Erhvervsudvalget 2020-21
B 125
Offentligt
2444101_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
10. september 2021
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 11 ad B 125 stillet af udvalget den 23. august
2021.
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere notatet om, hvorfor mandatet til DSA'en er
mangelfuldt i forhold til forbrugersikkerhed og fair konkurrencevilkår
fremsendt den 19. august 2021 fra Dansk Erhverv, jf. B 125 - bilag 9.
Svar:
Dansk Erhverv har den 19. august 2021 henvendt sig til Erhvervsudvalget
vedrørende Digital Services Act.
Helt grundlæggende anerkender regeringen de problematikker, som rejses
af Dansk Erhverv og er enig i, at skrappere regler i bl.a. Digital Services
Act skal skabe en langt mere sikker og ansvarlig platformsøkonomi.
For det første fremfører Dansk Erhverv, at krav til hurtig nedtagning og
indførelse af tidsfrister ikke er tilstrækkeligt ift. ulovlige produkter, da der
i forhold til produktsikkerhed og produktansvar er forudsat en forudgående
kontrol af sikkerheden. Dette anerkender regeringen, idet tidsfristerne ikke
skal stå alene, men regeringen mener, at tidsfrister kan bidrage til at sikre,
at ulovligt indhold ikke får lov at florere på internettet. Derfor foreslår re-
geringen en række af forslag, der samlet set skal skabe en effektfuld æn-
dring af onlinemarkedspladser og deres håndtering og ansvar ift. de ulov-
lige produkter mhp. styrket forbrugersikkerhed og mere lige konkurrence-
vilkår.
De skærpede forpligtelser, som regeringen arbejder for i de igangværende
forhandlinger til Digital Services Act fremgår af besvarelserne ad B 125,
spm. 9-10 og 12-19.
For det andet mener Dansk Erhverv, at der bør stilles krav til online plat-
forme om, at de enten selv eller deres sælgere skal sikre, at de annoncerede
produkter lever op til produktsikkerhedsreglerne, og at der bliver foretaget
den omtalte forudgående kontrol af lovligheden og sikkerheden.
Regeringen lægger i forhandlingerne stor vægt på, at online markedsplad-
ser, der har til formål at formidle salg af produkter, pålægges at leve op til
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
B 125 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om kommentar til notatet om, hvorfor mandatet til DSA'en er mangelfuldt i forhold til forbrugersikkerhed og fair konkurrencevilkår fremsendt den 19. august 2021 fra Dansk Erhverv, til erhvervsministeren
de forbrugerbeskyttende regler, herunder produktsikkerhed - som fremhæ-
ves af Dansk Erhverv - markedsføringsregler, produktansvar samt reglerne
i købe- og produktansvarsloven, hvis det efter en samlet vurdering ikke
fremgår helt tydeligt for en gennemsnitlig forbruger, at denne ikke handler
med platformen selv. En online markedsplads, der for den gennemsnitlige
forbruger fremstår som en online webshop ved fx at involvere sig i logistik,
afsætning, markedsføring m.v. i forhold til de solgte produkter, skal derfor
have et større ansvar end den platform, der alene og tydeligt formidler kon-
takt mellem en køber og en sælger. Det vil afhænge af forhandlingerne,
hvordan dette konkret håndteres mest effektivt.
Videre så regulerer Digital Services Act ikke det produktansvar eller det
civilretlige ansvar, der påhviler producenter, importører eller sælgere af et
produkt. Dette ansvar reguleres i stedet gennem produktsikkerhedsloven
eller købeloven. Derfor mener regeringen ikke, at der med Digital Services
Act skal pålægges online platforme en generel overvågningsforpligtelse,
herunder en forpligtelse til at foretage en generel forudgående kontrol af
produkter, som sælges via platformen. Dette vil også stride imod forbuddet
mod at indføre en generelle forpligtelser til at overvåge eller aktivt under-
søge forhold i artikel 7 i Digital Services Act.
Dansk Erhverv anbefaler for det tredje, at regeringen i forbindelse med
forhandlingerne om Digital Services Act arbejder for en ny bestemmelse,
der vedrører produktsikkerhed og miljøkrav. Her skal det gøres klart, at
online markedspladser har ansvar som digitale importører, når de bringer
varer på markedet fra 3. lande, som ingen andre i EU har ansvar for.
Regeringen mener dertil, at platforme, der udfører grundlæggende plat-
formsaktivitet i forhold til ren videreformidling af information, bør pålæg-
ges et ansvar, der svarer til deres rolle i værdikæden. Vi finder det ikke
hensigtsmæssigt at tage ansvaret fra en sælger, og pålægge det på platfor-
men. Vi vil derimod gerne sikre processer, der gør, at sælgeren ansvarlig-
gøres, og at platformen tager større ansvar end i dag. Hvis en platform age-
rer på samme måde som en importør, enten formelt eller reelt gennem deres
adfærd, bør platformen også reguleres som en importør i forhold til disse
aktiviteter.
Hvis der er behov for at præcisere, hvornår en platform under objektive
kriterier kan betragtes og reguleres som en importør, bør dette justeres i
gældende regler herom. Det er vigtigt, at en platform, der udøver aktiviteter
på samme måde som en importør, ikke må kunne tjene penge på at sælge
eller formidle salg af ulovlige produkter til danske forbrugere uden, at no-
gen kan holdes ansvarlig for det. Dette gælder både for europæiske plat-
forme og platforme uden for EU. Derfor arbejder regeringen for, at der
altid bør være en aktør at stille til ansvar. Dvs. såfremt hverken sælgeren
2
B 125 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om kommentar til notatet om, hvorfor mandatet til DSA'en er mangelfuldt i forhold til forbrugersikkerhed og fair konkurrencevilkår fremsendt den 19. august 2021 fra Dansk Erhverv, til erhvervsministeren
eller platformen kan pålægges ansvaret for et ulovligt produkt, vil det slut-
teligt kunne pålægges platformen. Dette vil således gøre sig gældende, hvis
de forudgående redskaber til at begrænse ulovligt indhold ikke har været
tilstrækkelige.
Et såkaldt "importøransvar", som Dansk Erhverv fremhæver, mener rege-
ringen dermed ikke er hensigtsmæssigt. Hvis en platform skal omfattes af
et "importøransvar" vil det indebære, at platformene skal indføre overvåg-
ning af al den information, der uploades på de pågældende platforme
og
kunne blive gjort ansvarlig for et produkt, som platformen hverken er sæl-
ger af eller involveret i transporten af. Det vil medføre betydeligt større
omkostninger for platformene og dermed begrænse konkurrencen, fordi
det bliver sværere at etablere sig. Et sådant "importøransvar" risikerer der-
for at medføre højere priser og lavere udbud til skade for både forbrugerne
og forretningsdrivende.
I forhold til de europæiske produktansvarsregler, har regeringen arbejdet
for at give kontrolmyndighederne flere muligheder for at styrke produkt-
sikkerheden. Med lov om produkter og markedsovervågning (produktlo-
ven), som blev vedtaget sidste år, har de danske kontrolmyndigheder fået
flere muligheder for at gribe ind overfor online salg af ulovlige produkter.
Alle produkter, der markedsføres overfor danske forbrugere, skal til enhver
tid leve op til gældende europæiske og danske regler om produktsikkerhed.
Loven gennemfører EU's forordning om markedsovervågning, men går på
nogle områder længere end forordningen.
Når en kontrolmyndighed får kendskab til, at der bliver markedsført farlige
produkter på en onlineplatform på det danske marked, vil den kunne på-
byde den pågældende platform at stoppe salget. Hvis onlineplatformen
ikke efterkommer et sådan påbud eller gentagne gange formidler salg af
produkter, der udgør en alvorlig risiko, kan kontrolmyndigheden indbringe
sagen for domstolene med henblik på at få iværksat en blokering af den
pågældende platform. Derudover stiller markedsovervågningsforordnin-
gen også krav om, at sælgere uden for EU, der ønsker at sælge produkter
til eksempelvis danske forbrugere, skal have en bemyndiget repræsentant i
EU, som myndighederne kan rette henvendelse til i tilfælde af ulovlighe-
der.
For det fjerde bemærker Dansk Erhverv, at den kommende revision af pro-
duktsikkerhedsdirektivet ikke vil løse problemet med online markedsplad-
ser, idet EU-Kommissionen ifølge Dansk Erhverv har oplyst, at onlinemar-
kedspladserne skal reguleres i Digital Services Act.
Regeringen hilser overordnet revisionen om produktsikkerhedsdirektivet
velkomment. Der er brug for at opdatere og modernisere det eksisterende
3
B 125 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om kommentar til notatet om, hvorfor mandatet til DSA'en er mangelfuldt i forhold til forbrugersikkerhed og fair konkurrencevilkår fremsendt den 19. august 2021 fra Dansk Erhverv, til erhvervsministeren
produktsikkerhedsdirektiv med henblik på at adressere de nye digitale vil-
kår og udfordringerne for produktsikkerheden, som nye teknologier og
ikke mindst udviklingen i e-handel har skabt. Sammen med Digital Ser-
vices Act kan revisionen af produktsikkerhedsdirektivet skabe en mere sik-
ker og ansvarlig økonomi. Regeringen er ved at analysere dette forslag og
koblingen til Digital Services Act.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
4