Social- og Ældreudvalget 2020-21
B 139 Bilag 14
Offentligt
2402528_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 139
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Social- og Ældreudvalget den [27. ] maj 2021
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om at flytte handicapområdet væk fra
kommunerne
(borgerforslag)
[af Leif Lahn Jensen (S), Peter Skaarup (DF), Andreas Steenberg (RV), Karsten Hønge (SF), Peder Hvelplund (EL),
Mai Mercado (KF), Peter Seier Christensen (NB), Ole Birk Olesen (LA), Torsten Gejl (ALT), Aaja Chemnitz Larsen (IA),
Lars Løkke Rasmussen (UFG) og Susanne Zimmer (UFG)]
1. Indstillinger
<>
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sam‐
bandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænk‐
ningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ik‐
ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten og
Alternativet
Vi skal være sikre på, at mennesker med handicap får den
hjælp og støtte, de har behov for. Alt for mange børn, unge
og voksne med handicap oplever i dag, at de ikke får den
rette hjælp, eller at de får den alt for sent. Det skal der rettes
op på.
Siden kommunalreformen i 2007, hvor kommunerne
overtog det fulde finansierings- og myndighedsansvar for
handicapområdet, har handicaporganisationerne og mange
borgere udtrykt bekymring for, at der er sket en afspecialise‐
ring af området. Højt specialiserede tilbud er forsvundet, og
vigtig viden er gået tabt.
Samtidig har kommunernes sagsbehandling på handica‐
pområdet været under stærk kritik. Ankestyrelsens man‐
ge omgørelser af kommunale afgørelser vidner om store
problemer med at give borgerne den rigtige hjælp første
gang. Mange borgere står tilbage med en oplevelse af, at
hensynet til den kommunale økonomi er sat over borgernes
behov.
Retssikkerheden er udfordret. Mange borgere med han‐
dicap og deres familier oplever det som en kamp at få
hjælp. Nogle opgiver kampen på forhånd eller har ikke res‐
sourcerne til at tage den. Stramme budgetter har lagt pres
på handicapområdet, men kan ikke alene forklare områdets
problemer. Årsagerne til problemerne skal i høj grad også
findes i den måde, området er organiseret og finansieret på.
Vi anerkender den alvorlige kritik, som initiativtagerne til
borgerforslaget retter mod forvaltningen af handicapområ‐
det. De mange vidnesbyrd indsamlet af #enmillionstemmer
taler deres tydelige sprog. Det samme gør talrige eksempler,
som handicaporganisationerne har fremlagt gennem en lang
årrække. Problemerne er åbenlyse.
Partierne bag det fælles forståelsespapir aftalte allerede
i juni 2019 at iværksætte en omfattende evaluering af handi‐
capområdet. Evalueringen blev igangsat i sommeren 2020
og forventes færdiggjort indenfor få måneder. Regeringen
har bebudet, at den vil indkalde til forhandlinger om handi‐
capområdets fremtid i fjerde kvartal 2021.
For at sikre, at de væsentlige forandringer af handica‐
pområdets organisering og finansiering bliver velfunderede
og fremtidssikrede, må en reform af området afvente resul‐
taterne af den igangværende evaluering. Partierne er som
udgangspunkt enige om, at der skal gennemføres en omfat‐
tende reform af området, der leverer reelle løsninger på de
DokumentId
Journalnummer
B 139 - 2020-21 - Bilag 14: 3. udkast til betænkning
2402528_0002.png
2
udfordringer, som borgere med handicap og deres pårørende
oplever.
En del af løsningen kan være en flytning af opgaver
fra kommunerne til regionerne eller staten, men en flytning
af opgaver vil ikke i sig selv være tilstrækkelig til at lø‐
se de komplekse udfordringer på området. En reform af
handicapområdet må sikre, at mennesker med handicap har
adgang til den rette indsats af høj kvalitet. Det kræver bl.a.
etablering af en specialeplanlægning og en styrkelse af en
landsdækkende vidensopbygning og distribution af denne
viden til myndigheder og tilbud. Der er samtidig behov for
en fornyet stillingtagen til områdets organisering, herunder
placeringen af ansvaret for visitation og tilbud og opgave‐
fordelingen mellem stat, regioner og kommuner.
Hjælp og støtte til mennesker med handicap må ikke
afhænge af økonomien i deres kommune. Der er behov for
en model for finansiering af handicapområdet, der sikrer en
mere solidarisk og rimelig fordeling af udgifterne. Det er
samtidig afgørende, at retssikkerheden styrkes, så borgerne
er sikre på at få den hjælp, de har krav på.
Vi opfordrer derfor social- og ældreministeren til allerede
nu at indkalde til forhandlinger om en forbedring af rets‐
sikkerheden på handicapområdet, så en retssikkerhedsaftale
kan være på plads, når forhandlingerne om en reform af han‐
dicapområdet går i gang. Det kan bidrage til, at der blandt
borgere med handicap og deres pårørende skabes tillid til,
at den reform af handicapområdet, vi aftaler, også vil blive
efterlevet i praksis.
Ingen skal længere opleve det som en kamp at få den
rette hjælp.
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget mener, at de mange
fejlagtige afgørelser i sager på handicapområdet blotlægger
et stort problem, som vi skal tage meget alvorligt. V mener,
at retssikkerheden er udfordret som følge af mangelfuld og
fejlagtig sagsbehandling. V mener, at der er brug for, at
kvaliteten af sagsbehandlingen bliver langt bedre, således at
flere får den rette hjælp første gang.
V mener ikke, at løsningen på problemerne er at flyt‐
te handicapområdet fra kommunerne og til en anden myn‐
dighed. Hvis vi ikke løser de grundlæggende udfordringer
med retssikkerheden på området, vil problemerne blot følge
med. Derudover har V fortsat tillid til, at kommunerne kan
komme til at løfte området tilfredsstillende, om end tilliden
er udfordret.
V anerkender, at beslutningsforslaget sætter fokus på en
anden særlig udfordring i den nuværende struktur, nemlig
det faktum, at kommunerne i dag både er visiterende, bevil‐
gende og finansierende myndighed. Det er dog en udford‐
ring, som vil være den samme, hvis handicapområdet flyttes
til regionerne.
På baggrund af ovenstående kan V ikke støtte beslut‐
ningsforslaget. V opfatter beslutningsforslaget og ikke
mindst den gode og omfangsrige folkelige debat, der har
været om borgerforslaget, som et udtryk for, at der er et stort
behov for at få rettet op på tilliden til, at vi som borgere
bliver behandlet lige for loven, og at vi kan stole på de
afgørelser, som myndighederne foretager. Derfor opfordrer
V ministeren til at indkalde til forhandlinger om, hvordan vi
kan lykkes med at forbedre den kommunale sagsbehandling
og dermed styrke retssikkerheden for alle borgere med et
handicap.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter inten‐
tionerne i beslutningsforslaget, som oprindelig er et borger‐
forslag stillet af #enmillionstemmer.
Beslutningsforslaget vidner om, at der blandt en stor
gruppe borgere er et kæmpe ønske om, at der skal ske sto‐
re forandringer og forbedringer på handicapområdet. Dette
ønske deler vi i DF, for vi kan ikke leve med et system,
hvor 42 procent af alle de handicapsager, der påklages til
Ankestyrelsen, ender med at blive omgjort på grund af kom‐
munernes fejl i afgørelser. På samme måde kan DF ikke leve
med et system, hvor kommunerne mistroisk og på uværdig
vis overvåger borgere i eget hjem for at sikre, at borgeren
taler sandt om sit behov for hjælp.
Formålet med beslutningsforslaget er at sikre, at alle
mennesker med handicap kan leve på lige vilkår med andre
borgere. Samtidig er beslutningsforslaget udtryk for et ønske
om, at handicapområdet skal flyttes væk fra kommunerne
for at sikre, at afgørelserne på handicapområdet træffes på
baggrund af den nødvendige viden og med et fagligt kend‐
skab til mange forskellige behov og diagnoser.
I DF deler vi, som nævnt, fuldstændig intentionerne med
borgerforslaget, og vi er enige i, at der skal handling til.
DF har fremsat adskillige beslutningsforslag til forbed‐
ringer på handicapområdet, og vi ønsker allerede nu at ret‐
te op på de retssikkerhedsmæssige udfordringer, der er for
mennesker med handicap.
DF mener, at der er brug for specialiserede enheder
på danmarkskortet, som har den nødvendige ekspertise til
at træffe rigtige og ordentlige afgørelser på handicapområ‐
det. På nuværende tidspunkt er der også en evaluering i
gang af det specialiserede område.
Hvor enhederne skal placeres, og hvilke aktører der skal
stå i spidsen for enhederne, vil DF på nuværende tidspunkt
ikke lægge os fast på. Vi vil heller ikke lægge os fast på
finansieringen, da det må bero på forhandlinger mellem Fol‐
ketingets partier, men man kunne forestille sig, at det ville
indebære en finansiering fra stat, kommuner og regioner.
DF støtter beslutningsforslaget, og DF opfordrer til, lige‐
som forslagsstillerne og flere af Folketingets øvrige partier,
at social- og ældreministeren allerede nu indkalder til for‐
handlinger om en forbedring af retssikkerheden på handica‐
pområdet.
Nye Borgerlige
Nye Borgerliges medlem af udvalget støtter beslutnings‐
forslaget.
NB ønsker, at alle mennesker med handicap får en ensar‐
tet behandling. De vilkår, der gælder for støtte og hjælp, skal
være de samme for den enkelte med handicap, uanset om
man bor i Gedser eller Skagen.
B 139 - 2020-21 - Bilag 14: 3. udkast til betænkning
2402528_0003.png
3
Og hvis man flytter hen over en kommunegrænse, skal
man kunne tage sin hjælp med sig og ikke starte forfra med
at søge igen i den nye kommune.
Til erstatning for kommunernes lemfældige og fejlbehæf‐
tede sagsbehandling ønsker NB at oprette et nationalt fagligt
råd, som vil få ansvaret for at tildele hjælp og ydelser til
handicappede.
Ydelser og hjælp skal finansieres over staten og tages
dermed væk fra den kommunale kassetænkning. Rådet etab‐
lerer sig med teams i hele landet, så der aldrig er langt til det
nærmeste team.
Allerede i dag fastsætter kommunerne vejledende sagsbe‐
handlingstider, men det mangler, at det får konsekvenser, når
fristerne ikke bliver overholdt.
Derfor ønsker vi, at det skal udløse dagbøder, når kom‐
munerne overskrider sagsbehandlingstiden.
Vi ønsker en kompensation til borgeren i form af overfør‐
sel af den fulde berigelse eller besparelse, kommunen har
haft ved at træffe en forkert eller ulovlig afgørelse. Kommu‐
nerne skal ikke belønnes for deres spareiver, der går ud over
fagligheden. Hvis kommunen træffer en ulovlig afgørelse,
skal kommunen betale kompensation. Borgeren skal derfor
have udbetalt et beløb svarende til værdien af velfærdsydel‐
sen for den periode, hvor borgeren uretmæssigt er blevet
nægtet at modtage velfærdsydelsen.
NB opfordrer også social- og ældreministeren til allerede
nu at indkalde til forhandlinger om en forbedring af retssik‐
kerheden på handicapområdet.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 2. februar 2021 og
var til 1. behandling den 4. maj 2021. Beslutningsforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Social- og
Ældreudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i [3] møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt [14] bilag på beslut‐
ningsforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget [8] skriftli‐
ge henvendelser om beslutningsforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget [2] depu‐
tationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet [15] spørgsmål
til social- og ældreministeren til skriftlig besvarelse, [som
ministeren har besvaret. ]
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Daniel Toft Jakobsen (S)
Malte Larsen (S) Tanja Larsson (S) Rasmus Stoklund (S) Henrik Vinther (RV) Andreas Steenberg (RV) Trine Torp (SF)
Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
fmd.
Pernille Skipper (EL) Jakob Sølvhøj (EL)
Torsten Gejl (ALT) Fatma Øktem (V) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V)
Hans Andersen (V) Jane Heitmann (V) Karina Adsbøl (DF)
nfmd.
Liselott Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mette Abildgaard (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
7