Transportudvalget 2020-21
B 112 Bilag 4
Offentligt
2363083_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 112
Folketinget 2020-21
Beretning afgivet af Transportudvalget den 00. februar 2021
4. udkast til
(Revideret beretningsbidrag fra S, V og KF)
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om kortlægning af konsekvenser af køkørsel
[af Kristian Pihl Lorentzen (V) m.fl.]
1. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre og Det Konservative Folkeparti
Socialdemokratiets, Venstres og Det Konservative Folke‐
partis [og andre partier] medlemmer af udvalget noterer
sig, at danskerne oplever køkørsel og forsinkelser på vejene
360.000 timer hver dag. Det svarer til ca. 41 år – om dagen
– som danskerne spilder på køkørsel. Det viser tal fra Vejdi‐
rektoratet i rapporten »Statsvejnettet 2020 – Oversigt over
tilstand og udvikling«, Vejdirektoratet, 2020. I rapporten
anslås det samtidig, at disse daglige forsinkelser på vejnettet
svarer til ca. 83 mio. tabte køretøjstimer om året og et sam‐
fundsøkonomisk tab på 26 mia. kr. årligt. Dette er et stort
samfundsmæssigt problem.
Udover det åbenlyse tidsspilde og de massive samfunds‐
økonomiske konsekvenser ved de mange timers køkørsel
og forsinkelser, som det er fremhævet i Vejdirektoratets rap‐
port, så har vi i Danmark ikke et ordentligt overblik over
konsekvenserne ved køkørsel. Det gælder for det samfunds‐
økonomisk tab relateret til reduktion i arbejdsudbuddet. Og
det gælder for de negative konsekvenser for klima og luft‐
forurening, som trængsel og køkørsel medfører.
S, V og KF [og andre partier] noterer sig, at der er
igangsat en analyse af de klimamæssige konsekvenser af
køkørsel i regi af Vejdirektoratet. Folketinget er enige om,
at køkørsel, ud over de klimamæssige konsekvenser, også
er en væsentlig udfordring for mobiliteten og dermed også
for væksten og velstanden i Danmark. På den baggrund er
Folketinget enige om, at konsekvenserne af køkørsel for
arbejdsudbud m.v. skal belyses.
S, V og KF [og andre partier] er enige om, at en kortlæg‐
ning af øvrige konsekvenserne ved køkørsel, som beskre‐
vet i B 112, forankres ved Vejdirektoratet som et tillæg til
den igangværende undersøgelse. Vejdirektoratet har tidligere
vurderet de samfundsøkonomiske omkostninger ved køkør‐
sel, jf. Statsvejnettet 2020 (Vejdirektoratet, 2020).
S, V og KF [og andre partier] er opmærksomme på, at det
i tillæg til den samlede samfundsøkonomi er væsentligt med
et særskilt fokus på effekter for klima og arbejdsudbud.
Enhedslisten
Enhedslisten noterer sig, at der allerede er igangsat en
analyse af de klimamæssige konsekvenser af kø-kørsel i regi
af Vejdirektoratet, men anser ikke et behov for yderligere
analyser af køkørsel. EL så hellere, at yderligere midler bru‐
ges på at analysere reelle alternativer til bilen som transport‐
form, og derved begrænse trængslen på vejene. Som det ser
ud nu, er bilen en væsentlig del af klimabelastningen, men
selv ved en omstilling af transporten til vedvarende energi,
vil bilen være en transportform, som skal begrænses. Det
skyldes biltransportens arealforbrug af veje og parkerings‐
pladser, støjpåvirkning, utryghed for bløde trafikanter og
ringere trafiksikkerhed. På den baggrund kan EL ikke støtte
forslaget.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkur‐
in og Javnaðarflokkurin havde ved beretningsafgivelsen ik‐
ke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med politiske bemærkninger i beretningen.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 22. december 2020
og var til 1. behandling den 4. februar 2021. Beslutnings‐
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Transportudvalget.
DokumentId
Journalnummer
B 112 - 2020-21 - Bilag 4: 4. udkast til beretning
2363083_0002.png
2
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i <2> møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <1> bilag på beslut‐
ningsforslaget.
P.u.v.
Jeppe Bruus
formand