Regeringens beslutningsforslag om ordningen for EU's egne indtægter er en del af den samlede aftale om EU's flerårige finansielle ramme for 2021-27. Det er det, som også, sagt med et smil på læben, mundret kaldes MFF'en. Den samlede aftale er kommet i hus efter lange og hårde forhandlinger igennem næsten 2½ år. Det kulminerede som bekendt i sommer med 4 dages næsten uafbrudte forhandlinger mellem regeringscheferne i EU. Det er derfor også et kompromis, som har været ualmindelig vanskeligt at få i hus.
Når man ser på, hvad MFF'en indebærer, forstår man godt, hvorfor det har været så svære forhandlinger. For MFF'en er med til at fastsætte EU's prioriteter, ikke for 1 år, som vi ville gøre det typisk i Danmark, når vi laver en finanslov, men for de næste 7 år. Det er en fremtid, hvor vi ikke kan lukke øjnene for de fælles udfordringer, vi står over for, og som kræver ikke alene nationale, men også fælleseuropæiske svar. Det gælder eksempelvis de udfordringer, vi oplever med migration, klimaet og behovet for at understøtte vores fremtidige velstand og udvikling gennem forskning og udviklingsprogrammer på tværs af EU. Det skal MFF'en være med til at understøtte. Samtidig efterlod Storbritanniens udtræden af EU et stort finansieringshul i EU-budgettet, som vi også skulle håndtere. Det gjorde ikke forhandlingerne nemmere. I tillæg ramte coronapandemien os i begyndelsen af 2020 – en sundhedskrise, som har udviklet sig til også at være en historisk økonomisk krise. Det er en økonomisk krise, som har været et hårdt slag for de europæiske økonomier, og som har ramt alle lande uden undtagelse. Nogle er ramt hårdere end andre, men alle er blevet ramt. Også den dimension skulle håndteres i MFF-forhandlingerne.
Man kan derfor rolig konstatere, at omstændighederne for at nå en aftale var ekstra vanskelige denne gang. Der var meget på spil, og derfor var det også vigtigt, hvor vi endte. Så meget desto mere synes jeg der er grund til at være tilfreds med den aftale, som regeringen på grundlag af Folketingets mandat har forhandlet på plads med de europæiske lande. For selv om aftalen ikke er perfekt, er det dog en, som sikrer, at klimaet nu kommer i første række. Fremover skal 30 pct. af EU's udgifter gå til klimaformål. Før var det 20 pct. Det betyder helt konkret, at der er over 4.000 mia. kr. til at finansiere klimaformål i MFF'en og i EU's genopretningsplan, og som noget helt nyt introduceres der også en ny grøn indtægtskilde, der skal give medlemslandene incitament til at reducere mængden af ikkegenanvendeligt plastaffald. Det er fornuftigt. Det er med til at gøre EU grønnere. Og det er helt afgørende, at EU går forrest med klimadagsordenen. Derfor er det også et vigtigt resultat, at den grønne omstilling prioriteres højt i MFF'en, og at vi bruger hele værktøjskassen, både på udgiftssiden og også på indtægtssiden.
Et andet ganske markant resultat er en historisk stor dansk EU-rabat på 2,7 mia. kr. om året. Det betyder, at danskerne hvert år skal betale 2,7 mia. kr. mindre til EU, end vi ellers skulle have gjort. En så stor dansk rabat bidrager til at øge råderummet herhjemme, så der er flere penge til velfærd, sundhed og uddannelse og i øvrigt også de grønne initiativer. Den danske rabat er også afgørende for at sikre en mere rimelig fordeling af byrderne mellem medlemslandene. For nok skal de bredeste skuldre bære de tungeste byrder, men der skal også være rimelighed i tingene.
Et andet markant dansk aftryk er, at andelen af EU's budget, der går til det, man kalder moderne politikker, stiger markant. Det betyder også, at vi fremover i højere grad fokuserer på områder som forskning, migration og digitalisering. Det er med til at ruste EU til ikke bare at kunne stå stærkere i en europæisk sammenhæng, men i en global sammenhæng. Betyder det, at alt er, som vi kunne ønske os, med EU-budgettet? Nej, men det er et stort skridt i den rigtige retning. For modsat falder andelen af EU's budget, der går til mere traditionelle områder som landbrugs- og strukturfonde, fra tidligere 70 pct. til nu at udgøre under halvdelen af budgettet. Aftalen viser med andre ord, at fokus nu i højere grad er på grønne og vækstfremmende områder; områder, der kan karakteriseres som nogle, der også bidrager til, at EU bliver stærkere i en global sammenhæng og i den konkurrence, vi står i i forhold til resten af verdens lande.
Med MFF-aftalen blev der også etableret et genopretningsinstrument på 750 mia. euro, der har til formål at hjælpe medlemslandene igennem covid-19-krisen. Med det her instrument bidrager vi til en solidarisk genopretning af de europæiske økonomier, der samtidig også understøtter en grøn og en digital omstilling, så vi hjælper de EU-lande, som har de største problemer, og vi hjælper også alle med, at vi kan blive mere grønne og mere digitaliserede til gavn for vores lande. Så når vi kommer ud på den anden side af covid-19-krisen, er det en situation, hvor vi har brugt krisen klogt til at styrke vores fællesskab og styrke de enkelte lande.
Under denne krise fører vi både i Danmark og i EU en aktiv finanspolitik med målrettede hjælpepakker og investeringer, og det er afgørende for at bringe europæisk økonomi tilbage på fode efter coronapandemien. Og med genopretningsinstrumentet kobles udbetalinger og midler til krav om tiltag, som styrker landenes økonomier og deres robusthed, og som har et betydeligt fokus på at bidrage til den grønne omstilling og til digitalisering. Det skal være med til at sikre, at pengene bruges fornuftigt og på områder, der kan bringe os styrket igennem krisen.
Det er ingen hemmelighed, at regeringen i forhandlingerne var og stadig er særdeles skeptiske over for direkte tilskud finansieret af fællesskabet. Derfor arbejdede vi i forhandlingerne hårdt for, at midlerne skulle stilles til rådighed som lån på favorable vilkår. Og regeringens indsats i forhandlingerne må siges at have båret frugt. Vi fik nedbragt andelen af direkte tilskud fra 500 mia. euro, som Kommissionen havde foreslået, til 390 mia. euro, altså med 110 mia. euro. Og sidst, men ikke mindst, introduceredes der bl.a. som følge af en dansk indsats noget nyt med MFF-aftalen om retsstatsmekanismen. Fremadrettet vil der derfor blive etableret en kobling mellem retsstatsprincipperne og EU's budget. Det skal ikke være gratis for medlemslandene at bryde retsstatsprincipperne; en mekanisme, som Transparency International har kaldt et historisk gennembrud. Det er et vigtigt skridt i den rigtige retning.
Med andre ord har regeringen efter min opfattelse leveret på den aftale og i fuld overensstemmelse med det mandat, som et flertal i dette Folketing i sin tid gav os; en aftale, hvor man ser fremad og prioriterer områder som klima, digitalisering, forskning, sundhed og indsatsen, der handler om migration. Det er en aftale, som er solidarisk, og som understøtter nødvendige tiltag, der skal medvirke til en genopretning af de europæiske økonomier, og det er en aftale, der har enorm betydning for det indre marked, som er Danmarks vigtigste eksportmarked.
Med regeringens beslutningsforslag, der skal ratificere ordningen for EU's egne indtægter, kan vi sætte et endeligt punktum for MFF-forhandlingerne. Ordningen, der implementerer indtægtssiden for EU's budget, er bl.a. en forudsætning for den historisk store danske EU-rabat og udmøntningen af EU's genopretningsmidler. Og jeg håber på tilslutning fra Folketingets partier til beslutningsforslaget og ser frem til de spørgsmål, der måtte være.