Til beslutningsforslag nr.
B 138
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 15. april 2021
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om en god afslutning til 3. g�½erne
(borgerforslag)
[af Leif Lahn Jensen (S), Peter Skaarup (DF), Andreas Steenberg (RV), Karsten Hønge (SF), Peder Hvelplund (EL),
Mai Mercado (KF), Peter Seier Christensen (NB), Ole Birk Olesen (LA), Torsten Gejl (ALT), Aaja Chemnitz Larsen (IA),
Lars Løkke Rasmussen (UFG) og Uffe Elbæk (UFG)]
1. Ændringsforslag
Alternativets medlem af udvalget har stillet 2 ændrings‐
forslag til beslutningsforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DF, SF, RV, KF og LA) indstil‐
ler beslutningsforslaget til
forkastelse.
Flertallet vil stemme
imod de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL og NB) vil stemme hverken
for eller imod beslutningsforslaget og de stillede ændrings‐
forslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (ALT og Uffe Elbæk
(UFG)) indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse
med de
stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Ændrinsgforslag
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(ALT), tiltrådt af et
mindretal
(Uffe Elbæk
(UFG)):
Til titlen
1)
Titlen affattes således:
»Forslag til folketingsbeslutning om en god afslutning
på skoleåret 2020/2021 til eleverne på ungdomsuddannelser‐
ne«.
[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 2]
Til teksten
2)
Teksten affattes således:
»Årgang 2020/2021 af studerende elever på ungdomsud‐
dannelserne skal ikke op i andre eksamener end dem, der er
allermest nødvendige, herunder SRP. Det burde ikke være
muligt for elever at komme til eksamen i fag, der kan erstat‐
tes af en årskarakter, da meget af pensum er gennemgået
virtuelt, hvilket har sænket niveauet på vigtige områder og
hæmmet elevernes motivation og faglige niveau.«
[Alle eksamener og prøver skal så vidt muligt erstattes af
undervisning for alle elever på ungdomsuddannelserne]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Alternativet mener, at præstationspresset forstærkes, ved
at eleverne sendes til eksamener, som de ikke er fagligt
klædt på til. Elevernes selvværd nedbrydes også, fordi man‐
ge unges selvværd er bundet op på deres uddannelsespræsta‐
tioner (»… Hvis jeg bare tager mig sammen – En undersø‐
gelse af selvværd op oplevelse af pres blandt 16-24-årige«,
Psykiatrifonden, 2017). Alternativet finder det vigtigt, at un‐
ge mennesker ikke mister de faglige kvalifikationer, som de
har brug for, og at eksamener og prøver derfor skal erstattes
af undervisning, så unge mennesker kan indhente den tabte
læring.
AX026195