Erhvervsudvalget 2020-21
B 125
Offentligt
2444103_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalget
ERHVERVSMINISTEREN
3. september 2021
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 10 ad B 125 stillet af udvalget den 20. august
2021.
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Forbrugerrådet Tænk om
forbrugersikkerhed og lige konkurrencevilkår for netbutikker, jf. B 125 -
bilag 8.
Svar:
Forbrugerrådet TÆNK og Dansk Erhverv har den 19. marts 2021 hen-
vendt sig til Erhvervsudvalget.
Det fremføres blandt andet i henvendelserne, at det er uholdbart, at der
sælges varer fra 3.landes virksomheder på de digitale markedspladser,
som ikke lever op til reglerne for produktsikkerhed, og hvor den øvrige
forbrugerlovgivning heller ikke efterleves.
Det fremføres videre, at reglerne om forbrugerbeskyttelse og produktsik-
kerhed ikke kun bør efterleves af fysiske butikker og netbutikker, men
også af de digitale markedspladser. Ydermere fremføres det, at markeds-
føringen på flere online markedspladser er vildledende, og at forbrugerne
ikke kan se handelsbetingelserne og ikke ved, om de er sikret deres
grundlæggende forbrugerrettigheder.
Forbrugerrådet TÆNK og Dansk Erhverv opfordrer derfor bl.a. til, at
regeringen i forbindelse med forhandlingerne af Digital Services Act ar-
bejder for, at online markedspladser får status som digitale importører,
hvis de bringer varer på markedet fra 3. lande, som ingen andre har fabri-
kant- eller importøransvaret for, samt at reglerne om produktsikkerheds-
regler skærpes.
Jeg kan oplyse, at der i EU arbejdes på at skabe fælles regler omkring
produktsikkerhed og e-handel gennem blandt andet Digital Service Act
og forordningen om generel produktsikkerhed for forbrugerprodukter.
Begge EU-retsakter er aktuelt under forhandling.
I forbindelse med forhandlingerne af Digital Services Act, lægger rege-
ringen stor vægt på, at online markedspladser, der har til formål at for-
midle salg af produkter, pålægges at leve op til de forbrugerbeskyttende
regler, herunder produktsikkerhed, markedsføringsregler, produktansvar
samt reglerne i købe- og produktansvarsloven, hvis det efter en samlet
vurdering ikke fremgår helt tydeligt for en gennemsnitlig forbruger, at
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
B 125 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om kommentar til notatet om, hvorfor mandatet til DSA'en er mangelfuldt i forhold til forbrugersikkerhed og fair konkurrencevilkår fremsendt den 19. august 2021 fra Dansk Erhverv, til erhvervsministeren
denne ikke handler med platformen selv. En online markedsplads, der for
den gennemsnitlige forbruger fremstår som en online webshop ved fx at
involvere sig i logistik, afsætning, markedsføring m.v. i forhold til de
solgte produkter, skal derfor have et større ansvar end den platform, der
alene og tydeligt formidler kontakt mellem en køber og en sælger.
Regeringen lægger i forhandlingerne endvidere vægt på at styrke nedtag-
ningen af ulovlige produkter på de meget store online markedspladser.
Når en stor platform er blevet gjort opmærksom på et ulovligt produkt,
bør der pålægges krav om at nedtage indholdet hurtigst muligt og fjerne
det farlige produkt fra hele platformen. I denne forbindelse lægger rege-
ringen vægt på, at særligt de største platforme pålægges krav om at sikre,
at nedtaget indhold, der allerede er vurderet ulovligt, forbliver nedtaget.
Det vil sige, at platformene skal sørge for, at når et farligt produkt er fjer-
net én gang fra platformen, så bliver det ikke senere sat til salg igen.
En ansvarlig platformsøkonomi betyder, at danske og europæiske forbru-
gere skal kunne gøre deres rettigheder gældende, uanset om de handler
online eller offline, køber produkter på en platform fra en dansk sælger
eller en sælger uden for EU. Derfor lægger regeringen i forhandlingerne
også stor vægt på, at formidlingstjenester, der er etableret i tredjelande,
men retter deres tjeneste mod EU, også omfattes af forslaget til Digital
Services Act, samt at handelsplatforme skal have kendskab til identiteten
af sælgerne på deres platforme. Regeringen lægger dertil vægt på, at han-
delsplatforme bør pålægges at kunne skaffe et minimum af dokumentati-
on for de processer hos sælgeren, der er nødvendige for at sikre, at der
kun sælges sikre produkter. Det er vigtigt for både forbrugersikkerheden
og for at sikre lige konkurrencevilkår for de virksomheder, der overholder
reglerne. Derudover arbejder regeringen for, at der altid bør være en aktør
at stille til ansvar. Dvs. såfremt hverken sælgeren eller platformen kan
pålægges ansvaret for et ulovligt produkt, vil det slutteligt kunne pålæg-
ges platformen.
I forhold til de europæiske produktansvarsregler, har regeringen arbejdet
for at give kontrolmyndighederne flere muligheder for styrke produktsik-
kerheden. Med lov om produkter og markedsovervågning (produktloven),
som blev vedtaget sidste år, har de danske kontrolmyndigheder fået flere
muligheder for gribe ind overfor online salg af ulovlige produkter. Alle
produkter, der markedsføres overfor danske forbrugere, skal til enhver tid
leve op til gældende europæiske og danske regler om produktsikkerhed.
Loven gennemfører EU's forordning om markedsovervågning, men går
på nogle områder længere end forordningen.
Når Sikkerhedsstyrelsen og andre kontrolmyndigheder får kendskab til, at
der bliver markedsført farlige produkter på en onlineplatform mod det
danske marked, vil den kunne påbyde den pågældende platform at stoppe
salget. Hvis onlineplatformen ikke efterkommer et sådan påbud eller gen-
tagne gange formidler salg af produkter, der udgør en alvorlig risiko, kan
2
B 125 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om kommentar til notatet om, hvorfor mandatet til DSA'en er mangelfuldt i forhold til forbrugersikkerhed og fair konkurrencevilkår fremsendt den 19. august 2021 fra Dansk Erhverv, til erhvervsministeren
kontrolmyndigheden indbringe sagen for domstolene med henblik på at få
iværksat en blokering af den pågældende platform.
Derudover stiller markedsovervågningsforordningen også krav om, at
sælgere uden for EU, der ønsker at sælge produkter til eksempelvis dan-
ske forbrugere, skal have en bemyndiget repræsentant i EU, som myn-
dighederne kan rette henvendelse til i tilfælde af ulovligheder.
Sikkerhedsstyrelsen har stået for udviklingen af et nyt, digitalt scree-
ningsværktøj, AIME, der via bl.a. kunstig intelligens kan gennemsøge
nettet for farlige og ulovlige produkter. Sideløbende med idriftsættelsen
af AIME arbejder Sikkerhedsstyrelsen på at udbrede værktøjet til resten
af EU i samarbejde med Europa-Kommissionen. Målet er at give myn-
dighederne flere muligheder for at gribe ind over for online salg af ulov-
lig og farlige produkter.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
3