Erhvervsudvalget 2020-21
B 125 Bilag 14
Offentligt
2455269_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 125
Folketinget 2020-21
Beretning afgivet af Erhvervsudvalget den 30. september 2021
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om lige konkurrencevilkår blandt netbutikker
[af Hans Kristian Skibby (DF) m.fl.]
1. Politiske bemærkninger
Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Uffe Elbæk (UFG)
Et
flertal
i udvalget (V, KF, DF, SF, EL og Uffe Elbæk
(UFG)) har noteret sig, at mange partier under førstebehand-
lingen tilsluttede sig beslutningsforslagets mål om at sikre,
at udenlandske netbutikker og online markedspladser, som
sælger varer til danske forbrugere fra sælgere i tredjelande,
skal leve op til samme regler for produktsikkerhed, forbru-
gerbeskyttelse og moms som danske netbutikker. Det vil gi-
ve danske netbutikker og fysiske butikker mere fair konkur-
rencevilkår og beskytte danske forbrugere mod de ulovlige
og farlige produkter, som kan købes på online markedsplad-
ser.
Kontrolindsats
Flertallet opfordrer regeringen til at prioritere kontrolind-
satsen med varer, som sælges til danske forbrugere via
udenlandske netbutikker og tredjelandssælgere på online
markedspladser:
– De ansvarlige myndigheder, herunder Sikkerhedsstyrel-
sen og Miljøstyrelsen, skal styrke kontrollen med online
markedspladser, som sælger ulovlige og farlige produk-
ter til danske forbrugere.
– Det skal gøres lettere for danske forbrugere at se, hvilke
produkter danske myndigheder advarer mod, og hvor de
er produceret.
– Forbrugerombudsmanden har bebudet, at denne vil ind-
lede en sag mod Wish for bl.a. vildledende markedsfø-
ring. Denne indsats er vigtig og må gerne udvides til
andre online markedspladser, som ikke efterlever regler-
ne.
– Skattestyrelsen skal fortsætte med at anvende betalings-
kortoplysninger i kontrollen med udenlandske netbutik-
kers momsbetaling, da dette værktøj har vist sig meget
effektivt og tjener sig selv hjem mange gange.
Skattemyndighederne skal have fokus på at bekæmpe
svindel med moms fra udenlandske netbutikker og on-
line markedspladser, herunder gribe ind over for virk-
somheder, som lover »momsfri garanti« eller ligefrem
tilbyder forbrugerne, at de kan tegne en forsikring, som
dækker udgiften, hvis pakken stoppes i tolden.
Kontrollen med netbutikker fra andre EU-lande, som
sælger til danske forbrugere til deres eget lands lavere
nationale momssats, skal styrkes.
Flere undersøgelser har vist omfattende snyd med
moms. Når momsbagatelgrænsen fjernes den 1. juli
2021, må det formodes, at denne svindel vil antage nye
former. De nye skattecentre skal have fokus på at opkla-
re og stoppe dette.
Toldstyrelsen skal fastholde indsatsen mod kopivarer fra
udenlandske netbutikker og online markedspladser.
De netbutikker og online markedspladser, som snyder
med momsen, snyder ofte også med produktsikkerhe-
den og forbrugebeskyttelseslovgivningen. Kontrolmyn-
dighederne skal derfor samarbejde for at effektivisere
indsatsen. Det gælder bl.a. Sikkerhedsstyrelsen, Kemi-
kalieinspektionen, Forbrugerombudsmanden, Lægemid-
delstyrelsen, Toldstyrelsen og Skattestyrelsen.
Forhandlinger i EU om nye regler for platforme m.m.
I forbindelse med de igangværende forhandlinger i EU
om nye regler for platforme og online markedspladser (Di-
gital Services Act) har flertallet noteret sig det forhandlings-
oplæg, som regeringen har indhentet i Europaudvalget den
20. maj 2021. Flertallet pålægger i den forbindelse regerin-
gen følgende:
– At føre en aktiv dansk linje i forhandlingerne om den
fremtidige regulering af platforme og online markeds-
pladser i forslaget til Digital Services Act (DSA) for at
sikre, at der ikke kan komme ulovlige og farlige produk-
ter ind i Danmark fra tredjelandssælgere på online mar-
AX026738
B 125 - 2020-21 - Bilag 14: Beretning afgivet den 30/9-2021
2455269_0002.png
2
kedspladser, som ingen i Danmark eller EU har ansvar
for sikkerheden af.
At arbejde aktivt for at sikre, at alle varer, som sælges
på online markedspladser, enten er tilknyttet en importør
eller fabrikant i Danmark eller EU, som har ansvaret for
at efterleve de krav og forpligtelser, der gælder for en
fabrikant eller en importør efter gældende lovgivning,
eller at markedspladsen selv påtager sig det ansvar, som
en importør har efter gældende lovgivning, da de må
anses for »digitale importører«.
At arbejde for, at der laves et særligt afsnit i Digital
Services Act (DSA), der vedrører online markedspladser
og salg af produkter. Det vil gøre det muligt at bruge de
værktøjer, som normalt bruges, når der skal gribes ind
over for salg af ulovlige produkter.
At arbejde for, at Digital Services Act (DSA) inddra-
ger forudgående kontrol. DSA’ens fokus er på ulovligt
indhold på sociale medier, og dens foretrukne værktøj
er »notice and take down«, som forpligter platformen
til at fjerne ulovligt indhold, når den er blevet gjort
opmærksom på det. Men der er skaden sket, og det er
utilstrækkeligt til at sikre forbrugerne mod ulovlige og
farlige produkter. Det kræver en forudgående kontrol.
At arbejde for en klar lovhjemmel til, at etablerede
online markedspladser, der faciliterer salg af varer fra
sælgere i tredjelande til slutbrugere i EU, kan holdes
produktansvarlige på linje med europæiske importører.
At arbejde for, at det præciseres klart i Digital Services
Act (DSA), at aktive online markedspladser skal efterle-
ve den øvrige grundlæggende forbrugerbeskyttelseslov-
givning som markedsføringsloven, købeloven og forbru-
geraftaleloven.
Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Liberal Alliance
Et
mindretal
i udvalget (S, RV og LA) noterer sig, at
regeringen vil drøfte Digital Services Act (DSA) med Er-
hvervsudvalget forud for drøftelsen af samme emne i Euro-
paudvalget den 18. november 2021. Der er et fælles ønske
om at drøfte de udfordringer, som online platforme rejser for
bl.a. produktsikkerheden. Danskerne køber mere og mere
på internettet, og partierne er enige om, at det er vigtigt,
at danske forbrugere kan handle trygt på nettet. Forbrugere
skal kunne have tillid til de produkter, de køber, og ingen
skal have konkurrencefordele af ikke at leve op til gældende
regler.
Nye Borgerlige, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin havde ved beretningsafgivelsen ikke medlemmer i ud-
valget og dermed ikke adgang til at komme med politiske
bemærkninger i beretningen.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 26. januar 2021
og var til 1. behandling den 23. marts 2021. Beslutnings-
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Erhvervsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 3 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 13 bilag på beslut-
ningsforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 6 skriftlige
henvendelser om beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 21 spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret, undtagen spørgsmål 20 og 21, som blev stillet
tæt på tidspunktet for beretningsafgivelse.
Kommende sektorlovgivning
I forbindelse med fremtidige forhandlinger om sektorlov-
givning pålægger flertallet regeringen at arbejde for følgen-
de:
– At online markedspladser i sektorlovgivningen betragtes
som en del af leverandørkæden for produkter til EU
og kan ansvarliggøres på linje med en importør, når de
optræder som bindeled mellem en sælger i et tredjeland
og en slutbruger i EU og der ikke er andre, der er an-
svarlige. Det kan f.eks. være lovgivning inden for miljø,
kemi, produktsikkerhed, intellektuelle ejendomsrettighe-
der eller CSR.
– At den danske implementering af markedsovervågnings-
forordningens artikel 14, som giver danske myndigheder
adgang til at blokere online grænseflader, som trods
myndighedernes påpegning af gentagne og grove over-
trædelser ikke stopper salget af ulovlige og farlige pro-
dukter, bliver gældende i hele EU. Det er særlig vigtigt
i forhold til at håndhæve reglerne over for de online
markedspladser, der ikke er etableret i EU.
P.u.v.
Anni Matthiesen (V)
formand