Til beslutningsforslag nr.
B 112
Folketinget 2020-21
Beretning afgivet af Transportudvalget den 00. februar 2021
2. udkast til
(Beretningsbidrag fra EL)
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om kortlægning af konsekvenser af køkørsel
[af Kristian Pihl Lorentzen (V) m.fl.]
1. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstre [andre partier] noterer sig, at danskerne ople‐
ver køkørsel og forsinkelser på vejene 360.000 timer hver
dag. Det svarer til ca. 41 år – om dagen - som danskerne
spilder på køkørsel. Det viser tal fra Vejdirektoratet i rappor‐
ten »Statsvejnettet 2020 – Oversigt over tilstand og udvik‐
ling«, Vejdirektoratet, 2020. I rapporten anslås det samtidig,
at disse daglige forsinkelser på vejnettet svarer til ca. 83
mio. tabte køretøjstimer om året og et samfundsøkonomisk
tab på 26 mia. kr. årligt. Dette er et stort samfundsmæssigt
problem, der kalder på politisk handling.
Udover det åbenlyse tidsspilde og de massive samfunds‐
økonomiske konsekvenser ved de mange timers køkørsel
og forsinkelser, som det er fremhævet i Vejdirektoratets rap‐
port, så har vi i Danmark ikke det fulde overblik over kon‐
sekvenserne ved køkørsel. Det gælder for det samfundsøko‐
nomisk tab relateret til reduktion i arbejdsudbuddet og de
hertil knyttede negative konsekvenser for erhvervslivet. Og
det gælder for de negative konsekvenser for klima og luft‐
forurening, som trængsel og køkørsel medfører.
Partierne er enige om, at konsekvenserne ved køkørsel
skal afdækkes i kraft af en hurtigarbejdende tværministeriel
analysegruppe, der skal afrapportere inden udgangen af april
2021. Partierne noterer sig, at der er påbegyndt en foran‐
alyse i Vejdirektoratet af klimamæssige konsekvenser ved
køkørsel, men partierne er enige om, at det er nødvendigt
med en bredere afdækning af konsekvenserne, herunder de
samfundsøkonomiske tab opgjort særskilt i forhold til bl.a.
reduktion i arbejdsudbuddet. Partierne ønsker således, at
det igangværende analysearbejde i Vejdirektoratet udbygges
med en bredere afdækning konsekvenserne ved køkørslen
på de danske veje. Relevant ekspertise inddrages i arbej‐
det. Derved kan resultatet indgå som en del af grundlaget
i de kommende trafikforhandlinger, der ventes indledt i for‐
året og afsluttet i efteråret 2021. I den forbindelse understre‐
ger partierne, at analysen skal udarbejdes med opretholdelse
af det fornødne tempo og ud fra princippet om, at noget
brugbart i tide er bedre, end noget perfekt for sent.
Enhedslisten
Enhedslisten noterer sig, at der allerede er igangsat en
analyse af de klimamæssige konsekvenser af kø-kørsel i regi
af Vejdirektoratet, men anser ikke et behov for yderligere
analyser af kø-kørsel. EL så hellere, at yderligere midler
bruges på at analysere reelle alternativer til bilen som trans‐
portform, og derved begrænse trængslen på vejene. Som det
ser ud nu, er bilen en væsentlig del af klimabelastningen,
men selv ved en omstilling af transporten til vedvarende
energi, vil bilen være en transportform, som skal begræn‐
ses. Det skyldes biltransportens arealforbrug af veje og par‐
keringspladser, støjpåvirkning, utryghed for bløde trafikan‐
ter og ringere trafiksikkerhed. På den baggrund kan EL ikke
støtte forslaget.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkur‐
in og Javnaðarflokkurin havde ved beretningsafgivelsen ik‐
ke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med politiske bemærkninger i beretningen.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 22. december 2020
og var til 1. behandling den 4. februar 2021. Beslutnings‐
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Transportudvalget.
DokumentId
Journalnummer