Til beslutningsforslag nr.
B 111
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Uddannelses- og Forskningsudvalget den 24. februar 2021
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om etablering af privat læreruddannelse
[af Kristian Jensen (V), Alex Ahrendtsen (DF), Marianne Jelved (RV), Katarina Ammitzbøll (KF) og Simon Emil Ammitzbøll-
Bille (UFG) m.fl.]
1. Ændringsforslag
Venstres, Dansk Folkepartis, Radikale Venstres og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget og Simon
Emil (UFG) har stillet 1 ændringsforslag til beslutningsfor‐
slaget.
2. Indstillinger
<>
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkur‐
in og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Det
Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance,
Alternativet og Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Venstres, Dansk Folkepartis, Radikale Venstres, Det Kon‐
servative Folkepartis, Nye Borgerliges og Liberal Alliances
medlemmer af udvalget og Alternativet og Simon Emil Am‐
mitzbøll-Bille (UFG) er glade for opbakningen til tankerne
bag Den frie læreruddannelse. Samtidig hilser flertallet den
generelle debat om læreruddannelsen, som dette forslag har
givet anledning til, velkommen. Flertallet anser skabelsen
af Den frie læreruddannelse som et både-og i forhold til
debatten om at forny og forbedre den eksisterende lærerud‐
dannelse. Grundskolen er vigtig for vores børns udvikling
både fagligt og menneskeligt, og derfor er det godt, at der er
kommet ny energi ind i debatten om rammerne for lærerud‐
dannelsen.
Den frie læreruddannelse skal kunne optage alle kvalifi‐
cerede og interesserede studerende uden hensyn til alder og
etnisk eller religiøs baggrund.
Der er ikke med dette beslutningsforslag taget stilling
til en geografiske placering af Den frie læreruddannelse, da
det er vigtigt for flertallet, at der er et lokalt ejerskab bag
uddannelsen samt en skolekreds eller et repræsentantskab,
som vil stå for den detaljerede udformning af uddannelsen,
ansættelse af en ledelse og samarbejdsaftaler med andre
uddannelse- og kulturinstitutioner m.v.
Det lægges vægt på, at Den frie læreruddannelse skal ha‐
ve et høj fagligt grundlag samt stærke samarbejdsrelationer.
Den frie læreruddannelse skal etableres som en selv‐
stændig, selvejende institution i lighed med højskoler
o.lign. Dermed vil Den frie læreruddannelse have mulighed
for at opkræve betaling, modtage fondsmidler og ledes af
en bestyrelse, som er ansvarlig overfor en skolekreds eller
repræsentantskab. Det skal samtidig være muligt for den
kommende hjemkommune at yde den samme støtte, som
ved en uddannelse under lov om professionshøjskoler.
En kommende placering skal ske efter anbefaling af sko‐
lekredsen. Uddannelses- og Forskningsudvalget tilrettelæg‐
ger sammen med Uddannelses- og Forskningsministeriet
det forløb, som skolekredsen skal deltage i. Såfremt flere
skolekredse ønsker at etablerer en ny fri læreruddannelse,
vil Uddannelses- og Forskningsudvalget sammen med Ud‐
dannelses- og Forskningsministeriet træffe afgørelse ud fra
kriterierne fra beslutningsforslag og betænkning.
DokumentId
Journalnummer