Skatteudvalget 2020-21
B 13 Bilag 5
Offentligt
2384779_0001.png
Skatteudvalget
Christiansborg
1218 København
Sendt på mail til: [email protected] og [email protected]
Den 22. april 2021
Høring over beretning om nedsættelse af parlamentarisk
arbejdsgruppe i Skatteudvalget, der skal undersøge muligheden for
at forbedre skattevilkårene for iværksættere
Dansk Erhverv har modtaget beretningen om den parlamentariske arbejdsgruppe i
Skatteudvalget, der skal undersøge mulighederne for forbedrede skattevilkår for iværksættere.
Dansk Erhverv kvitterer for muligheden for at deltage i høringen. Vi vil i det følgende komme
med vores bemærkninger til de fremsendte dokumenter.
Generelle kommentarer
Danmark bliver ikke verdens bedste iværksætterland uden en iværksættervenlig skattepolitik.
Dansk Erhverv er derfor glade for at medvirke til at skabe klarhed over, hvad der udgør
barriere på skatteområdet for iværksætteri, og hvordan disse kan forbedres. Vi glæder os til at
komme med bidrag til udvalget og til at se de endelige resultater.
Dansk Erhvervs Panel for Verdens Bedste Iværksætterland har kvalificeret en række politiske
forslag til, hvordan vi gør Danmark til førende iværksætterhub. Panelets arbejde er udmundet
i 28 konkrete anbefalinger, der bl.a. skal medvirke til afvikling af bureaukratiske skatteforhold
for iværksættere.
Du kan læse alle anbefalingerne
her
Med udgangspunkt i panelets anbefalinger foreslår Dansk Erhverv Skatteudvalgets nye
arbejdsgruppe følgende, som vi gerne bistår med viden og yderligere inputs til.
Specifikke kommentarer
1. Medarbejderaktier skaber medejerskab
Danske vækstvirksomheder skal kunne ansætte de klogeste hoveder fra hele verden og sikre
motiverede medarbejdere ved at kunne tilbyde dem medarbejderaktier. Det vil også gavne de
ansatte, som får del i den værdi, som de selv er med til at skabe i virksomheden. I Danmark
oplever mange startups, at det kan være svært at rekruttere, særligt inden for specialiserede
områder så som it.
JPL
Side 1/6
B 13 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 22/4-21 fra Dansk Erhverv om høringssvar til beretning om nedsættelse af parlamentarisk arbejdsgruppe i Skatteudvalget, der skal undersøge muligheden for at forbedre skattevilkårene for iværksættere
2384779_0002.png
Bøvlede skatteregler står i vejen for, at iværksættere kan benytte medarbejderaktier til at
tiltrække talentfulde medarbejdere. Mulighed for medejerskab kan tiltrække dygtige
medarbejdere, da medarbejderen kan få del i gevinsten, hvis iværksættervirksomheden bliver
en succes. Det er en vigtig mekanisme for særligt små og nye virksomheder til at tiltrække
talent, da iværksættervirksomheder sjældent har store summer på bankbogen til at betale en
høj løn, og derfor har svært ved at konkurrere på løn med store virksomheder.
Når en iværksætter stifter en virksomhed, står iværksætteren og virksomhedens investorer
som udgangspunkt med hele risikoen, men også hele gevinsten, hvis virksomheden bliver en
succes. Ved at iværksætteren får bedre mulighed for at betale sine ansatte i løn + ejerandele,
får medarbejderne også del i en potentiel gevinst, når virksomheden bliver solgt eller
børsnoteret. Der er dog en konkret udfordring ved, at medarbejderaktier i dag tildeles som en
procentmæssig andel af medarbejderens løn samtidig med, at værdien af aktieløn afhænger af
virksomhedens værdiansættelse, som fastsættes i forbindelse med kapitalrejsning.
Virksomhedens værdiansættelse ved kapitalrejsning er typisk ikke drevet af reel værdi, men af
den potentielle fremtidige værdi. Det investorerne reelt køber, er en option på en fremtidig
værdi.
Der er med andre ord meget langt fra, at en virksomhed kan rejse finansiering til en
værdiansættelse på fx 100 mio. kr. og til, at virksomheden kan sælges til 100 mio. kr.
Værdisætningen ved kapitalrejsning og værdisætningen i forbindelse med, at tildele
medarbejderaktier adskiller sig også ved, at medarbejdernes ejerandele eller optioner ikke kan
handles på samme markedsvilkår, som fx en investor kan handle sine ejerandele.
Når værdisætningen af medarbejderaktier er meget høj samtidig med, at medarbejderen
maksimalt kan tildeles en procentmæssig del af sin løn i medarbejderaktier, opstår der det
problem, at medarbejderaktierne udgør en meget høj procentmæssig andel af medarbejderens
løn. Reglen om at medarbejdere, der tildeles medarbejderaktier, også skal have udbetalt løn,
er politisk bestemt, for at sikre, at medarbejderne har en reel løn at leve for. Det kan dog løses
ved at erstatte det procentmæssige krav med et krav om, at medarbejdere, som modtager
medarbejderaktier, som minimum også skal have et fast beløb udbetalt. Udfordringerne med
høje værdiansættelser er man kommet udenom i USA ved, at startups der udsteder optioner
(ISO's) eller warrants (RSU's), årligt laver en alternativ værdisætning.
Dansk Erhverv foreslår, at:
Når der tildeles medarbejderaktier og warrants, skal det være muligt at benytte en
værdisætning, der tager højde for illikviditeten af aktierne. Fx en illikviditetsrabat på
30 pct. eller ved værdisætningsmodeller, så som 409a valuations fra USA.
Den procentmæssige begrænsning for, hvor stor en andel af medarbejdernes løn, der
kan tildeles som aktieløn ophæves. I stedet indføres et krav om, at medarbejdere, der
tildeles aktieløn, som minimum også skal have et fast beløb udbetalt.
2. Fantomskatten
I efteråret 2020 blev et beslutningsforslag om at afskaffe fantomskatten fremsat. Under
førstebehandlingen af forslaget blev det klart, at der ikke var opbakning til at afskaffe skatten
på milepælsbetalinger bl.a. fordi det ville stride mod det grundlæggende skatteretlige princip
JPL
Side 2/6
B 13 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 22/4-21 fra Dansk Erhverv om høringssvar til beretning om nedsættelse af parlamentarisk arbejdsgruppe i Skatteudvalget, der skal undersøge muligheden for at forbedre skattevilkårene for iværksættere
2384779_0003.png
om, at beskatningen sker, når et beløb er blevet retserhvervet. En ophævelse af
retserhvervelsesprincippet ville få store konsekvenser og derfor var bl.a. regeringen, Venstre
og Radikale Venstre imod forslaget. De partier, der var imod forslaget, var dog enige om, at
det er uhensigtsmæssigt, hvis reglen spænder ben for dansk iværksætterkultur.
At betalingen ikke sker på aftaletidspunktet, udskyder ikke tidspunktet for beskatning, der
dermed fortsat finder sted på tidspunktet for retserhvervelsen. Heller ikke, selvom der kan
være usikkerhed om størrelsen af de enkelte afdrag. Det er et generelt skatteretligt princip, at
der sker beskatning ved retserhvervelsen. En betingelse kan udskyde retserhvervelsen, hvis
der hersker reel usikkerhed om, hvorvidt aftalen bliver gennemført eller ej. Aftalen har både
betydning for sælgers beskatning og for købers afskrivningsadgang. Sælger bliver kun
beskattet af de ydelser, som sælger reelt modtager.
Iværksættere og virksomhedsejere vil ofte være i den situation, at de har udviklet en
virksomhed, men at de har brug for kapital, hvis virksomheden skal vokse yderligere og derfor
vil ejerne sælge virksomheden for at skaffe den fornødne kapital. En del af betingelserne for
salget vil ofte være, at iværksætteren/virksomhedsejeren fortsætter med at udvikle
virksomheden og derfor bliver i virksomheden efter salget, da selve den gode idé tit hænger
sammen med iværksætterens person og ideer. Det vil derfor i disse situationer aftales, at hele
virksomheden sælges, men at betalingen først forfalder, når visse milepæle nås. Dette sker
særligt ofte inden for life-science branchen, hvor udviklingen af lægemidler m.m. kræver et
stort kapitalapparat for at få det igennem de senere faser af produktets udvikling, og hvor
succesraten som udgangspunkt er lav. Derfor vælger køber som udgangspunkt at beskytte sig
ved at indlægge milepælsbetalinger.
Skatteretten spænder desværre ben for, at man kan sælge sin virksomhed og opnå betalingen
løbende. I dag vil sælgeren nemlig skulle betale skatten af (nutids)værdien af
milepælsbetalingerne allerede på aftaletidspunktet. Der er således tale om en skat på penge,
der ikke er forfaldet, og som sælger ikke er garanteret nogensinde at modtage
deraf navnet
fantomskatten.
En sælger af goodwill og øvrige immaterielle rettigheder har mulighed for at få henstand med
betalingen af skatten af avancen ved overdragelsen, hvis vederlaget udgøres af en løbende
ydelse omfattet af LL § 12 B. Henstandsordningen berører ikke den anden parts (erhververens)
adgang til at afskrive på den erhvervede goodwill og andre immaterielle aktiver. Henstanden
indebærer, at avanceskatten først skal betales, når de løbende ydelser betales, dog senest efter
7 år. Den henstand, der kan gives efter denne bestemmelse, er uforrentet. Dette er en fravigelse
af det almindelige udgangspunkt for henstand med skattebetalingen.
Dansk Erhverv foreslår, at:
Man indfører en bestemmelse i skattelovgivningen, der er parallel med bestemmelsen
i ligningslovens §12B, så der gives henstand med skattebetalingen af
milepælsbetalinger. Skatten skal først betales, når de løbende ydelser betales, jf.
reglerne for henstand med good-will. Der skal ikke være krav om betaling senest 7 år
efter. Hvis sælger flytter til udlandet, forfalder det fulde beløb til betaling.
JPL
Side 3/6
B 13 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 22/4-21 fra Dansk Erhverv om høringssvar til beretning om nedsættelse af parlamentarisk arbejdsgruppe i Skatteudvalget, der skal undersøge muligheden for at forbedre skattevilkårene for iværksættere
2384779_0004.png
3. Lagerbeskatning og børsnotering
I dag er beskatningsreglerne for iværksættere, der vil notere deres virksomhed på børsen,
uhensigtsmæssige. Det bremser for et velfungerende børsmarked i Danmark. Stiftere og
prenoterings investorer ejer typisk deres unoterede ejerandele via et holdingselskab. Når et
selskab har nået den størrelse, hvor de er klar til at blive børsnoteret, vil de fleste iværksættere
have under 10 pct. ejerskab tilbage af virksomheden. Ejerskab af unoterede aktier på under 10
pct. betyder, at iværksætteren skal betale lagerbeskatning
frem for realisationsbeskatning
af kursgevinster fra noteringstidspunktet. De nuværende beskatningsregler betyder helt
konkret, at de iværksættere som ejede ejerandele ved børsnoteringen, skal beskattes af
urealiserede gevinster fra den dag, virksomheden går på børsen.
Lagerbeskatning er uhensigtsmæssig, for det kræver reelt, at iværksætteren skal betale skat af
penge, som iværksætteren endnu ikke har i hånden. Iværksætteren må derfor forsøge at optage
banklån for at kunne betale lagerbeskatningen, da de ofte ikke kan sælge ud af aktierne, for at
betale skatten, på grund af en lock-up-periode. Lock-up er en aftale, som ofte bliver lavet i
forbindelse med en børsnotering. Det betyder, at iværksættere og tidlige investorer er bundet
til at beholde deres aktier i en given periode efter virksomhedens børsnotering. Det sker for at
sikre nye aktionærer mod, at de gamle aktionærer sælger ud af deres aktier dagen efter
noteringen med tab til følge for alle andre.
Der kan derfor opstå en situation, hvor aktiekursen under lock-up perioden stiger, så
iværksætteren skal betale skat af kursstigningerne hvert år efter lagerprincippet, men hvis
aktiekursen senere falder, så kan iværksætteren ikke trække kurstabet fra, da tab kun kan
fratrækkes i fremtidige gevinster. For at afhjælpe problemet, bør dem, der noterer
virksomheden, kunne vælge imellem beskatning efter lagerprincippet eller
realisationsprincippet. Det vil styrke virksomhederne og investorernes likviditet og fremme
børsnoteringer af SMV’er i Danmark.
Dansk Erhverv foreslår, at:
Iværksættere og nøgleinvestorer kan beslutte, om de vil beskattes efter lager- eller
realisationsprincippet, i de første 2-3 år efter aktien er noteret. Muligheden kan til en
start indføres for børsnoteringer på SMV-børser, så som First North og Spotlight.
4. Mulighed for gruppeinvesteringer (syndikering)
Gruppeinvesteringer, også kaldet syndikeringer, har historisk set været en god mulighed for
iværksættervirksomheder, til at få adgang til risikovillig kapital. Men en nylig afgørelse fra
Skatterådet har slået helt fast, at der nu er et loft på maksimalt syv investorer for
gruppeinvesteringer. Det betyder, at grupper af otte investorer eller mere betragtes som
investeringsselskaber, hvilket gør beskatningen tungere, og investeringer i
iværksættervirksomheder
bliver
derfor
mindre
attraktive.
Muligheden
for
gruppeinvesteringer benyttes bl.a. når en virksomhed rejser kapital via en
crowdfundingplatform, og når en virksomhed søger kapital blandt et investornetværk, hvor
flere business angels går sammen om at investere i én virksomhed.
For iværksættervirksomhederne er det en fordel, at et syndikeringsselskab kan repræsentere
en bred gruppe af ejere, frem for at skulle administrere fx 25 direkte med separate ejeraftaler.
JPL
Side 4/6
B 13 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 22/4-21 fra Dansk Erhverv om høringssvar til beretning om nedsættelse af parlamentarisk arbejdsgruppe i Skatteudvalget, der skal undersøge muligheden for at forbedre skattevilkårene for iværksættere
2384779_0005.png
En stor gruppe af ejere, som har foretaget mange, små investeringer frem for én investering
via et syndikeringsselskab, øger også kompleksiteten i ejerkredsen, hvilke kan afholde mulige
investorer fra at skyde penge i virksomheden i fremtiden. Afgørelsen fra Skatterådet betyder
desværre, at grupper over syv investorer, nu skal betragtes som et investeringsselskab, og
derfor skal investeringen lagerbeskattes. Principperne bag lagerbeskatning betyder, at man
betaler skat af sine værdistigninger dvs. både udbytter samt realiserede og urealiserede
gevinster.
Det er modsat realisationsbeskatning, hvor investoren først skal betale skat, den dag gevinsten
realiseres. For private investorer er lagerbeskatning dermed mindre gunstig end den
”almindelige” realisationsbeskatning. Lagerbeskatning gør, at private investorer, som deltager
i en gruppeinvestering på over syv investorer, risikerer at skulle betale en skatteregning af et
afkast, som investoren endnu ikke har realiseret og med overhængende sandsynlighed aldrig
realiserer. Disse konsekvenser ses ikke at være tilsigtede, da Skatterådet lagde op til at justere
Aktieavancebeskatningsloven (ABL) § 19, stk.1, nr. 2, pkt. 4-5. Formålet med ændringen var
at forhindre, at danske investorer kunne købe andele i investeringsinstitutter udenfor EU, og
som i praksis opererede med lav eller ingen beskatning.
Investornetværk så som DanBan og Keystones har vist, at gruppeinvesteringer fungerer rigtig
godt - men med afgørelsen fra Skatterådet står det klart, at gruppeinvesteringer i visse tilfælde
står til at ophøre, og ellers bliver administrativt tungere at håndtere, da man så vil strukturere
dem med højst syv investorer i hvert syndikeringsselskab.
Det er meget ærgerligt, særligt i lyset af coronakrisen, hvor iværksættere og startups har
særligt behov for likviditet og kapital fra investorer for at komme igennem krisen. Dansk
Erhverv foreslår, at loven justeres, så det fremadrettet bliver muligt at foretage
gruppeinvesteringer i danske virksomheder, virksomheder inden for EU og virksomheder fra
lande, som Danmark har en dobbeltbeskatningsaftale med
uanset antallet af deltagere i
syndikeringsselskabet. Det vil løse udfordringen med, at ordningen førhen kunne benyttes til
skattesnyd.
Med forslaget vil man fortsat lukke for skattehullet og samtidig sikre, at investeringer fra
business angels og crowdfunding nemmere kan nå ud til danske startups. Ændringen vurderes
at være provenuneutral, da der alene vil være tale om at gå fra et lagerbeskatnings- til et
realisationsbeskatningsprincip, og dermed reelt set kun er tale om en mindre
likviditetsforskydning.
Dansk Erhverv foreslår, at:
Gruppeinvesteringer for over syv investorer undtages fra bestemmelsen i
aktieavancebeskatningslovens § 19, stk. 1, nr. 2, pkt. 4-5, når der er tale om en
investering i en virksomhed inden for EU samt fra lande, som Danmark har en
dobbeltbeskatningsaftale med, således at investorerne kan vælge ikke at blive beskattet
som en investeringsforening
Dansk Erhverv står naturligvis til rådighed
En mere iværksættervenlig skattepolitik kan gøre Danmark til en førende hub, hvor kloge
hoveder og succesfulde startups fra hele verden kan arbejde side om side. For at få succesfulde
JPL
Side 5/6
B 13 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 22/4-21 fra Dansk Erhverv om høringssvar til beretning om nedsættelse af parlamentarisk arbejdsgruppe i Skatteudvalget, der skal undersøge muligheden for at forbedre skattevilkårene for iværksættere
2384779_0006.png
vækstvirksomheder til at vokse i Danmark
og blive i Danmark
skal vi sikre bedre
skattevilkår. Det vil sikre, at de gode vækstcases for fremtiden ikke forlader landet, når de først
er blevet modne. Det vil sikre vækst, velfærd og morgendagens arbejdspladser - til gavn for
hele Danmark.
Såfremt der måtte være spørgsmål til det ovenstående, står Dansk Erhverv naturligvis til
rådighed for en uddybning af høringssvaret.
Med venlig hilsen
Jasmina Pless
Chefkonsulent for iværksætterpolitik
Dansk Erhverv
+4529242234
JPL
Side 6/6