Tak for det. Og det gode ved det er jo, at man har lidt ekstra taletid heroppe på talerstolen, når forslagene bliver sambehandlet.
I Dansk Folkeparti har vi arbejdet i mange år for at ændre servicelovens § 109, igennem diverse forhandlinger, og vi har også fremsat det her forslag og tidligere et lignende forslag. Men formålet med det her beslutningsforslag er jo netop at sikre, at mænd, der er i krise, får adgang til samme tilbud efter servicelovens § 109, som gælder for kvinder.
Kommunerne er jo efter servicelovens § 109 forpligtet til at tilbyde midlertidigt ophold i boformer til volds- og kriseramte kvinder og til bl.a. at tilbyde støtte og rådgivning til kvinderne i forhold til bolig, økonomi, arbejdsmarked, sundhedsvæsen, skole, daginstitution osv.
Desværre er servicelovens § 109 i dag kun møntet på kvinder, der har været udsat for vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i relation til familie eller samlivsforhold. Og herudover er kvindernes eventuelle børn omfattet af bestemmelsen. Og i Dansk Folkeparti mener vi, at hjælp til volds- og kriseramte personer ikke skal afhænge af personens køn, og vi er således af den opfattelse, at hjælp til volds- og kriseramte mænd og kvinder altså bør være ens. Jeg er helt med på, at der kan være nogle forskellige behandlingstilbud, afhængigt af hvad det er for en vold, man har været udsat for. Men det handler sådan set om lige muligheder.
Regeringen fremsatte tidligere et lovforslag om kvinders ret til psykologhjælp. Lovforslaget gik ud på, at kommunalbestyrelsen skulle tilbyde 10 timers psykologbehandling til kvinder, der fik ophold på et krisecenter efter § 109. Også her var mændene glemt. Vi fik dog kæmpet en forsøgsordning for mænd ind i aftalen om reserven, og det kæmpede vi bl.a. sammen med Venstre hårdt for. Vi stillede endda også et ændringsforslag til den lov, vi dengang debatterede, om psykologhjælp til mænd og deres børn. Det blev desværre skudt ned i Folketingssalen.
Lad mig sige klart, at alle former for vold er fuldstændig uacceptabelt, uanset hvem der begår den. Vold mod kvinder har ligget nogenlunde på samme niveau, mens man faktisk kan se en stigning i forhold til vold mod mænd. Når der er vold i en familie, kan det heller ikke undgås, at det rammer flere, herunder de børn, der lever med vold i familien. De børn skal have hjælp, og det skal de have, uanset om de møder op sammen med mor på et krisecenter, eller om de møder op sammen med far på et mandecenter. Og derfor kunne jeg også godt tænke mig at høre ministeren svare på, hvorfor regeringen ikke ønsker en ligestilling på området, herunder at det skal ligestilles, så man kan få de samme tilbud i forhold til både psykologbehandling, men også i forhold til servicelovens § 109.
Det er rigtig godt, at man vil hjælpe kvinder og børn, der er udsat for vold, og det vil vi også gerne i Dansk Folkeparti. Men vi ønsker, som jeg tidligere har sagt, lige muligheder. Og der må man bare sige, at serviceloven i dag ikke ligestiller det behov. Og vi ønsker heller ikke, at vold skal blive en eller anden kønskamp, og vi er også helt med på, at der er stor forskel på graden af vold og typer af vold.
Dansk Folkepartis forslag har vi sagt ja til bliver sambehandlet med Nye Borgerliges forslag, så det går ud på noget af det samme, men alligevel ikke helt. Altså, vi skriver ikke i vores beslutningsforslag om at kønsneutralisere, men det handler for os om, at mænd i hvert fald får de samme muligheder. Vi mangler, at der er fornuft og rimelighed, når mænd og deres børn har en dårligere retsstilling end kvinder, og når der ikke er nogen tvivl om behovet for hjælp til mænd og deres børn. Og den forskellige retsstilling mellem mænd og kvinder skyldes jo, at mænd kan få et tilbud efter servicelovens § 110. Det kan kvinder også, for § 110 gælder for begge køn, men det gør § 109 ikke.
Blandt forskellene mellem mænd og kvinders retsstilling kan man jo fremhæve, at kvinder efter § 109 kan indskrives anonymt, mens mænd ikke har samme muligheder efter § 110. Kommunen har en særlig rådgivende pligt over for kvinder, der er indskrevet efter § 109, altså at koordinere med rådgivning, men det har man ikke den samme pligt til over for mænd. Efter § 109 er personalet også specialiseret i at arbejde med vold i nære relationer, og det samme gælder nødvendigvis ikke efter § 110.
Efter § 109 er børn og kvinder sikret en omsorg og støtte, herunder også psykologbehandling, men mænd har ikke samme mulighed i forhold til ret til deres børn efter § 110. Der er så en forsøgsordning i gang, og det er vi rigtig glade for at vi i det mindste kunne få kæmpet igennem. Det er sådan i dag, at mænd ofte må rejse længere i forhold til krisetilbud, og det er jo også en udfordring.
§ 110, som i dag dækker begge køn, forudsætter jo, at mændene både har særlige sociale problemer, at de ikke har eller kan opholde sig i egen bolig, og at de har behov for botilbud og at få tilbud om aktiverende støtte og omsorg og efterfølgende hjælp. Så når mænd og kvinder går på krisecenter, er det under to forskellige paragraffer, og flere organisationer har jo været ude at sige, at det er diskriminerende. I artiklen fra Nordjyske skriver de jo også, at der er en kønsdiskriminerende forskelsbehandling. Men som jeg kunne læse, er forskellen nødvendig, mener social- og ældreministeren ifølge den artikel, fordi volden har en kønslig slagside.
Jeg vil bare sige, at der er vi jo igen inde ved, at det er vigtigt, at man har lige muligheder for at få den hjælp og støtte uafhængigt af sit køn. Den forskel, der er i dag, bør simpelt hen ikke være der, heller ikke, hvis man spørger Lev Uden Vold. For når mænd og kvinder går på krisecenter, tager de ophold under hver deres lovgivningsparagraf, og det betyder jo også, at de ikke har samme muligheder for at få hjælp.
Direktøren for Lev Uden Vold mener også, at der er forskelsbehandling. Det samme mener mandekrisecenterets direktør, og i artiklen, som jeg har læst, mener de, at loven bærer præg af en manglende samfundsmæssig anerkendelse af, at mænd også kan være udsat for vold, og det lider mændene under. Hvor en voldsudsat kvinde samfundsmæssigt betragtes som et offer, der umiddelbart fortjener sympati og hjælp, så oplever mange af de mænd, vi ser, ifølge artiklen, at de bliver betragtet som nogle tabere, der burde kunne forsvare sig selv. Vold mod mænd har også altid været kendt for at blive illustreret på den der oftest lidt humoristiske vis på mandens bekostning. Man kender det der scenarie med den kuede mand med konen og kagerullen.
Vi må bare konstatere, at der stadig væk ikke er ligestilling på voldsområdet, og det ønsker vi i Dansk Folkeparti. Vi mener også, at det er usagligt, at der ikke er det.
Men nu har jeg lyttet til den her debat i dag, og det, jeg egentlig lytter mig til, er jo, at vi godt kan nå til enighed. Venstres ordfører holdt en fremragende tale, og jeg hørte nogle gode taler, som får mig til at tro, at frem for måske at tale os fra hinanden kan vi godt mødes omkring en beretning på det her område, hvor vi ligesom forpligter regeringen til at handle. For det er jo bare en skævhed på det her område. I forhold til både Nye Borgerliges forslag og vores forslag og, kan man sige, det tidligere forslag, der skal behandles i Ligestillingsudvalget, tror jeg, det er bedst, hvis vi behandler det i Socialudvalget samlet, så der ikke foregår noget i Ligestillingsudvalget vedrørende en beretning og foregår noget i Socialudvalget. Der tænker jeg på SF's ordførers tale om, at man har fremsat noget i Ligestillingsudvalget. Det er vigtigt, at der ikke sker overlap, og at vi lige koordinerer for måske at samle det i Socialudvalget, tænker jeg, for eventuelt at kunne lande en fælles beretning.
Men jeg er glad for debatten, vi har haft i dag. Frem for at vi måske taler os mere væk fra hinanden, tror jeg bare, det er vigtigt, at vi lige taler det samme sprog, for jeg tror faktisk, at jeg ligesom kan høre, at vi har nogle af de samme intentioner. Så jeg ser frem til den videre behandling i udvalget og håber, at vi kan nå en fælles enighed om det. Tak for debatten.