Skatteudvalget 2020-21
B 13
Offentligt
2393294_0001.png
12. maj 2021
J.nr. 2021 - 3063
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende B 13 - Forslag til folketingsbeslutning om at afskaffe fantomskatten.
Hermed sendes bemærkninger til henvendelse af 3. maj 2021 (bilag 5).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
B 13 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om Dansk Erhvervs høringssvar til Skatteudvalgets beretning om nedsættelse af parlamentarisk arbejdsgruppe i Skatteudvalget, der skal undersøge muligheden for at forbedre skattevilkårene for iværksættere, til skatteministeren
2393294_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere den del af Dansk Erhvervs høringssvar til Skatteudvalgets
beretning om nedsættelse af parlamentarisk arbejdsgruppe i Skatteudvalget, der skal
undersøge muligheden for at forbedre skattevilkårene for iværksættere, jf. bilag 5, som
omhandler beslutningsforslaget?
Svar
Dansk Erhverv fremhæver, for så vidt angår den del af deres henvendelse, som vedrører
afskaffelse af fantomskatten, at iværksættere ofte vil være i den situation, at de har udvik-
let en virksomhed, men at de har brug for kapital, hvis virksomheden skal vokse yderli-
gere, og derfor vil ejerne sælge virksomheden for at skaffe den fornødne kapital.
Dansk Erhverv henviser til, at det, at betalingen ikke sker på aftaletidspunktet, ikke ud-
skyder tidspunktet for beskatning. Heller ikke selvom der foreligger usikkerhed om stør-
relsen af de enkelte afdrag.
En del af betingelserne for salget vil ofte være, at iværksætteren/virksomhedsejeren fort-
sætter med at udvikle virksomheden og derfor bliver i virksomheden efter salget. Det vil
derfor i disse situationer være aftalt, at hele virksomheden sælges, men at betalingen først
forfalder, når visse milepæle nås. Dansk Erhverv oplyser, at dette sker særligt ofte inden
for life-science branchen, hvor udviklingen af lægemidler m.m. kræver et stort kapitalap-
parat for at få det igennem de senere faser af produktets udvikling, og hvor succesraten
som udgangspunkt er lav. Køber vælger derfor ofte som udgangspunkt at beskytte sig ved
at indlægge milepælsbetalinger.
Dansk Erhverv henviser til, at der i forbindelse med overdragelse af goodwill er mulighed
for, at sælger kan opnå uforrentet henstand med betalingen af skatten, hvis vederlaget ud-
gøres af en løbende ydelse.
Dansk Erhverv foreslår på den baggrund, at der indføres en bestemmelse i skattelovgiv-
ningen, hvorefter der gives henstand med skattebetalingen af milepælsbetalinger. Skatten
skal ifølge Dansk Erhverv først betales, når de løbende ydelser betales, jf. reglerne for
henstand med goodwill. Der skal ikke være krav om betaling senest 7 år efter. Hvis sælger
flytter til udlandet, skal det fulde beløb dog forfalde til betaling.
Kommentar
Indledningsvis bemærkes, at jeg er enig i, de danske skatteregler ikke bør stå i vejen for
udviklingen af danske virksomheder. Dertil finder jeg det naturligvis rimeligt, at reglerne
indrettes således, at man kun bliver beskattet af den indtægt, man modtager. Det medfø-
rer de gældende regler således også.
Som reglerne er i dag, skal der i forbindelse med indgåelsen af aftalen om en løbende
ydelse ske en kapitalisering af den løbende ydelse, som på dette tidspunkt danner grund-
Side 2 af 3
B 13 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om Dansk Erhvervs høringssvar til Skatteudvalgets beretning om nedsættelse af parlamentarisk arbejdsgruppe i Skatteudvalget, der skal undersøge muligheden for at forbedre skattevilkårene for iværksættere, til skatteministeren
2393294_0003.png
lag for beskatningen af både køber og sælger. Saldoværdien nedskrives i takt med, de lø-
bende betalinger forfalder, og giver således et aktuelt billede af, hvor stor en del af den
kapitaliserede værdi, der endnu ikke er modsvaret af betalte ydelser.
Så længe saldoen er positiv, bliver de betalte ydelser ikke beskattet hos sælger, og køberen
kan tilsvarende ikke tage fradrag for de betalte ydelser, idet beskatningen som nævnt sker
på aftaletidspunktet/retserhvervelsestidspunktet.
Skulle de løbende ydelser overstige den aftalte kapitaliserede værdi, således at saldoen bli-
ver negativ, skal sælgeren medregne den del, som det negative beløb overstiger den kapi-
taliserede værdi med, til den skattepligtige indkomst for dette indkomstår. Køberen kan
fradrage et tilsvarende beløb i den skattepligtige indkomst for det pågældende ind-
komstår.
De gældende regler indeholder således et sammenhængende beskatningssystem for sælger
og køber. Hvis sælger ender med ikke at modtage de betalinger, der er aftalt, får sælger
fradrag for det manglende beløb. Reglerne sikrer således, at der ikke er tale om en fan-
tomskat, fordi sælger alene beskattes af de beløb, der konkret bliver betalt.
Som det også fremgår af henvendelsen fra Dansk Erhverv, så indeholder de gældende
regler mulighed for uforrentet henstand med betalingen af den del skatten, som vedrører
goodwill. Dansk Erhvervs forslag går således på at udvide denne ordning til at gælde den
del af beskatningen, som hviler på andre aktiver, der indgår i overdragelsen. Der kan fx
være tale om afskrivningsberettigede aktiver, hvor der vil ske beskatning af evt. gen-
vundne afskrivninger. Der kan også være tale om beskatning af andre typer af aktiver.
Hvis henstandsordningen for sælger blev udvidet til også at vedrøre skatten ved afståelse
af disse aktiver, vil det medføre, at sammenhængen mellem beskatningen af sælger og kø-
ber i videre omfang vil være brudt, idet det forudsættes, at køber fortsat vil skulle have af-
skrivningsadgang i forhold til aktiverne.
Endelig bemærkes, at en uforrentet udskydelse af beskatningen vil indebære et rentetab
og dermed et mindreprovenu for det offentlige. På den baggrund er der ikke aktuelle pla-
ner om at indføre en sådan henstandsadgang.
Side 3 af 3