Erhvervsudvalget 2020-21
B 125
Offentligt
2444105_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
3. september 2021
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 13 ad B 125 stillet af udvalget den 23. august
2021 efter ønske fra Anne Honoré Østergaard (V).
Spørgsmål:
Det fremgår af svar på B 125 - spm. 7 af 12. august, at ministeren mener,
at ansvaret for sikkerheden af de produkter, der via de digitale markeds-
pladser sælges til europæiske forbrugere fra sælgere i Kina og andre tred-
jelande, skal ligge hos sælgeren eller fabrikanten i tredjelandet. Vil mini-
steren oplyse, hvordan ministeren i praksis vil sikre kontrollen og mar-
kedsovervågningsindsatsen i forhold til disse produkter, hvis ansvaret for
den forudgående kontrol af produkternes lovlighed og sikkerhed kun lig-
ger hos fabrikanten i Kina?
Langt størstedelen af den produktsikkerhedskontrol, der foretages i de
traditionelle leverandørkæder omfattet af produktsikkerhedslovgivning i
relation til produkter fra tredjelande i dag, foretages og bekostes af de
økonomiske aktører - importører og distributører. Den foretages ikke af
markedsovervågningsmyndighederne. Vil ministeren i det lys oplyse, om
ministeren ikke finder det relevant og rimeligt, at onlinemarkedspladser-
ne, som trods alt profiterer på salget, også skal varetage denne opgave
frem for de danske myndigheder, der er skattefinansierede?
Svar:
En ansvarlig platformsøkonomi betyder, at danske og europæiske forbru-
gere skal kunne gøre deres rettigheder gældende, uanset om de handler
online eller offline, køber produkter på en platform fra en dansk sælger
eller en sælger uden for EU. Derfor lægger regeringen i forhandlingerne
også stor vægt på, at formidlingstjenester, der er etableret i tredjelande,
men retter deres tjeneste mod EU, også omfattes af forslaget til Digital
Services Act samt at handelsplatforme skal have kendskab til identiteten
af sælgerne på deres platforme. Regeringen lægger dertil vægt på, at han-
delsplatforme bør pålægges at kunne skaffe et minimum af dokumentati-
on for de processer hos sælgeren, der er nødvendige for at sikre, at der
kun sælges sikre produkter. Det er vigtigt for både forbrugersikkerheden
og for at sikre lige konkurrencevilkår for de virksomheder, der overholder
reglerne.
I forbindelse med forhandlingerne af Digital Services Act, lægger rege-
ringen stor vægt på, at online markedspladser, der har til formål at for-
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
B 125 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om kommentar til notatet om, hvorfor mandatet til DSA'en er mangelfuldt i forhold til forbrugersikkerhed og fair konkurrencevilkår fremsendt den 19. august 2021 fra Dansk Erhverv, til erhvervsministeren
midle salg af produkter, pålægges at leve op til de forbrugerbeskyttende
regler, herunder produktsikkerhed, markedsføringsregler, produktansvar
samt reglerne i købe- og produktansvarsloven, hvis det efter en samlet
vurdering ikke fremgår helt tydeligt for en gennemsnitlig forbruger, at
denne ikke handler med platformen selv. En online markedsplads, der for
den gennemsnitlige forbruger fremstår som en online webshop ved fx at
involvere sig i logistik, afsætning, markedsføring m.v. af de solgte pro-
dukter, skal derfor have et større ansvar fsva. det pågældende produkt,
end hvis platformen alene og tydeligt formidler kontakt mellem en køber
og en sælger. Her arbejder regeringen for, at der altid bør være en aktør at
stille til ansvar. Dvs. såfremt hverken sælgeren eller platformen kan på-
lægges ansvaret for et ulovligt produkt, vil det slutteligt kunne pålægges
platformen.
Regeringen lægger i forhandlingerne endvidere vægt på at styrke nedtag-
ningen af ulovlige produkter på de store online markedspladser. Når en
stor platform er blevet gjort opmærksom på et ulovligt produkt, bør der
således pålægges krav om at nedtage indholdet hurtigst muligt og fjerne
det farlige produkt fra hele platformen. I denne forbindelse lægger rege-
ringen vægt på, at særligt de største platforme pålægges krav om at sikre,
at nedtaget indhold, der allerede er vurderet ulovligt, forbliver nedtaget.
Det vil sige, at platformene skal sørge for, at når et farligt produkt er fjer-
net én gang fra platformen, så bliver det ikke senere sat til salg igen.
For så vidt angår produkter på det europæiske marked, der hidrører fra
fabrikanter og/eller sælgere i tredjelande, skal de pågældende aktører leve
op til de samme regler som andre fabrikanter og sælgere, der markedsfø-
rer eller sælger produkter i Europa, herunder regler om produktsikkerhed.
Markedsovervågning og kontrol med produktsikkerheden i henhold til de
europæiske regler differentieres ikke i forhold til, hvor produktet er pro-
duceret.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2