Social- og Ældreudvalget 2020-21
B 139 Bilag 13
Offentligt
2402195_0001.png
10 SKARPE TIL POLITIKERNE
UDARBEJDET AF
Kontaktgruppen for #enmillionstemmer
B 139 - 2020-21 - Bilag 13: Henvendelse af 26/5-21 fra #enmillionstemmer
2402195_0002.png
STANDS ULYKKEN!
De store problemer på handicapområdet udgør en enorm udfordring for alvorligt mange
mennesker og påvirker ikke bare enkelte mennesker men har skæbnesvangre
konsekvenser for hele familier. Det samme gør sig gældende for mange af de
medarbejdere, der arbejder på området.
Problemerne har allerede og vil få store konsekvenser for Danmark som samfund,
herunder samfundsøkonomisk. Både i form af forværret tilstand hos ere mennesker, der
ikke får den rette hjælp og dermed behov for mere omfattende hjælp, men også grundet
yderligere samfundsmæssige følger:
en mulig belastning af sundhedsvæsenet - både på de somatiske og psykiatriske
områder
misbrug
hjemløshed
arbejdsløshed
kriminalitet
med mere.
Vi står midt i en samfundstrussel, et samfund præget af samfundsskabt ulighed.
Der skal gribes ind nu. Vi har som samfund ikke råd til at lade være, hverken menneskeligt
eller økonomisk.
Retssikkerheden skal sikres nu: STANDS ULYKKEN!
Vi har 10 skarpe bud på, hvordan blødningen kan stoppes hurtigt og billigt. Forslag, som vil
kunne være gældende uanset hvilken myndighed, der i fremtiden har ansvaret.Det er tid til,
at der træffes nye politiske valg, hvor politikerne i Folketinget tager ansvar for, at gældende
lovgivning og konventioner overholdes.
Alle
mennesker har krav på og ret til et værdigt, meningsfyldt og inklusivt liv.
2
B 139 - 2020-21 - Bilag 13: Henvendelse af 26/5-21 fra #enmillionstemmer
2402195_0003.png
1 Fastsættelse af forpligtende nationale tidsfrister
Der skal indføres forpligtende nationale tidsfrister - garantier - for henvisning til udredning,
selve udredningen og visitation til hjælp. Hvis ikke tidsfrister overholdes, skal der være
sanktioner.
2 Forvaltningsafgørelser skal prøves fuldt ud
Alt for mange sager skydes til hjørne, fordi det forvaltningsretlige skøn ikke bliver prøvet.
Det forvaltningsretlige skøn skal kunne prøves. Dette kan sikres ved at skrive ind i
lovgivningen, at der skal ske fuld prøvelse. Hvis myndigheden taber sagen ved domstolene,
skal myndigheden betale alle sagens omkostninger.
3 Lovpligtigt at følge andre myndigheders anbefalinger
Indfør pligt til at involvere VISO, når der anmodes om dette. Anbefalinger fra VISO og andre
myndigheder, der er udarbejdet i samarbejde med borgeren og/eller de pårørende, SKAL
følges.
4 Indførelse af tro og love erklæringer
Lige nu bruges der alt for meget tid og ressourcer på at genbehandle sager årligt. Indfør
tro & love erklæringer i sager, hvor det er åbenbart, at behovet for den allerede bevilgede
hjælp er uændret. Her tænkes bl.a. på pladser på specialskoler og specialinstitutioner,
merudgifter, BPA, pladser på botilbud samt hjælpemidler. Tro & love erklæringerne skal
følge borgeren og være gældende, hvis borgeren ytter samt gælde uanset alder.
5 Genoptagelse af sager fra de sidste tre år
På baggrund af Danmarkskortet samt Advokatsamfundets rapport af 2. juni 2020 er der
grund til at formode, at der er fejl i ere sager end i de sager, der er påklaget. Derfor bør de
sidste tre års afsluttede sager genoptages og gennemgås for fejl. I forbindelse med
gennemgangen af sagerne, følges de anbefalinger fra specialister (læger, psykologer,
terapeuter, VISO, mm.), der tidligere ikke er fulgt.
6 Ansættelse af uvildige socialrådgivere på bosteder mv.
Retssikkerhed skal gælde og være lige for alle. Der er mennesker, der hverken har
pårørende eller selv har mulighed for at kunne sætte sig ind i lovgivning og rettigheder
vedrørende deres ret til hjælp. Disse mennesker skal have en fast socialrådgiver tilknyttet
deres hjem, herunder bosteder. Denne socialrådgiver er uafhængig af myndighederne og
skal derfor fungere som en vogter af retssikkerheden samt vejleder.
7 Oprettelse af retssikkerhedsfond
Der skal sættes en stopper for økonomiske fordele ved ulovlige afgørelser. En
Retssikkerhedsfond skal kunne kompensere borgere, der har modtaget forkerte afgørelser
og understøtte retssikkerheden ved at give adgang til gratis juridisk bistand til borgeren.
Retssikkerhedsfonden skal nansieres af de myndigheder, der træffer forkerte afgørelser
og som på den baggrund har opnået en besparelse.
3
B 139 - 2020-21 - Bilag 13: Henvendelse af 26/5-21 fra #enmillionstemmer
2402195_0004.png
8 Indførsel af krav om gennemsigtighed
Retssikkerhed handler i høj grad om gennemsigtighed. Det er derfor vigtigt, at der ikke er
nogen tvivl om, hvem der træffer afgørelsen i den enkelte sag, og hvad der er lagt til grund
ved afgørelsen. Der skal derfor indføres krav om, at alle, der har været med til at træffe
afgørelsen, fremgår af afgørelsen.
9 Eksisterende sanktionsmuligheder skal benyttes
Ankestyrelsen kan blandt andet afgive vejledende udtalelse, pålægge tvangsbøder eller
anlægge erstatningssag. Det foreslås, at disse sanktioner skal anvendes ved høje
omgørelsesprocenter, det vil sige, når der omgøres mere end 10 % af de påklagede sager.
Endvidere skal de bruges, når myndigheden ikke efterlever en omgørelse af en afgørelse
første gang. Det må ikke kunne lade sig gøre, at samme sag kan ende i Ankestyrelsen mere
end en gang.
10 Almen praktiserende læger henviser til udredning
Tidlig udredning er afgørende for den tidlige visitation - tidlig indsats er forebyggende
indsats. Lige nu er det meget vilkårligt, hvem der kan henvise til udredning, og manglende
henvisning kan være begrundet i enten manglende viden eller økonomiske interesser. Vi
foreslår, at de praktiserende læger bliver henvisende myndighed, ligesom de henviser til
specialister og undersøgelser i alle andre sammenhænge. Borgerne skal selv kunne
henvende sig og bede om henvisning til udredning. For at minimere risikoen for
vilkårlighed skal de praktiserende læger udstyres med standardiserede
henvisningsskemaer ved mistanke om en funktionsnedsættelse, ligesom man har i dag i
forhold til for eksempel depressioner.
4