kendskab til en indfødsretsansøgers religiøse bekendelse, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til folketingsbeslutning om, at lov-
forslag om indfødsrets meddelelse suppleres med oplysning om ansø-
gernes religiøse tilhørsforhold (B 149) fra Folketingets Indfødsretsud-
valg:
”Vil justitsministeren som præcisering af B 149
- svar på
spørgsmål 1 bekræfte, at det hverken krænker grundloven eller
menneskerettighedskonventionen at lade Folketinget få kend-
skab til en indfødsretsansøgers religiøse bekendelse? Det tidli-
gere givne svar forholder sig til, om det vil være foreneligt med
grundloven/EMK for Folketinget at afvise indfødsret som følge
af religiøse forhold. Dette var ikke spørgsmålet. Den situation
opstår først, såfremt et flertal i Folketinget ønsker at tillægge re-
ligionen betydning. Dette synes ikke at være tilfældet i dag, hvor
det dog er nærliggende, at visse medlemmer vil tillægge en an-
søgers religion betydning
ikke mindst ved vurdering af ansø-
gers forhold til demokrati, ligestilling, retsstat - hvilken konfes-
sion ansøger tilhører.
Spørgsmålet må således deles op i adskilte sekvenser:
1) Den ønskede information til rådighed for Folketinget.
2) Det enkelte folketingsmedlems frie ret til at stemme efter sin
overbevisning (Grundlovens § 56).
3) Folketingets eventuelle afslag på en ansøgning
altså Folke-
tinget som institution.
Sekvens 1 må ses adskilt fra selve tildelingen ved 3. behandlin-
gen, hvor ethvert medlem kan begrunde sin stemme som
han/hun vil. Traditionelt begrunder hvert enkelt folketingsmed-
lem ikke sin stemme, og det kan således her anses som vanske-
ligt at løfte en bevisbyrde for, at et bestemt hensyn skulle ligge
til grund for, hvad den enkelte har stemt. I den forbindelse er det
værd at nævne i relation til menneskerettighedskonventionens
artikel 14, at denne ikke afholder Folketinget fra at få kendskab
til ansøgeres aktuelle nationalitet selvom også nationalitet er
omfattet af den pågældende artikel. Følgelig må en tilsvarende
oplysning om religion også kunne gives uden at krænke artikel
14. Ydermere skal det nævnes, at Folketinget i dag ikke er af-
skåret fra at nægte en ansøger indfødsret, som han/hun tilkende-
giver modstand mod demokratiet som følge af hans/hendes kon-
fession. Følgelig er det uomtvisteligt lovligt for både det enkelte
folketingsmedlem såvel som for Folketinget som institution at
tillægge en ansøgers religiøse forhold afgørende vægt, når det
kommer til den samlede vurdering af ansøgerens egnethed.”
Side 2/3
B 149 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, at det hverken krænker grundloven eller menneskerettighedskonventionen at lade Folketinget få kendskab til en indfødsretsansøgers religiøse bekendelse, til justitsministeren
Svar
:
Det er
som det fremgår af min besvarelse af 25. marts 2021 af spørgsmål
nr. 1 (B 149) fra Folketingets Indfødsretsudvalg
Justitsministeriets vurde-
ring, at en ordning, der går ud på, at Folketinget i forbindelse med behand-
ling af et forslag til en lov om tildeling af indfødsret (naturalisationslov) skal
have adgang til information om ansøgernes religiøse overbevisning, ikke
indebærer berøvelse af adgang til den fulde nydelse af en borgerlig eller
politisk rettighed omfattet af grundlovens § 70. En sådan ordning vil således
efter Justitsministeriets vurdering ikke være i strid med grundloven.
Som det ligeledes fremgår af den nævnte besvarelse, er det Justitsministeri-
ets vurdering, at der ikke inden for rammerne af Danmarks internationale
forpligtelser, herunder Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
(EMRK), vil kunne lægges vægt på oplysninger om en ansøgers religiøse
overbevisning i forbindelse med behandlingen af en ansøgning om dansk
indfødsret.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriet, der har oplyst følgende:
”Udlændinge-
og Integrationsministeriet registrerer nationalite-
ten hos ansøgere om dansk indfødsret. Dette sker bl.a. med hen-
blik på at sikre, at ansøgningen vedrører en person, som ikke har
dansk indfødsret. Ministeriet benytter desuden oplysningerne til
at fastslå, om ansøgeren er omfattet af de lempede betingelser for
erhvervelse af dansk indfødsret, som gælder for visse nationali-
tetsgrupper, herunder nordiske statsborgere og statsløse.
Udlændinge- og Integrationsministeriet registrerer ikke ansøgere
om dansk indfødsrets religiøse tilhørsforhold.”
Som det fremgår ovenfor, vil der ikke inden for rammerne af Danmarks in-
ternationale forpligtelser kunne lægges vægt på ansøgeres religiøse tilhørs-
forhold, og Udlændinge- og Integrationsministeriet og Justitsministeriet
vurderer derfor ikke, at Udlændinge- og Integrationsministeriet kan ind-
hente oplysninger om en ansøgers religiøse overbevisning i forbindelse med
behandlingen af en ansøgning om dansk indfødsret.
Side 3/3