Til beslutningsforslag nr.
B 111
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Uddannelses- og Forskningsudvalget den 24. februar 2021
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om etablering af privat læreruddannelse
[af Kristian Jensen (V), Alex Ahrendtsen (DF), Marianne Jelved (RV), Katarina Ammitzbøll (KF) og Simon Emil Ammitzbøll-
Bille (UFG) m.fl.]
1. Ændringsforslag
Venstres og det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget og Simon Emil (UFG) har stillet 1 ændringsforslag
til beslutningsforslaget
2. Indstillinger
<>
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkur‐
in og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Det
Konservative Folkeparti og Simon Emil Ammitzbøll-Bille
(UFG)
Forslagsstillerne (V, DF, RV, KF og Simon Emil Ammitz‐
bøll-Bille (UFG)) er glade for opbakningen til tankerne bag
Den frie læreruddannelse. Samtidig hilser forslagsstillerne
den generelle debat om læreruddannelsen, som dette forslag
har givet anledning til, velkommen. Forslagsstillerne anser
skabelsen af Den frie læreruddannelse som et både-og i for‐
hold til debatten om at forny og forbedre den eksisterende
læreruddannelse. Grundskolen er vigtig for vores børns ud‐
vikling både fagligt og menneskeligt, og derfor er det godt,
at der er kommet ny energi ind i debatten om rammerne for
læreruddannelsen.
Den frie læreruddannelse skal kunne optage alle kvalifi‐
cerede og interesserede studerende uden hensyn til alder og
etnisk eller religiøs baggrund.
Der er ikke med dette beslutningsforslag taget stilling til
en geografiske placering af Den frie læreruddannelse, da det
er vigtigt for forslagsstillerne, at der er et lokalt ejerskab bag
uddannelsen samt en skolekreds eller et repræsentantskab,
som vil stå for den detaljerede udformning af uddannelsen,
ansættelse af en ledelse og samarbejdsaftaler med andre
uddannelse- og kulturinstitutioner m.v.
Det lægges vægt på, at Den frie læreruddannelse skal ha‐
ve et høj fagligt grundlag samt stærke samarbejdsrelationer.
Den frie læreruddannelse skal etableres som en selv‐
stændig, selvejende institution i lighed med højskoler
o.lign. Dermed vil Den frie læreruddannelse have mulighed
for at opkræve betaling, modtage fondsmidler og ledes af
en bestyrelse, som er ansvarlig overfor en skolekreds eller
repræsentantskab. Det skal samtidig være muligt for den
kommende hjemkommune at yde den samme støtte, som
ved en uddannelse under lov om professionshøjskoler.
En kommende placering skal ske efter anbefaling af sko‐
lekredsen. Uddannelses- og Forskningsudvalget tilrettelæg‐
ger sammen med Forsknings- og Uddannelsesministeriet det
forløb, som skolekredsen skal deltage i. Såfremt flere skole‐
kredse ønsker at etablerer en ny fri læreruddannelse, vil Ud‐
dannelses- og Forskningsudvalget sammen med Forsknings-
og Uddannelsesministeriet træffe afgørelse ud fra kriterierne
fra beslutningsforslag og betænkning.
<Parti/partier>
<>
DokumentId
Journalnummer