Transportudvalget 2020-21
B 112 Bilag 3
Offentligt
2359369_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 112
Folketinget 2020-21
Beretning afgivet af Transportudvalget den 00. februar 2021
3. udkast til
(Justeret beretningsbidrag fra V)
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om kortlægning af konsekvenser af køkørsel
[af Kristian Pihl Lorentzen (V) m.fl.]
1. Politiske bemærkninger
Venstre
V [og andre partier] noterer sig, at danskerne oplever kø‐
kørsel og forsinkelser på vejene 360.000 timer hver dag. Det
svarer til ca. 41 år – om dagen – som danskerne spilder på
køkørsel. Det viser tal fra Vejdirektoratet i rapporten »Stats‐
vejnettet 2020 – Oversigt over tilstand og udvikling«, Vejdi‐
rektoratet, 2020. I rapporten anslås det samtidig, at disse
daglige forsinkelser på vejnettet svarer til ca. 83 mio. tabte
køretøjstimer om året og et samfundsøkonomisk tab på 26
mia. kr. årligt. Dette er et stort samfundsmæssigt problem.
Udover det åbenlyse tidsspilde og de massive samfunds‐
økonomiske konsekvenser ved de mange timers køkørsel
og forsinkelser, som det er fremhævet i Vejdirektoratets rap‐
port, så har vi i Danmark ikke et ordentligt overblik over
konsekvenserne ved køkørsel. Det gælder for det samfunds‐
økonomisk tab relateret til reduktion i arbejdsudbuddet. Og
det gælder for de negative konsekvenser for klima og luft‐
forurening, som trængsel og køkørsel medfører.
V [og andre partier] noterer sig, at der er igangsat en
analyse af de klimamæssige konsekvenser af køkørsel i regi
af Vejdirektoratet. Folketinget er enige om, at kø-kørsel, ud
over de klimamæssige konsekvenser, også er en væsentlig
udfordring for mobiliteten og dermed også for væksten og
velstanden i Danmark. På den baggrund er Folketinget enige
om, at konsekvenserne af køkørsel for arbejdsudbud m.v.
skal belyses.
V [og andre partier] er enige om, at en kortlægning af
øvrige konsekvenserne ved køkørsel, som beskrevet i B 112,
forankres ved Vejdirektoratet, som et tillæg til den igangvæ‐
rende undersøgelse. Vejdirektoratet har tidligere vurderet de
samfundsøkonomiske omkostninger ved køkørsel, jf. Stats‐
vejnettet 2020 (Vejdirektoratet, 2020).
V [og andre partier] er opmærksom på, at det i tillæg til
den samlede samfundsøkonomi er væsentligt med et særskilt
fokus på effekter for klima og arbejdsudbud.
Enhedslisten
Enhedslisten noterer sig, at der allerede er igangsat en
analyse af de klimamæssige konsekvenser af kø-kørsel i regi
af Vejdirektoratet, men anser ikke et behov for yderligere
analyser af kø-kørsel. EL så hellere, at yderligere midler
bruges på at analysere reelle alternativer til bilen som trans‐
portform, og derved begrænse trængslen på vejene. Som det
ser ud nu, er bilen en væsentlig del af klimabelastningen,
men selv ved en omstilling af transporten til vedvarende
energi, vil bilen være en transportform, som skal begræn‐
ses. Det skyldes biltransportens arealforbrug af veje og par‐
keringspladser, støjpåvirkning, utryghed for bløde trafikan‐
ter og ringere trafiksikkerhed. På den baggrund kan EL ikke
støtte forslaget.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkur‐
in og Javnaðarflokkurin havde ved beretningsafgivelsen ik‐
ke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med politiske bemærkninger i beretningen.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 22. december 2020
og var til 1. behandling den 4. februar 2021. Beslutnings‐
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Transportudvalget.
DokumentId
Journalnummer
B 112 - 2020-21 - Bilag 3: 3. udkast til beretning
2359369_0002.png
2
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i <2> møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <1> bilag på beslut‐
ningsforslaget.
P.u.v.
Jeppe Bruus
formand