Til Europa-, forbruger-, og erhvervsordførerne
Folketinget
Christiansborg
1216 København K
2. september 2021
Vedr. B125 - om lige konkurrencevilkår og forbrugersikkerhed blandt netbutikker
Vi kan konstatere, at vores brev 16. august 2021 har givet anledning til, at Erhvervsudvalget på vegne af Kim Valentin
har stillet Spørgsmål 9 i forbindelse med B 125, og at erhvervsministeren har svaret på spørgsmålet 27. august 2021.
På baggrund af det svar, som erhvervsministeren har givet, ser vi os foranlediget til at følge op med en række
opklarende bemærkninger og afklarende spørgsmål overfor de relevante ordførere. Vi opfordrer fortsat til, at
forslaget til beretning B 125 vedtages med henblik på at sikre, at regeringens forhandlingsmandat i forbindelse med
Digital Service Act (DSA) reelt har til hensigt at ligestille traditionelle fysiske importørers ansvar med det ansvar, der
pålægges onlinemarkedspladser.
Hvem kan være ansvarlig for sikkerheden af et kosmetisk produkt der bringes i omsætning i EU?
Erhvervsministeren har indhentet et bidrag fra miljøministeren, hvoraf det fremgår, at kosmetiske produkter er
totalharmoniserede og kun må bringes i omsætning, hvis der er udpeget en ansvarlig person i EU. Det fremgår
samtidig, at denne ansvarlige person har en række pligter, der relaterer sig til sikkerheden og lovligheden af det
kosmetiske produkt
–
altså forudgående forpligtelser, der skal opfyldes FØR produkterne bringes i omsætning. Disse
pligter er nogle, som vores medlemmer løfter og bruger mange ressourcer på at overholde hver eneste dag for at
være sikre på, at de importerer, fabrikerer eller distribuerer produkter, der er lovlige og sikre at anvende. De fysiske
importører er altså pålagt forpligtelser og er ansvarlige efter kosmetikforordningen.
Derimod mangler vi at klarlægge ansvaret for de digitale importører
–
altså onlinemarkedspladserne, der forbinder
sælgere i tredjelande med EU. Et produkt er lige så skadeligt for forbrugere og/eller miljø uanset om det kommer til
EU gennem en fysisk eller digital importkanal. Og uanset om produktet ankommer i en fragtcontainer eller i en
selvstændig pakke ombord på et fly.
Som vi gjorde opmærksom på i vores tidligere brev, er udfordringen i sin kerne, at de produkter, der ankommer til
forbrugere i EU gennem onlinemarkedspladser fra sælgere i tredjelande, IKKE er tilknyttet en ansvarlig person i EU og
ikke kan være det i henhold til kosmetikforordningens formulering.
I de tilfælde, vi i vores forrige brev gjorde opmærksom på, er der tale om produkter fabrikeret UDENFOR EU af en
fabrikant, som også er etableret UDENFOR EU og som bliver solgt via en onlinemarkedsplads til europæiske
forbrugere. Hverken erhvervsministeren eller det indhentede svar fra miljøministeren synes at svare på, hvem der er
ansvarlig for sikkerheden i disse tilfælde. Det er her vores opfattelse, at der ikke er nogen ansvarlige indenfor EU og at
der ikke er hjemmel i den nuværende lovgivning til at nogen kan være det.
Det vil være interessant at få ministrene til at bekræfte dette, så man kan finde en løsning på det problem, som
udgør en stor trussel for forbrugerne sikkerhed og danske virksomheders konkurrenceevne.
Eksemplerne på farlige produkter i vores sidste brev er heldigvis blevet fjernet fra de omtalte onlinemarkedspladser.
Så u iddel art irker syste et ed ” oti e a d takedo ”. Me i ge ed, h or a ge produkter der er le et
solgt, før vi gjorde opmærksom på de farlige produkter. Beklageligvis er eksemplerne jo ikke unikke
–
der kan relativt
let findes flere blandt de milliarder af produkter, som onlinemarkedspladserne stiller til rådighed.
Kosmetik- og hygiejnebranchen
· Børsen · DK-1217 København K · CVR 20965428