Social- og Ældreudvalget 2020-21
B 139 Bilag 15
Offentligt
2407079_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 139
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Social- og Ældreudvalget den 27. maj 2021
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om at flytte handicapområdet væk fra
kommunerne
(borgerforslag)
[af Leif Lahn Jensen (S), Peter Skaarup (DF), Andreas Steenberg (RV), Karsten Hønge (SF), Peder Hvelplund (EL),
Mai Mercado (KF), Peter Seier Christensen (NB), Ole Birk Olesen (LA), Torsten Gejl (ALT), Aaja Chemnitz Larsen (IA),
Lars Løkke Rasmussen (UFG) og Susanne Zimmer (UFG)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, KF og LA) indstiller beslut‐
ningsforslaget til
forkastelse
ved 2. (sidste) behandling.
Et
mindretal
i udvalget (DF, SF, RV, EL, NB og ALT)
indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sam‐
bandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænk‐
ningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ik‐
ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget anerkender
de bekymringer, som initiativtagerne til borgerforslaget gi‐
ver udtryk for. Det er afgørende, at mennesker med handicap
eller sociale udfordringer får den hjælp og støtte, de har
behov for. Det er ikke acceptabelt i et velfærdssamfund som
vores, at det skal være en kamp at få den hjælp, man har
brug for. Samfundet skal hjælpe mennesker med handicap
til at udfolde deres fulde potentiale, og samfundet har et
ansvar for at fjerne de barrierer, der er for at leve et så
aktivt liv som overhovedet muligt i eget hjem, på arbejdet, i
uddannelse og i fritidsliv.
S konstaterer samtidig, at kommunerne yder hjælp og
støtte til mere end 180.000 børn, unge og voksne på det
specialiserede socialområde, og at kommunerne anvender
mere end 50 mia. kr. årligt til sociale indsatser. De seneste
3 år har kommunerne prioriteret at løfte det specialiserede
socialområde med 3 mia. kr. i budgetlægningen.
Der er igangsat en omfattende evaluering af det speciali‐
serede socialområde. Evalueringen skal bidrage til, at vi får
den nødvendige og grundige viden, som kan danne grund‐
lag for en national specialeplanlægning, der understøtter, at
borgerne får den hjælp og støtte, de har behov for. Denne
skal være inspireret af sundhedsområdet, under hensyntagen
til at socialområdets lovgivningsmæssige og faglige rammer
adskiller sig betydeligt fra sundhedsområdet.
S lægger vægt på, at forandringer af området bliver vel‐
funderede og fremtidssikrede. Derfor er det vigtigt, at resul‐
taterne af den igangværende evaluering ligger klar, inden
der igangsættes politiske forhandlinger om handicapområ‐
det. Derfor kan S ikke støtte beslutningsforslaget. Regerin‐
gen har bebudet, at den som opfølgning på evalueringen vil
invitere til forhandlinger om det specialiserede socialområ‐
des fremtid i fjerde kvartal 2021.
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten og
Alternativet
Vi skal være sikre på, at mennesker med handicap får den
hjælp og støtte, de har behov for. Alt for mange børn, unge
og voksne med handicap oplever i dag, at de ikke får den
rette hjælp, eller at de får den alt for sent. Det skal der rettes
op på.
Siden kommunalreformen i 2007, hvor kommunerne
overtog det fulde finansierings- og myndighedsansvar for
handicapområdet, har handicaporganisationerne og mange
borgere udtrykt bekymring for, at der er sket en afspecialise‐
ring af området. Højt specialiserede tilbud er forsvundet, og
vigtig viden er gået tabt.
AX026571
B 139 - 2020-21 - Bilag 15: Betænkning afgivet den 27. maj 2021
2407079_0002.png
2
Samtidig har kommunernes sagsbehandling på handi‐
capområdet været under stærk kritik. Ankestyrelsens man‐
ge omgørelser af kommunale afgørelser vidner om store
problemer med at give borgerne den rigtige hjælp første
gang. Mange borgere står tilbage med en oplevelse af, at
hensynet til den kommunale økonomi er sat over borgernes
behov.
Retssikkerheden er udfordret. Mange borgere med han‐
dicap og deres familier oplever det som en kamp at få
hjælp. Nogle opgiver kampen på forhånd eller har ikke res‐
sourcerne til at tage den. Stramme budgetter har lagt pres
på handicapområdet, men kan ikke alene forklare områdets
problemer. Årsagerne til problemerne skal i høj grad også
findes i den måde, området er organiseret og finansieret på.
Vi anerkender den alvorlige kritik, som initiativtagerne til
borgerforslaget retter mod forvaltningen af handicapområ‐
det. De mange vidnesbyrd indsamlet af #enmillionstemmer
taler deres tydelige sprog. Det samme gør talrige eksempler,
som handicaporganisationerne har fremlagt gennem en lang
årrække. Problemerne er åbenlyse.
Partierne bag det fælles forståelsespapir aftalte allerede
i juni 2019 at iværksætte en omfattende evaluering af handi‐
capområdet. Evalueringen blev igangsat i sommeren 2020
og forventes færdiggjort inden for få måneder. Regeringen
har bebudet, at den vil indkalde til forhandlinger om handi‐
capområdets fremtid i fjerde kvartal 2021.
For at sikre, at de væsentlige forandringer af handi‐
capområdets organisering og finansiering bliver velfundere‐
de og fremtidssikrede, må en reform af området afvente
resultaterne af den igangværende evaluering. Partierne er
som udgangspunkt enige om, at der skal gennemføres en
omfattende reform af området, der leverer reelle løsninger
på de udfordringer, som borgere med handicap og deres
pårørende oplever.
En del af løsningen kan være en flytning af opgaver
fra kommunerne til regionerne eller staten, men en flytning
af opgaver vil ikke i sig selv være tilstrækkelig til at lø‐
se de komplekse udfordringer på området. En reform af
handicapområdet må sikre, at mennesker med handicap har
adgang til den rette indsats af høj kvalitet. Det kræver bl.a.
etablering af en specialeplanlægning og en styrkelse af en
landsdækkende vidensopbygning og distribution af denne
viden til myndigheder og tilbud. Der er samtidig behov for
en fornyet stillingtagen til områdets organisering, herunder
placeringen af ansvaret for visitation og tilbud og opgave‐
fordelingen mellem stat, regioner og kommuner.
Hjælp og støtte til mennesker med handicap må ikke
afhænge af økonomien i deres kommune. Der er behov for
en model for finansiering af handicapområdet, der sikrer en
mere solidarisk og rimelig fordeling af udgifterne. Det er
samtidig afgørende, at retssikkerheden styrkes, så borgerne
er sikre på at få den hjælp, de har krav på.
Vi opfordrer derfor social- og ældreministeren til allerede
nu at indkalde til forhandlinger om en forbedring af rets‐
sikkerheden på handicapområdet, så en retssikkerhedsaftale
kan være på plads, når forhandlingerne om en reform af han‐
dicapområdet går i gang. Det kan bidrage til, at der blandt
borgere med handicap og deres pårørende skabes tillid til,
at den reform af handicapområdet, vi aftaler, også vil blive
efterlevet i praksis.
Ingen skal længere opleve det som en kamp at få den
rette hjælp.
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget mener, at de mange
fejlagtige afgørelser i sager på handicapområdet blotlægger
et stort problem, som vi skal tage meget alvorligt. V mener,
at retssikkerheden er udfordret som følge af mangelfuld og
fejlagtig sagsbehandling. V mener, at der er brug for, at
kvaliteten af sagsbehandlingen bliver langt bedre, således at
flere får den rette hjælp første gang.
V mener ikke, at løsningen på problemerne er at flytte
handicapområdet fra kommunerne over til en anden myn‐
dighed. Hvis vi ikke løser de grundlæggende udfordringer
med retssikkerheden på området, vil problemerne blot følge
med. Derudover har V fortsat tillid til, at kommunerne kan
komme til at løfte området tilfredsstillende, om end tilliden
er udfordret.
V anerkender, at beslutningsforslaget sætter fokus på en
anden særlig udfordring i den nuværende struktur, nemlig
det faktum, at kommunerne i dag både er visiterende, bevil‐
gende og finansierende myndighed. Det er dog en udford‐
ring, som vil være den samme, hvis handicapområdet flyttes
til regionerne.
På baggrund af ovenstående kan V ikke støtte borgerfor‐
slaget. V opfatter borgerforslaget og ikke mindst den gode
og omfangsrige folkelige debat, der har været om borgerfor‐
slaget, som et udtryk for, at der er et stort behov for at få
rettet op på tilliden til, at vi som borgere bliver behandlet
lige for loven, og at vi kan stole på de afgørelser, som myn‐
dighederne foretager. Derfor opfordrer V social- og ældre‐
ministeren til at indkalde til forhandlinger om, hvordan vi
kan lykkes med at forbedre den kommunale sagsbehandling
og dermed styrke retssikkerheden for alle borgere med et
handicap.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter inten‐
tionerne i beslutningsforslaget, som oprindelig er et borger‐
forslag stillet af #enmillionstemmer.
Beslutningsforslaget vidner om, at der blandt en stor
gruppe borgere er et kæmpe ønske om, at der skal ske sto‐
re forandringer og forbedringer på handicapområdet. Dette
ønske deler vi i DF, for vi kan ikke leve med et system, hvor
42 pct. af alle de handicapsager, der påklages til Ankestyrel‐
sen, ender med at blive omgjort på grund af kommunernes
fejl i afgørelserne. På samme måde kan DF ikke leve med
et system, hvor kommunerne mistroisk og på uværdig vis
overvåger borgere i eget hjem for at sikre, at borgeren taler
sandt om sit behov for hjælp.
Formålet med beslutningsforslaget er at sikre, at alle
mennesker med handicap kan leve på lige vilkår med andre
borgere. Samtidig er beslutningsforslaget udtryk for et ønske
om, at handicapområdet skal flyttes væk fra kommunerne
for at sikre, at afgørelserne på handicapområdet træffes på
B 139 - 2020-21 - Bilag 15: Betænkning afgivet den 27. maj 2021
2407079_0003.png
3
baggrund af den nødvendige viden og med et fagligt kend‐
skab til mange forskellige behov og diagnoser.
I DF deler vi som nævnt fuldstændig intentionerne med
borgerforslaget, og vi er enige i, at der skal handling til.
DF har fremsat adskillige beslutningsforslag til forbed‐
ringer på handicapområdet, og vi ønsker allerede nu at ret‐
te op på de retssikkerhedsmæssige udfordringer, der er for
mennesker med handicap.
DF mener, at der er brug for specialiserede enheder
på danmarkskortet, som har den nødvendige ekspertise til
at træffe rigtige og ordentlige afgørelser på handicapområ‐
det. På nuværende tidspunkt er der også en evaluering i
gang af det specialiserede område.
Hvor enhederne skal placeres, og hvilke aktører der skal
stå i spidsen for enhederne, vil DF på nuværende tidspunkt
ikke lægge sig fast på. Vi vil heller ikke lægge os fast
på finansieringen, da det må bero på forhandlinger mellem
Folketingets partier, men man kan forestille sig, at det vil
indebære en finansiering fra stat, kommuner og regioner.
DF støtter beslutningsforslaget, og DF opfordrer ligesom
forslagsstillerne og flere af Folketingets øvrige partier til,
at social- og ældreministeren allerede nu indkalder til for‐
handlinger om en forbedring af retssikkerheden på handi‐
capområdet.
Nye Borgerlige
Nye Borgerliges medlem af udvalget støtter beslutnings‐
forslaget. NB ønsker, at alle mennesker med handicap får
en ensartet behandling. De vilkår, der gælder for støtte og
hjælp, skal være de samme for den enkelte med handicap,
uanset om man bor i Gedser eller Skagen. Og hvis man
flytter hen over en kommunegrænse, skal man kunne tage
sin hjælp med sig og ikke starte forfra med at søge igen i
den nye kommune.
Til erstatning for kommunernes lemfældige og fejlbehæf‐
tede sagsbehandling ønsker NB at oprette et nationalt fagligt
råd, som vil få ansvaret for at tildele hjælp og ydelser til
handicappede. Ydelser og hjælp skal finansieres af staten og
dermed tages væk fra den kommunale kassetænkning. Rådet
skal etableres med teams i hele landet, så der aldrig er langt
til det nærmeste team.
Allerede i dag fastsætter kommunerne vejledende sagsbe‐
handlingstider, men det mangler, at det får konsekvenser,
når fristerne ikke bliver overholdt. Derfor ønsker vi, at det
skal udløse dagbøder, når kommunerne overskrider sagsbe‐
handlingstiden. Vi ønsker en kompensation til borgeren i
form af overførsel af den fulde berigelse eller besparelse,
kommunen har haft ved at træffe en forkert eller ulovlig
afgørelse. Kommunerne skal ikke belønnes for deres spare‐
iver, der går ud over fagligheden. Hvis kommunen træffer en
ulovlig afgørelse, skal kommunen yde kompensation. Bor‐
geren skal derfor have udbetalt et beløb svarende til værdien
af velfærdsydelsen for den periode, hvor borgeren uretmæs‐
sigt er blevet nægtet at modtage velfærdsydelsen.
NB opfordrer også social- og ældreministeren til allerede
nu at indkalde til forhandlinger om en forbedring af retssik‐
kerheden på handicapområdet.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 2. februar 2021 og
var til 1. behandling den 4. maj 2021. Beslutningsforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Social- og
Ældreudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 3 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 14 bilag på beslut‐
ningsforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 8 skriftlige
henvendelser om beslutningsforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 deputa‐
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 15 spørgsmål
til social- og ældreministeren til skriftlig besvarelse. Social-
og ældreministeren har besvaret spørgsmål nr. 1-14. Der
udestår svar på spørgsmål nr. 15, som udvalget forventer
besvaret inden 2. behandling af beslutningsforslaget.
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Daniel Toft Jakobsen (S)
Malte Larsen (S) Tanja Larsson (S) Rasmus Stoklund (S) Henrik Vinther (RV) Andreas Steenberg (RV) Trine Torp (SF)
Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
fmd.
Pernille Skipper (EL) Jakob Sølvhøj (EL)
Torsten Gejl (ALT) Fatma Øktem (V) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V)
Hans Andersen (V) Jane Heitmann (V) Karina Adsbøl (DF)
nfmd.
Liselott Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Mai Mercado (KF) Mette Abildgaard (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
B 139 - 2020-21 - Bilag 15: Betænkning afgivet den 27. maj 2021
2407079_0004.png
4
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
7