Transportudvalget 2020-21
B 112 Bilag 5
Offentligt
2372046_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 112
Folketinget 2020-21
Beretning afgivet af Transportudvalget den 6. april 2021
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om kortlægning af konsekvenser af køkørsel
[af Kristian Pihl Lorentzen (V) m.fl.]
1. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre, Det Konservative Folkeparti og
Liberal Alliance
Socialdemokratiets, Venstres, Det Konservative Folke‐
partis og Liberal Alliances medlemmer af udvalget, som
udgør et flertal i udvalget, noterer sig, at danskerne ople‐
ver køkørsel og forsinkelser på vejene 360.000 timer hver
dag. Det svarer til ca. 41 år – om dagen – som danskerne
spilder på køkørsel. Det viser tal fra Vejdirektoratet i rappor‐
ten »Statsvejnettet 2020 – Oversigt over tilstand og udvik‐
ling«, Vejdirektoratet, 2020. I rapporten anslås det samtidig,
at disse daglige forsinkelser på vejnettet svarer til ca. 83
mio. tabte køretøjstimer om året og et samfundsøkonomisk
tab på 26 mia. kr. årligt. Dette er et stort samfundsmæssigt
problem.
Ud over det åbenlyse tidsspilde og de massive samfunds‐
økonomiske konsekvenser ved de mange timers køkørsel og
forsinkelser, som er fremhævet i Vejdirektoratets rapport,
har vi i Danmark ikke et ordentligt overblik over konse‐
kvenserne ved køkørsel. Det gælder for det samfundsøkono‐
miske tab relateret til reduktion i arbejdsudbuddet. Og det
gælder for de negative konsekvenser for klima og luftforure‐
ning, som trængsel og køkørsel medfører.
S, V, KF og LA noterer sig, at der er igangsat en analyse
af de klimamæssige konsekvenser af køkørsel i regi af Vej‐
direktoratet. Folketinget er enigt om, at køkørsel ud over de
klimamæssige konsekvenser også er en væsentlig udfordring
for mobiliteten og dermed også for væksten og velstanden i
Danmark. På den baggrund er Folketinget enigt om, at kon‐
sekvenserne af køkørsel for arbejdsudbud m.v. skal belyses.
S, V, KF og LA er enige om, at en kortlægning af øvrige
konsekvenserne ved køkørsel som beskrevet i B 112 forank‐
res i Vejdirektoratet som et tillæg til den foreliggende under‐
søgelse. Vejdirektoratet har tidligere vurderet de samfunds‐
økonomiske omkostninger ved køkørsel, jf. »Statsvejnettet
2020 – Oversigt over tilstand og udvikling«, Vejdirektoratet,
2020.
S, V, KF og LA er opmærksomme på, at det i tillæg til
den samlede samfundsøkonomi er væsentligt med et særskilt
fokus på effekter for klima og arbejdsudbud.
Enhedslisten
Enhedslisten noterer sig, at der allerede er igangsat en
analyse af de klimamæssige konsekvenser af køkørsel i regi
af Vejdirektoratet, men anser ikke, at der er et behov for
yderligere analyser af køkørsel. EL så hellere, at yderligere
midler bruges på at analysere reelle alternativer til bilen
som transportform for derved at begrænse trængslen på ve‐
jene. Som det ser ud nu, er bilen en væsentlig del af klima‐
belastningen, men selv ved en omstilling af transporten til
vedvarende energi, vil bilen være en transportform, som skal
begrænses. Det skyldes biltransportens arealforbrug af veje
og parkeringspladser, støjpåvirkning, utryghed for bløde tra‐
fikanter og ringere trafiksikkerhed. På den baggrund kan EL
ikke støtte forslaget.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkur‐
in og Javnaðarflokkurin havde ved beretningsafgivelsen ik‐
ke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med politiske bemærkninger i beretningen.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 22. december 2020
og var til 1. behandling den 4. februar 2021. Beslutnings‐
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Transportudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
AX026153
B 112 - 2020-21 - Bilag 5: Beretning afgivet 6/4-21
2372046_0002.png
2
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 3 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på beslut‐
ningsforslaget.
P.u.v.
Jeppe Bruus
formand