Tak for det, formand. Jeg vil gerne takke ministeren og mine ordførerkollegaer for den forholdsvis positive modtagelse af forslaget og for den debat, som ligger i det. Og det er vel egentlig debatten, som det også er vigtigt at holde gang i. For vi, der brænder for transportpolitik – og det gør vi transportordførere og ministeren jo som udgangspunkt – har en pligt til at holde det her på dagsordenen. Der skrives rigtig meget i aviserne om alverdens politikområder, og det er udmærket, men vi er også nødt til at holde det her på dagsordenen, for der er jo ingen tvivl om, at Danmarks mobilitet er afgørende for vores vækst og vores velstand og dermed for vores velfærd på længere sigt, og det er vi sat i verden for at pege på. Og derfor synes jeg, det er rigtig godt, vi har haft en runde omkring det her som opvarmning til de kommende forhandlinger. Og vi kan jo høre, at vi ikke står langt fra hinanden. Altså, det kan godt være, at der er forskel på, hvad vi vil lægge vægt på, og hvilke løsninger vi vil have. Man vi er jo enige om, at det ikke er et enten-eller. Det er jo kombinationsløsninger; det er både-og; det er sammenhængende transportkæder osv. Vi har erhvervstransport, som vi skal tilgodese. Vi har en persontransport, hvor den individuelle transport står stærkt ude i landområderne, men hvor den kollektive transport er knusende stærk i de tæt befolkede områder. Så der er jo vidt forskellige vilkår og formål rundtomkring i landet, og det er alt det, vi skal have snøret sammen i en god aftale. Så det er udmærket.
Men tilbage står – og det er jo dagens hovedtema – at vores mobilitet er faretruende lav. Altså, det kan vi se. Når vi taber så mange milliarder om året, er det jo penge, der fosser ud af statskassen, bogstavelig talt, eller i hvert fald ud af samfundskagen, som vi kunne have brugt bedre på noget andet. Men det er jo også livstid; det handler også om folks livstid. De sidder alt for lang tid i trafikken, hvor de kunne komme tidligere hjem til deres børn eller bruge en lille smule mere tid på arbejde, hvis der var brug for det. Så derfor skal vi have gjort noget ved det, og det er jeg glad for at vi er enige om.
Jeg tror, at vi enige om, at det er utrolig vigtigt at fokusere på et sammenhængende Danmark i bedre balance. Og der er infrastruktur jo netop velegnet til det. Der var jo den navnkundige Venstrehøvding Christen Berg dengang, da man tilbage i 1980'erne talte om en mulig jernbane til Skagen, altså mellem Frederikshavn og Skagen. Det fik man så analyseret, man fik lavet nogle beregninger, og så viste de her tal jo, at det ikke var en særlig god idé rent økonomisk; det var faktisk en dårlig forrentning. Og så var det, at Christen Berg sagde de navnkundige ord: Da jeg bedre kan lide skagboer end nationaløkonomiske beregninger, så skal vi have den jernbane. Og den kom så. Så det var et eksempel, hvor man i hvert fald investerede med det for øje, at Danmark skal hænge sammen, og banen til Skagen, der i dag er en blomstrende havneby med et stort erhvervsliv, har jo faktisk været en succes. Så vi skal nogle gange også investere, for at vores land hænger bedre sammen.
Men det, jeg får ud af debatten her, ud over at vi har fået fokus på det, er, at vi er enige om, at vi ud over de nøgne økonomiske tal i forhold til forrentninger på hvert enkelt projekt skal have frem i lyset, hvad der er at hente i forhold til arbejdsudbuddet ved at foretage nogle investeringer. Vi skal have frem, hvilke klimamæssige effekter der er, ved at vi har køkørsel, for det koster selvfølgelig på klimaet, når bilerne står og brænder drivmidler af uden at køre fremad. Og så vil jeg gøre et forsøg på at lave en ordentlig beretning, som kan snøre det her sammen i forhold til nogle mål og nogle holdninger omkring det her, og som også udadtil kan være med til at signalere, at vi faktisk på tværs af partier er enige om, at Danmarks mobilitet betyder rigtig meget, og at vi fremover satser på grøn mobilitet, og at vi fremover satser på at binde Danmark endnu bedre sammen, så alle dele af Danmark kan komme til at bidrage med vækst og jobskabelse, og ikke bare i de store byer, hvor det buldrer derudad i øjeblikket. Vi skal have alle vognene med på det danske tog.
Så jeg synes, det har været en fin debat, og nu vil jeg så prøve at lave et udkast til en beretning, som jeg håber og forventer vil blive positivt modtaget. Tak.