Til beslutningsforslag nr.
B 139
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Social- og Ældreudvalget den 00. maj 2021
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om at flytte handicapområdet væk fra
kommunerne
(borgerforslag)
[af Leif Lahn Jensen (S), Peter Skaarup (DF), Andreas Steenberg (RV), Karsten Hønge (SF), Peder Hvelplund (EL),
Mai Mercado (KF), Peter Seier Christensen (NB), Ole Birk Olesen (LA), Torsten Gejl (ALT), Aaja Chemnitz Larsen (IA),
Lars Løkke Rasmussen (UFG) og Susanne Zimmer (UFG)]
1. Indstillinger
<>
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sam‐
bandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænk‐
ningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ik‐
ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og
Alternativet
Vi skal være sikre på, at mennesker med handicap får den
hjælp og støtte, de har behov for. Alt for mange børn, unge
og voksne med handicap oplever i dag, at de ikke får den
rette hjælp, eller at de får den alt for sent. Det skal der rettes
op på.
Siden kommunalreformen i 2007, hvor kommunerne
overtog det fulde finansierings- og myndighedsansvar for
handicapområdet, har handicaporganisationerne og mange
borgere udtrykt bekymring for, at der er sket en afspecialise‐
ring af området. Højt specialiserede tilbud er forsvundet, og
vigtig viden er gået tabt.
Samtidig har kommunernes sagsbehandling på handica‐
pområdet været under stærk kritik. Ankestyrelsens man‐
ge omgørelser af kommunale afgørelser vidner om store
problemer med at give borgerne den rigtige hjælp første
gang. Mange borgere står tilbage med en oplevelse af, at
hensynet til den kommunale økonomi er sat over borgernes
behov.
Retssikkerheden er udfordret. Mange borgere med han‐
dicap og deres familier oplever det som en kamp at få
hjælp. Nogle opgiver kampen på forhånd eller har ikke res‐
sourcerne til at tage den. Stramme budgetter har lagt pres
på handicapområdet, men kan ikke alene forklare områdets
problemer. Årsagerne til problemerne skal i høj grad også
findes i den måde, området er organiseret og finansieret på.
Vi anerkender den alvorlige kritik, som initiativtagerne til
borgerforslaget retter mod forvaltningen af handicapområ‐
det. De mange vidnesbyrd indsamlet af #enmillionstemmer
taler deres tydelige sprog. Det samme gør talrige eksempler,
som handicaporganisationerne har fremlagt gennem en lang
årrække. Problemerne er åbenlyse.
Partierne bag det fælles forståelsespapir aftalte allerede
i juni 2019 at iværksætte en omfattende evaluering af handi‐
capområdet. Evalueringen blev igangsat i sommeren 2020
og forventes færdiggjort indenfor få måneder. Regeringen
har bebudet, at den vil indkalde til forhandlinger om handi‐
capområdets fremtid i fjerde kvartal 2021.
For at sikre, at de væsentlige forandringer af handica‐
pområdets organisering og finansiering bliver velfunderede
og fremtidssikrede, må en reform af området afvente resul‐
taterne af den igangværende evaluering. Partierne er som
udgangspunkt enige om, at der skal gennemføres en omfat‐
tende reform af området, der leverer reelle løsninger på de
DokumentId
Journalnummer