Skatteudvalget 2020-21
B 13
Offentligt
2298635_0001.png
7. december 2020
J.nr. 2020 - 8809
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende B 13 - Forslag til folketingsbeslutning om at afskaffe fantomskatten.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 25. november 2020. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Mona Juul (KF).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
B 13 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at redegøre for de provenumæssige konsekvenser af forslaget, til skatteministeren
2298635_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de provenumæssige konsekvenser af forslaget?
Svar
Med beslutningsforslaget vil beskatningen af indtægter fra løbende ydelser fra fx et virk-
somhedssalg kunne udskydes, hvilket vil medføre et rentetab for det offentlige.
Der foreligger ikke statistiske oplysninger vedr. omfanget af løbende ydelser, der vil blive
omfattet af beslutningsforslaget, som vil kunne danne grundlag for en præcis kvantifice-
ring af de provenumæssige konsekvenser.
Det vurderes dog, at mindreprovenuet er beskedent. Det skal bl.a. ses i lyset af, at det ef-
ter gældende regler er muligt at få uforrentet henstand med beskatningen for så vidt angår
den del af beskatningen, der vedrører goodwill. Hertil kommer, at avancer fra salg af dat-
terselskabsaktier er skattefrie. Hvis aktiverne ejes via et datterselskab, kan moderselskabet
således undgå beskatning, hvis moderselskabet i stedet for at sælge aktiverne sælger virk-
somheden indirekte ved at sælge aktierne i datterselskabet.
Det bemærkes afslutningsvis, at reglerne allerede i dag sikrer, at sælger kun beskattes af de
midler, der modtages. Efter gældende regler har sælger som nævnt også allerede mulighed
for uforrentet henstand i forhold til den del af beskatningen, der vedrører goodwill. Dvs.
netop den del af afståelsessummen, som kan være svær at værdiansætte, og som ofte vil
være baggrunden for, at en del af afståelsessummen vederlægges i form af milepælsbeta-
linger.
Det indebærer også, at den del af beskatningen, der efter beslutningsforslaget vil kunne
udskydes, reelt vedrører overdragelse af aktiver, der er relativt lettere at værdiansætte så-
som fx fast ejendom og driftsmidler.
En vedtagelse af beslutningsforslaget vil desuden medføre et brud med det almindelige
skatteretlige princip om, at modtageren af en indtægt beskattes på det tidspunkt, hvor der
er erhvervet ret til indtægten (retserhvervelsesprincippet). Det kan generelt medføre et
pres på en overgang til beskatning efter et kasseprincip.
Under alle omstændigheder bør det valgte princip gælde for begge parter, da der ellers op-
står asymmetri. Hvis ikke der sker en opgørelse af afståelsessummen på tidspunktet for
indgåelse af aftalen, er det spørgsmålet, hvordan købers afskrivningsgrundlag skal opgø-
res.
Side 2 af 2