Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Sagsnr.
2021 - 2877
Doknr.
405692
Dato
20-04-2021
Svar på spørgsmål fra Søren Egge Rasmussen (EL) stillet den 7. april 2021.
Beslutningsforslag B 137 - spørgsmål nr. 2:
”Hvad er den ekstra klimabelastning ved nedrivninger af boliger i forhold til renove-
ringer af boliger i de hårde ghettoområder, hvor der planlægges eller er gennemført
nedrivninger for at kunne
opføre nybyggeri, som del af en udviklingsplan?”
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Bolig- og Planstyrelsen, som oplyser følgende:
”Styrelsen har ikke data vedrørende klimabelastningen for de konkrete nedrivningssa-
ger i de hårde ghettoområder.
Udviklingsplanerne i de hårde ghettoområder planlægges ud fra en helhedsvurdering.
Det betyder, at de miljømæssige, de sociale og de økonomiske aspekter vægtes i for-
hold til hinanden. Det forsøges altid at udnytte bygningerne og deres levetid mest mu-
ligt
1
.
De planlagte nedrivninger i udviklingsplanerne er alle begrundet i strategiske hensyn
og har til hensigt at løfte området socialt. Kommuner og boligorganisationer har i flere
tilfælde valgt strategisk nedrivning frem for andre nedbringelsesredskaber, fordi det
lokalt anses for nødvendigt med strukturelle ændringer, og fordi nedrivninger anses
for at være velegnede til at omdanne boligområderne til velfungerende bydele.
Der er typisk tale om, at nedrivningerne planlægges gennemført for at give plads til
”nye funktioner”, f.eks. erhverv, kulturinstitutioner, beboerhuse eller nye boligformer.
Derudover kan der være behov for ny infrastruktur, som f.eks. veje, som skal ”åbne
området op” (for andre end de lokale beboere), og derved undgå at boligområdet luk-
ker sig om sig selv. En af gevinsterne herved kan være at forbedre beboernes trygheds-
følelse.
I sådanne tilfælde vil en renovering af det eksisterende byggeri ikke være nok.
Boligmassen i de hårde ghettoer har generelt været i dårlig stand. I nogle områder er
der herudover byggetekniske problemer med bygningerne. Der er således tilfælde,
hvor nedrivninger
–
ud over at være begrundet strategisk
–
også begrundes med, at
det er økonomisk mest hensigtsmæssigt, da boligerne er i så dårlig en stand.
Der gives dispensation fra nedbringelseskravet bl.a. med det formål at afværge uhensigtsmæssige nedriv-
ninger. En gennemgang af udviklingsplanerne viser, at nedrivning anvendes i begrænset omfang og at en del
af nedrivningerne allerede er gennemført eller har været besluttet, før lovgivningen om parallelsamfund blev
fremlagt i 2018.
1