Erhvervsudvalget 2020-21
B 125 Bilag 3
Offentligt
2410204_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 125
Folketinget 2020-21
Beretning afgivet af Erhvervsudvalget den [8. juni 2021]
1. udkast
til
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om lige konkurrencevilkår blandt netbutikker
[af Hans Kristian Skibby (DF) m.fl.]
1. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti [andre partier]
Udvalget har noteret sig, at mange partier under 1. be‐
handlingen tilsluttede sig beslutningsforslagets mål om at
sikre, at udenlandske netbutikker og online markedspladser,
som sælger varer til danske forbrugere fra sælgere i tredje‐
lande, skal leve op til samme regler for produktsikkerhed,
forbrugerbeskyttelse og moms som danske netbutikker. Det
vil give danske netbutikker og fysiske butikker mere fair
konkurrencevilkår og beskytte danske forbrugere mod de
ulovlige og farlige produkter, som kan købes på online mar‐
kedspladser.
Kontrolindsats
[Flertallet] i udvalget opfordrer regeringen til at prioritere
kontrolindsatsen med varer, som sælges til danske forbru‐
gere via udenlandske netbutikker og tredjelandssælgere på
online markedspladser:
– De ansvarlige myndigheder, herunder Sikkerhedsstyrel‐
sen og Miljøstyrelsen, skal styrke kontrollen med online
markedspladser, som sælger ulovlige og farlige produk‐
ter til danske forbrugere
– Det skal gøres lettere for danske forbrugere at se, hvilke
produkter danske myndigheder advarer mod, og hvor de
er produceret.
– Forbrugerombudsmanden har bebudet, at Forbrugerom‐
budsmanden vil indlede en sag mod Wish for bl.a. vild‐
ledende markedsføring. Denne indsats er vigtig og må
gerne udvides til andre online markedspladser, som ikke
efterlever reglerne.
– Skattestyrelsen skal fortsætte med at anvende betalings‐
kortoplysninger i kontrollen med udenlandske netbutik‐
kers momsbetaling, da dette værktøj har vist sig meget
effektivt og tjener sig selv hjem mange gange.
Skattemyndighederne skal have fokus på at bekæmpe
svindel med moms fra udenlandske netbutikker og on‐
line markedspladser, herunder gribe ind over for virk‐
somheder, som lover »momsfri garanti« eller ligefrem
tilbyder forbrugerne, at de kan tegne en forsikring, som
dækker udgiften, hvis pakken stoppes i tolden.
Kontrollen med netbutikker fra andre EU-lande, som
sælger til danske forbrugere til deres eget lands lavere
nationale momssats, skal styrkes.
Flere undersøgelser har vist omfattende snyd med
moms. Når momsbagatelgrænsen fjernes den 1. juli
2021 må det formodes, at denne svindel vil antage nye
former. De nye skattecentre skal have fokus på at opkla‐
re og stoppe dette.
Toldstyrelsen skal fastholde indsatsen mod kopivarer fra
udenlandske netbutikker og online markedspladser.
De netbutikker og online markedspladser, som snyder
med momsen, snyder ofte også med produktsikkerhed
og forbrugebeskyttelseslovgivningen. Kontrolmyndighe‐
derne skal derfor samarbejde for at effektivisere ind‐
satsen. Det gælder bl.a. Sikkerhedsstyrelsen, Kemika‐
lieinspektionen, Forbrugerombudsmanden, Lægemiddel‐
styrelsen, Forbrugerombudsmanden, Toldstyrelsen og
Skattestyrelsen.
Forhandlinger i EU om nye regler for platforme m.m.
I forbindelse med de igangværende forhandlinger i EU
om nye regler for platforme og online markedspladser (Digi‐
tal Services Act) pålægger [udvalget / flertallet] regeringen
at:
DokumentId
Journalnummer
B 125 - 2020-21 - Bilag 3: 1. udkast til beretning
2410204_0002.png
2
Føre en aktiv dansk linje i forhandlingerne om den frem‐
tidige regulering af platforme og online markedspladser
i forslaget til Digital Services Act (DSA) for at sikre, at
der ikke kan komme ulovlige og farlige produkter ind
i Danmark fra tredjelands sælgere på online markeds‐
pladser, som ingen i Danmark eller EU har ansvar for
sikkerheden af.
Arbejde aktivt for at sikre, at alle varer, som sælges på
online markedspladser, enten er tilknyttet en importør
eller fabrikant i Danmark eller EU, som har ansvaret for
at efterleve de krav og forpligtelser, der gælder for en
fabrikant eller en importør efter gældende lovgivning,
eller at markedspladsen selv påtager sig det ansvar, som
en importør har efter gældende lovgivning, da de må
anses for »digitale importører«.
Arbejde for, at der laves et særligt afsnit i Digital Ser‐
vices Act, der vedrører online markedspladser og salg af
produkter. Det vil gøre det muligt at bruge de værktøjer,
som normalt bruges, når der skal gribes ind overfor salg
af ulovlige produkter.
Arbejde for, at Digital Services Act (DSA) inddrager
forudgående kontrol. DSA’ens fokus er på ulovligt ind‐
hold på sociale medier, og dens foretrukne værktøj er
»notice-and-take-down«, som forpligter platformen til at
fjerne ulovligt indhold, når den er blevet gjort opmærk‐
som på det. Men der er skaden sket, og det er utilstræk‐
keligt til at sikre forbrugerne mod ulovlige og farlige
produkter. Det kræver en forudgående kontrol.
Arbejde for en klar lovhjemmel til, at europæisk etable‐
rede online markedspladser, der faciliterer salg af varer
fra sælgere i tredjelande til slutbrugere i EU, kan holdes
ansvarlige for produktansvar på linje med europæiske
importører.
Arbejde for, at det præciseres klart i Digital Services
Act, at aktive online markedspladser skal efterleve den
øvrige grundlæggende forbrugerbeskyttelseslovgivning
som markedsføringslov, købelov og forbrugeraftalelov.
At den danske implementering af markedsovervågnings‐
forordningens artikel 14, som giver danske myndigheder
adgang til at blokere online grænseflader, som trods
myndighedernes påpegning af gentagne og grove over‐
trædelser ikke stopper salget af ulovlige og farlige pro‐
dukter, bliver gældende i hele EU. Det er særligt vigtigt
i forhold til at håndhæve reglerne over for de online
markedspladser, der ikke er etableret i EU.
Nye Borgerlige, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku‐
rin havde ved beretningsafgivelsen ikke medlemmer i ud‐
valget og dermed ikke adgang til at komme med politiske
bemærkninger i beretningen.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 26. januar 2021
og var til 1. behandling den 23. marts 2021. Beslutnings‐
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Erhvervsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i [ ] møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt [3] bilag på beslut‐
ningsforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 6 spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Kommende sektorlovgivning
I forbindelse med fremtidige forhandlinger om sektorlov‐
givning pålægger [udvalget / flertallet] regeringen at arbejde
for:
– At online markedspladser i sektorlovgivningen betragtes
som en del af leverandørkæden for produkter til EU
og kan ansvarliggøres på linje med en importør, når de
optræder som bindeled mellem en sælger i et tredjeland
og en slutbruger i EU, og der ikke er andre, der er an‐
svarlige. Det kan f.eks. være lovgivning inden for miljø,
kemi, produktsikkerhed, intellektuelle ejendomsrettighe‐
der eller CSR.
P.u.v.
Anni Matthiesen (V)
formand