Til beslutningsforslag nr.
B 149
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den 6. maj 2021
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om, at lovforslag om indfødsrets meddelelse
suppleres med oplysning om ansøgernes religiøse tilhørsforhold
[af Marie Krarup (DF) m.fl.]
1. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 2
ændringsforslag til beslutningsforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af DF)
indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse
ved 2. (sidste)
behandling. Flertallet stemmer imod de stillede ændringsfor‐
slag.
Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller beslutningsforsla‐
get til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inu‐
it Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflok‐
kurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i
udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstil‐
linger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget mener, at der skal stil‐
les strengere krav til de udlændinge, der ønsker at opnå
dansk statsborgerskab. Derfor ønsker V at stramme kravene
eksempelvis i forhold til kriminalitet og selvforsørgelse. V
finder det derudover nødvendigt at anlægge en langt mere
værdibaseret tilgang til tildeling af statsborgerskab. V finder
det naturligt at forlange, at udlændinge, der ønsker dansk
pas, skal tage Danmark til sig og skal respektere de danske
værdier og støtte det danske folkestyre.
Venstre mener dog ikke, at statsmagten skal registrere
folks private tro. V støtter heller ikke, at der skal tildeles
statsborgerskab efter religion. Derfor kan V ikke støtte be‐
slutningsforslaget.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget støtter ikke Dansk
Folkepartis forslag om, at der udformes et lovforslag om
indfødsrets meddelelse, således at der ud over de nuværen‐
de oplysninger også anføres ansøgerens religiøse tilhørsfor‐
hold. Forslagsstillerne ønsker, at oplysninger om ansøgernes
religiøse tilhørsforhold fremadrettet skal indsamles og frem‐
gå af bemærkningerne til lovforslaget.
RV har to betragtninger, som gør sig gældende. For
det første strider beslutningsforslaget mod statsborgerrets‐
konventionens artikel 5 om, at statsborgerretsregler ikke må
forskelsbehandle på grund af køn, religion, nationalitet eller
etnisk oprindelse. Der kan således ikke inden for Danmarks
internationale forpligtelser lægges vægt på en ansøgers re‐
ligiøse overbevisning i forbindelse med en ansøgning om
dansk indfødsret. For det andet vil staten kunne ifalde er‐
statningsansvar. Ministeriets jurister vurderer således i for‐
bindelse med en sammenlignelig situation – opdeling af
lovforslag om indfødsrets meddelelse i flere lovforslag efter
lande eller områder – at hvis man gør det og et flertal f.eks.
konsekvent siger nej til lovforslag med ansøgere fra MEN‐
APT-lande, vil disse personer kunne rejse et erstatningskrav
mod Danmark for at handle i strid med Danmarks internati‐
onale forpligtelser, jf. artiklen »Statsborgerskabsforslag kan
føre til erstatningskrav« fra Politiken den 4. marts 2021. Det
giver rigtig dårlig mening for RV, at vi gennemfører en
lovgivning, som medfører, at vi efterfølgende taber sager
ved domstolene. Beslutningsforslaget kan altså betyde, at
staten og hermed skatteyderne ender med at skulle betale
erstatning til hele lister af statsborgerskabsansøgere.
Endelig kan det tilføjes, at når det ikke er et kriterie ved‐
taget af Folketinget, er der ingen mening i at medtage oplys‐
ningen om religiøst tilhørsforhold. Så enten vil DF lægge
vægt på et kriterie, som de ikke kan lægge vægt på, eller
også vil de have medtaget en oplysning, som ingen mening
AX026363