Til beslutningsforslag nr.
B 108
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 11. februar 2021
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om strengere straf til vanvidsbilister, som
dræber
(borgerforslag)
[af Leif Lahn Jensen (S), Peter Skaarup (DF), Andreas Steenberg (RV), Karsten Hønge (SF), Peder Hvelplund (EL),
Mai Mercado (KF), Peter Seier Christensen (NB), Ole Birk Olesen (LA), Torsten Gejl (ALT) og Aaja Chemnitz Larsen (IA)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af DF og
Inger Støjberg (UFG)) indstiller forslaget til
forkastelse.
Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller forslaget til
vedta‐
gelse uændret.
Et
andet mindretal
i udvalget (Inger Støjberg (UFG)) vil
redegøre for sin stillingtagen til forslaget ved 2. behandling.
Liberal Alliance, Alternativet og Sambandsflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udval‐
get og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Udvalget
Udvalget anerkender det store arbejde, initiativtagerne
bag borgerforslaget har udført, og udvalget deler intentio‐
nerne bag forslaget, nemlig at der skal dæmmes op for hen‐
synsløs og livsfarlig kørsel.
Initiativtagernes ihærdige arbejde har været medvirken‐
de til at fastholde politisk fokus på problemet og dermed
til, at der i december 2020 blev opnået politisk enighed
om en række initiativer, bl.a. skærpelse af straffen for uagt‐
somt manddrab i forbindelse med vanvidskørsel, ved aftalen
»Vanvidskørsel skal stoppes«, og hvor dele af aftalen imple‐
menteres ved lovforslag L 141 om en styrket indsats mod
farlig kørsel.
Det er således også initiativtagerne bag borgerforslagets
fortjeneste, at indsatsen mod farlig kørsel styrkes markant
fra den 1. marts 2021.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
DF anser dette borgerforslag som et godt og rigtigt skridt
på vejen mod, at vanvidsbilister, der dræber, kan blive straf‐
fet retmæssigt. I DF’s optik bør der være minimumsstraffe
ved vanvidskørsel med døden til følge. Minimumsstraffe i
dansk ret er ikke et ukendt fænomen. Straffeloven indehol‐
der bestemmelsen om manddrab, hvor straffen som minium
er 5 års fængsel, mens der f.eks. i våbenloven gælder en
minimumsstraf for besiddelse af skydevåben.
For DF er sagen klar; når man sætter sig ind i sin bil –
ganske ofte i påvirket tilstand – og kører, hvor der måske
er fodgængere eller andre trafikanter, som er de såkaldte
bløde ofre i trafikken, og kører med vanvittige hastigheder,
har man frasagt sig muligheden for at kunne påkalde sig
undskyldende omstændigheder. DF finder, at det nuværende
strafniveau kalder på helt nye måder at anskue tingene på,
og det vil DF arbejde videre med på Christiansborg.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 17. december 2020
og var til 1. behandling den 26. januar 2021. Beslutnings‐
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Retsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 3 møder.
AX025817