Kulturudvalget 2020-21
B 101 Bilag 6
Offentligt
2371735_0001.png
Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 411
Offentligt
Forvaltning og oplevelser
af § 18-midler
– en interviewundersøgelse blandt udvalgte kommuner og
frivillige sociale organisationer
Udarbejdet af Frivilligrådet
B 101 - 2020-21 - Bilag 6: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 410-419 vedr. hvidvaskningsregler og databehandling i forhold til foreninger, fra social- og ældreministeren
Publikationen er udgivet af:
Frivilligrådet
Stationsvej 10
9460 Brovst
Tlf.: 33 93 52 93
E-mail: [email protected]
www.frivilligraadet.dk
Forvaltning og oplevelser af § 18-midler
December 2020
1. udgave, 1. oplag
Layout: 4PLUS4
ISBN: 978-87-996708-7-1
B 101 - 2020-21 - Bilag 6: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 410-419 vedr. hvidvaskningsregler og databehandling i forhold til foreninger, fra social- og ældreministeren
2371735_0003.png
Indhold
1. Introduktion ..........................................................................................
2. Gode erfaringer fra kommuner og frivillige organisationer ............
3. Udviklingen i kommunernes støtte til frivilligt socialt arbejde ........
4. Kommunernes uddeling af § 18-midler..............................................
5. Politisk prioritering af det frivillige sociale område ...........................
4
5
8
9
11
6. De frivillige organisationers perspektiver .......................................... 12
7. § 18-midlernes betydning for organisationerne ................................ 16
8. Metode og data .................................................................................... 17
B 101 - 2020-21 - Bilag 6: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 410-419 vedr. hvidvaskningsregler og databehandling i forhold til foreninger, fra social- og ældreministeren
2371735_0004.png
1.
Introduktion
Landets kommuner skal ifølge servicelovens § 18
samarbejde med frivillige sociale organisationer
eller foreninger. Kommunerne afsætter årligt et
beløb til at støtte det frivilligt sociale arbejde,
hvilket ofte er omtalt som § 18-midler. Kom-
munerne modtager kompensation herfor via
statens bloktilskud. Rammerne for samarbejdet
fastlægges af den enkelte kommunalbestyrelse,
hvilket har medført store forskelle mellem kom-
munerne.
Frivilligrådet har i foråret 2020 gennemført en
interviewundersøgelse blandt ti udvalgte kom-
muner og 23 frivillige sociale organisationer.
Formålet hermed er at få et større indblik i kom-
munernes forvaltning af § 18-midlerne samt at
få kendskab til de frivillige sociale organisati-
oners oplevelse, hvordan tildelingen af midler
fungerer, samt hvilken betydning støtten har for
dem.
I denne rapport sammenfattes resultaterne af
undersøgelsen, hvor bl.a. gode erfaringer fra
både kommunerne og de frivillige organisatio-
ner er samlet til inspiration for andre.
4
B 101 - 2020-21 - Bilag 6: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 410-419 vedr. hvidvaskningsregler og databehandling i forhold til foreninger, fra social- og ældreministeren
2371735_0005.png
2.
Gode erfaringer fra kommuner og
frivillige organisationer
Alle interviewede er spurgt om, hvad de synes
fungerer særligt godt i forhold til kommunens
uddeling af § 18-midler, samt om de har nogle
gode erfaringer, som de gerne vil give videre til
andre kommuner eller frivillige organisationer.
Nedenfor er de mange gode erfaringer samlet
under en række kategorier.
Kommunikation og hjælp til ansøgning
ƒ
For at de frivillige organisationer altid ved,
hvor de kan få hjælp eller stille spørgsmål,
er det vigtigt, at der på kommunens hjem-
meside under § 18-midler er opgivet en
kontaktperson, som organisationerne kan
skrive eller ringe til.
ƒ
Det er vigtigt med en tilgængelig med-
arbejder, som organisationerne kan stille
spørgsmål og få hjælp fra. Det kan fx være
en frivilligkonsulent. Flere kommuner har
gode erfaringer med at være i løbende
kontakt med de frivillige organisationer.
ƒ
I de kommuner, hvor der er et frivilligcen-
ter, har flere af de frivillige organisationer
været glade for, at der i frivilligcentret har
været mulighed for at få hjælp til at lave
sin ansøgning.
Informationer og viden om
kommunens støtte til frivilligt socialt
arbejde
ƒ
De frivillige organisationer benytter gerne
kommunens hjemmeside til at søge infor-
mationer og viden, hvorfor det er vigtigt,
at der er én side, hvor alle informationer
såsom tildelingskriterier og ansøgningsfri-
ster er samlet. Det er vigtigt, at alle oplys-
ninger er opdaterede.
ƒ
De frivillige organisationer sætter stor pris
på at få informationer om § 18-midlerne
fra kommunen. Organisationer er fx glade
for at få en påmindelse om ansøgningsfrist
på mail samt få tilsendt invitationer til
informationsmøder forud for en ansøg-
ningsrunde.
ƒ
Kommunerne benytter gerne lokale
nyhedsmedier fx lokalaviser til at oplyse
om muligheden for at søge § 18-midler for
at nå ud til så mange som muligt. Flere
kommuner er også begyndt at bruge kom-
munens sociale medier.
5
B 101 - 2020-21 - Bilag 6: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 410-419 vedr. hvidvaskningsregler og databehandling i forhold til foreninger, fra social- og ældreministeren
2371735_0006.png
Tildelingskriterier
ƒ
Både kommuner og frivillige organisatio-
ner påpeger, at det er vigtigt, at tildelings-
kriterierne matcher organisationernes
behov for støtte, hvad end det drejer sig
om støtte til konkrete aktiviteter, opstart
af nye initiativer eller støtte til drift. Kom-
munerne kan med fordel invitere organi-
sationerne ind til en dialog om dette eller
inddrage det lokale frivilligråd og/eller
frivilligcenter.
ƒ
Nogle kommuner har gode erfaringer
med at have meget brede målgrupper
og kriterier, hvor andre har valgt særlige
fokusområder. Der er fordele og ulemper
ved begge dele.
ƒ
Flere frivillige organisationer påpeger, at
det er vigtigt, at kriterierne er klare og
simple, men samtidig heller ikke så over-
ordnede, at det ikke er muligt at se, hvad
de frivillige organisationer kan få støtte til.
Ansøgningsprocedure
ƒ
Både kommuner og frivillige organisatio-
ner ønsker, at det er så nemt som muligt at
søge om § 18-midler. Flere kommuner har
indført elektroniske ansøgningsløsninger,
hvilket har krævet lidt tilvænning i orga-
nisationerne, men oftest har det fungeret
rigtig godt, når organisationerne har fået
lidt erfaring med det.
ƒ
I overgangen til elektronisk ansøgning har
der været gode erfaringer med, at kom-
munen har haft særligt fokus på at tilbyde
hjælp og indgå i dialog med organisatio-
nerne om, hvorvidt der er noget i ansøg-
ningsproceduren, som med fordel kunne
forbedres til næste gang.
ƒ
For de frivillige organisationer er det vig-
tigt, at de får en bekræftelse på, at deres
ansøgning er modtaget.
Tidspunkt for ansøgning
ƒ
De fleste af de frivillige organisationer er
godt tilfreds med én ansøgningsrunde om
året.
ƒ
Flere kommuner har gode erfaringer med
ansøgningsfrist i start oktober, hvor orga-
nisationer dermed søger om midler til det
kommende år.
ƒ
For mange af de frivillige organisationer
er det vigtigt, at de inden årets udgang
ved, hvor meget de får i støtte det kom-
mende år, så de kan planlægge deres akti-
viteter ud fra dette.
6
B 101 - 2020-21 - Bilag 6: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 410-419 vedr. hvidvaskningsregler og databehandling i forhold til foreninger, fra social- og ældreministeren
2371735_0007.png
Indstillinger og bevillinger
ƒ
Nogle kommuner har gode erfaringer
med, at det lokale frivilligråd laver ind-
stillinger til et politisk udvalg, hvor andre
kommuner har gode erfaringer med, at
det er kommunale medarbejdere, der
behandler ansøgningerne inden de vurde-
res i et politisk udvalg.
ƒ
Når det er nødvendigt at reducere i de
ansøgte beløb, er det forskelligt fra kom-
mune til kommune, hvilken metode der
fungerer bedst. Nogle foretrækker at tage
stilling til hver enkel ansøgning, hvor
andre reducerer alle ansøgte beløb med
samme procentsats.
ƒ
Flere frivillige organisationer efterspør-
ger en begrundelse for, hvorfor de ikke er
blevet bevilliget hele det ansøgte beløb.
Dette vil kunne hjælpe dem til at forbedre
fremtidige ansøgninger samt give en større
forståelse for bevillingsproceduren, som
for nogle organisationer er uklar.
Inspiration og nye ideer
ƒ
En af kommunerne har gode erfaringer
med at bruge opslag på kommunens Face-
book, hvor frivillige organisationer fortæl-
ler om, hvad de har fået § 18-midler til, så
det kan give inspiration til andre.
ƒ
Et par af de frivillige organisationer
foreslår, at der kan laves en opfølgning
på, hvad pengene bliver brugt til, som
både kan tilgå politikerne, men også være
til gavn for organisationerne, så de kan
blive inspireret af hinanden. Et lokalt
frivilligråd og/eller frivilligcenter kunne
eksempelvis hjælpe med dette.
7
B 101 - 2020-21 - Bilag 6: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 410-419 vedr. hvidvaskningsregler og databehandling i forhold til foreninger, fra social- og ældreministeren
2371735_0008.png
3.
Udviklingen i kommunernes støtte til
frivilligt socialt arbejde
Som baggrund for Frivilligrådets interviewun-
dersøgelse er det ved hjælp af regnskabstal fra
Danmarks Statistik undersøgt, hvordan kom-
munernes støtte til frivilligt socialt arbejde har
udviklet sig i perioden 2008-2018.
På landsplan har der fra 2008-2018 været en
stigning i kommunernes udgifter til frivilligt
socialt arbejde på godt 40 mio. kr. Hvor der i
2008 var udgifter for ca. 153, er det steget til ca.
194 mio. kr. i 2018. Det svarer til en stigning
på 26,1 procent (i faste priser 2018-niveau). På
landsplan bliver der således brugt flere kommu-
nale penge på frivilligt socialt arbejde i dag end
tidligere, hvilket anses som værende en positiv
udvikling.
Der er relativt store forskelle på, hvor meget de
enkelte kommuner udbetaler i tilskud til det fri-
villige sociale arbejde pr. indbygger. I 2018 vari-
erede § 18-støtten fra knap 96 kr. pr. indbygger i
den kommune, der udbetalte mest, til knap 7,5
kr. pr. indbygger i den kommune, der udbetalte
mindst. Kommunerne kan dog også støtte det
frivillige sociale arbejde på anden vis end gen-
nem § 18-midler.
Figur 1: Udviklingen i hele landets brug af § 18-midler i mio. kr. (faste priser 2018-niveau).
195
190
185
180
Mio. kr.
175
170
165
160
155
150
2008 2009 2010 2011
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018
Årstal
8
B 101 - 2020-21 - Bilag 6: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 410-419 vedr. hvidvaskningsregler og databehandling i forhold til foreninger, fra social- og ældreministeren
2371735_0009.png
4.
Kommunernes uddeling af
§ 18-midler
I de ti udvalgte kommuner er den medarbejder,
som har ansvar for kommunens uddeling af §
18-midler, blevet interviewet. Der er blevet stillet
spørgsmål om alt fra tildelingskriterier, målgrup-
per, ansøgningsprocedurer, bevillingsprocedu-
rer til kommunens samarbejde med de frivillige
sociale organisationer og begrundelser for, hvor-
for kommunens ansøgningspulje har den størrel-
se, som den har. Hovedresultaterne opsummeres
i de følgende afsnit.
Sagsbehandling i forvaltningen eller i det
lokale frivilligråd
I mange kommuner behandles § 18-ansøgnin-
ger administrativt inden de forelægges for det
politiske udvalg. Ofte vil en frivilligkonsulent
eller lignende gennemgå ansøgninger i forhold
til, om de lever op til tildelingskriterierne og på
baggrund heraf lave indstillinger til det politiske
udvalg.
Hvis kommunen har et lokalt frivilligråd kan de
sagsbehandle ansøgninger og lave indstillinger
til det politiske udvalg. I en af kommunerne
med et lokalt frivilligråd har de valgt denne løs-
ning med begrundelsen, at det lokale frivilligråd
har et stort kendskab til de frivillige organisa-
tioner og ved, hvad der rører sig, samt hvilke
behov, der er. I en anden kommune, som også
har et lokalt frivilligråd, har de valgt, at frivil-
ligrådet ikke er inddraget i selve uddelingen af
midler, fordi de ser en risiko for, at frivilligrådets
medlemmer vil have interessekonflikter eller
være direkte inhabile i flere sager.
Stor variation i kommunernes praksis
Der er stor variation i, hvordan kommunerne
forvalter § 18-midlerne både i forhold til anven-
delse, tildelingskriterier og behandling af ansøg-
ninger. Kommunerne vurderer egen praksis
som hensigtsmæssig, men der udtrykkes også et
ønske om inspiration fra andre kommuner.
Forskellige politiske udvalg bevilliger
midler
I kommunerne er det ofte det politiske udvalg,
som varetager socialområdet og frivilligt socialt
arbejde, der bevilliger § 18-midler til de frivil-
lige sociale organisationer. I nogle kommuner
er det dog valgt, at flere forskellige politiske
udvalg behandler ansøgninger og har en pulje
hver alt afhængig af, hvad midlerne søges til. Fx
behandles ansøgninger fra organisationer, som
laver aktiviteter for flygtninge, i integrationsud-
valget. I nogle kommuner er det også valgt at
lave et indstillingsudvalg, som er sammensat af
repræsentanter fra flere af de politiske udvalg i
kommunen.
Midlerne går både til ansøgningspuljer og
faste bevillinger
Kommunerne har frihed til selv at vælge, hvor-
dan de forvalter § 18-midlerne. Alle ti kom-
muner har en pulje, som de frivillige sociale
organisationer kan søge. Derudover har nogle
kommuner valgt at afsætte midler til driftsaf-
taler, samarbejdsaftaler, faste bevillingshavere
eller lignende. Det kan eksempelvis være midler
til frivilligcentre, væresteder drevet af frivillige
organisationer og andre større samarbejdspro-
jekter. Dette er mest udbredt i de kommuner,
der giver en høj støtte pr. borger.
9
B 101 - 2020-21 - Bilag 6: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 410-419 vedr. hvidvaskningsregler og databehandling i forhold til foreninger, fra social- og ældreministeren
2371735_0010.png
Størst støtte til aktiviteter, men også
midler til drift i nogle kommuner
Det er forskelligt fra kommune til kommune,
hvad § 18-midlerne gives til i de frivillige sociale
organisationer. Overordnet foretrækker kommu-
nerne, at støtten går til at gennemføre aktivite-
ter, hvor der ofte både gives midler til eksisteren-
de og nye aktiviteter.
I forhold til at give støtte til drift, så er det mest
udbredt i kommuner, som har en høj støtte pr.
borger. De fleste kommuner giver dog ikke støtte
til husleje og lønninger.
I en af de interviewede kommuner har man dog
valgt, at man gerne vil støtte drift og lønninger,
da det er svært at få midler til det andre steder.
Organisationerne kan dog maksimalt søge om
støtte på 200.000 kr. I en anden kommune har
de valgt, at driftsstøtte kræver en samarbejdsaf-
tale.
I de kommuner, som ikke giver støtte til drift,
begrundes det bl.a. med, at ansøgningspuljen
ikke er så stor, hvorfor det prioriteres at støtte
aktiviteter, som kommer borgere mere direkte til
gavn.
I en anden kommune blev tilskuddet i 2020 til-
delt ud fra en fordelingsnøgle afhængigt af, om
det er kontinuerlige eller enkeltstående aktivite-
ter, samt hvor mange deltagere, der er i aktivi-
teten. Fx kunne en kontinuerlig social aktivitet
med 30 deltagere eller flere få en støtte på mel-
lem 6.000 og 11.000 kr., hvor et enkeltstående
arrangement kunne støttes med op til 3.000 kr.
Kommunen oplevede, at fordelingsnøglen skab-
te gennemsigtighed og en større retfærdigheds-
fornemmelse blandt organisationerne.
De resterende kommuner reducerer beløb og
prioriterer organisationer individuelt ud fra den
pågældende kommunes tildelingskriterier.
Flest gengangere og få nye ansøgere
I alle ti kommuner oplyser de, at langt størstede-
len af organisationerne, der søger § 18-midler,
går igen år efter år. Der kommer ofte kun få nye
organisationer til. Mulige forklaringer på dette
kan være følgende:
ƒ
Organisationen ved ikke, at muligheden er
der
ƒ
Organisationen har ikke brug for pengene
ƒ
Organisation synes, det er for besværligt at
søge
ƒ
Organisationen har tabt modet, fordi de tidli-
gere har fået afslag
ƒ
Organisationen tror ikke, at de er berettiget til
støtte, selvom de er det
ƒ
Organisationen kan ikke få støtte pga. mang-
lende vedtægter, cvr. nr. eller bankkonto
Flere af de ovenstående punkter kan håndteres
ved hjælp af mere information til organisatio-
nerne og et større opsøgende arbejde.
Forskellige metoder til at reducere i
ansøgte beløb
Nogle af kommunerne modtager ansøgninger
for et beløb, som er langt højere end puljens
størrelse. Det har medført, at kommunerne har
fundet forskellige metoder til at reducere disse
beløb.
I en af kommunerne vurderes det først, om
ansøgningerne lever op til kriterierne. Såfremt
de gør det, så vil alle organisationer få en ligelig
procentvis fordeling af det ansøgte beløb.
10
B 101 - 2020-21 - Bilag 6: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 410-419 vedr. hvidvaskningsregler og databehandling i forhold til foreninger, fra social- og ældreministeren
2371735_0011.png
5.
Politisk prioritering af det frivillige
sociale område
Blandt de interviewede kommunale repræsen-
tanter (primært frivilligkonsulenter) oplyser stør-
stedelen, at de har et indtryk af, at frivilligheden
prioriteres højt af politikerne uagtet niveauet
for § 18-støtte. Der er en væsentlig pointe i, at
§ 18-midlerne ikke alene kan give et fuldstæn-
digt billede af, hvordan frivilligheden trives i den
enkelte kommune.
Kommunerne kan understøtte frivilligheden på
andre måder, fx ved at have et frivilligcenter, yde
konsulentbistand, stille lokaler til rådighed, ind-
gå samarbejder med driftstilskud med frivillige
organisationer og uddele midler gennem en §
79-pulje til tilbud med aktiverende og forebyg-
gende sigte.
Puljens størrelse kan ændre sig
Interviewundersøgelsen har vist, at opgørelser-
ne fra Danmarks Statistik fra 2008-2018 ikke
stemmer fuldstændig overens med kommuner-
nes situation i 2020. I en af kommunerne med
tradition for en stor § 18-pulje har der været en
større nedgang pga. besparelser i kommunen.
I andre kommuner, der tidligere har ligget lavt,
er puljerne fordoblet. I de kommuner, der har
oplevet en stigning i midlerne, angives pres fra
råd og foreninger samt et politisk ønske om at
styrke foreningsliv og at arbejde målrettet med
at nedbringe ensomhed som argumenter for de
store stigninger i § 18-puljerne.
11
B 101 - 2020-21 - Bilag 6: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 410-419 vedr. hvidvaskningsregler og databehandling i forhold til foreninger, fra social- og ældreministeren
2371735_0012.png
6.
De frivillige organisationers
perspektiver
I hver af de ti kommuner er der udvalgt to til
tre frivillige organisationer, som har modtaget §
18-midler til 2020. Disse er interviewet om, hvor-
dan de oplever kommunens uddeling af midler,
samt hvilken betydning støtten fra kommunen
har for deres frivillige organisation og de aktivi-
teter eller indsatser, de laver. Den interviewede i
organisationen er den person, som har stået for
at søge § 18-midler. Hovedresultaterne opsum-
meres i de følgende afsnit.
Af de 21 organisationer, som har svaret på
spørgsmålet, svarer seks af de frivillige orga-
nisationer 10, hvilket svarer til, at de er meget
tilfredse med kommunens samlede håndtering
af § 18-midler. Tre organisationer svarer 9,
seks organisationer svarer 8, fem svarer 7 og
en enkel svarer 5. Overordnet er de frivillige
organisationer altså overvejende godt tilfredse
med kommunens håndtering af uddelingen af §
18-midler.
I udgangspunktet ser det ikke ud til, at der er
en sammenhæng mellem tilfredsheden, og om
kommunerne uddeler mange eller få midler pr.
borger. I stedet kan organisationernes tilfreds-
hed være påvirket af, om organisationen har
fået bevilliget det fulde beløb, som de har ansøgt
om, eller om de er blevet reduceret. Mange af
organisationerne er glade for det beløb, som de
har fået tildelt og har en forståelse for, at der er
mange om buddet. Flere organisationer påpeger
dog, at puljen godt måtte være større.
Organisationerne er generelt tilfredse
med kommunernes uddelinger af §
18-midler
Blandt de 23 interviewede frivillige organisati-
oner er der overordnet en stor tilfredshed med
kommunernes uddeling af § 18-midler.
Organisationerne er blevet spurgt om, hvor godt
de på en skala fra 1-10 synes, at kommunen
samlet set håndterer uddelingen af § 18-midler,
hvor 10 svarer til meget godt.
Figur 2: Overordnet tilfredshed med kommunernes § 18-uddeling.
1 2 3 4
Meget dårligt
5
6
7
8
9
10
Meget godt
Note: På en skala fra 1-10, hvor godt synes du, at kommunen samlet set håndterer uddelingen af § 18-midler?
(1 = meget dårligt, 10 = meget godt). Grå mænd symboliserer antallet af organisationer, der ikke har besvaret spørgsmålet.
12
B 101 - 2020-21 - Bilag 6: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 410-419 vedr. hvidvaskningsregler og databehandling i forhold til foreninger, fra social- og ældreministeren
2371735_0013.png
Mange forskellige kilder til at få kendskab
til muligheden for at søge § 18-midler
Blandt de interviewede organisationer har man-
ge kendt til muligheden for at søge § 18-midler
i mange år. Nogle nævner, at de har overtaget
opgaven fra en anden i organisationen. Flere
siger dog også, at deres kendskab opstod gen-
nem deres netværk eller via deres arbejde i
andre frivillige organisationer. Derudover har
nogle fået kendskab til det gennem information
fra kommunen eller frivilligcentret.
Tilfredshed med informationerne om §
18-midlerne
De frivillig organisationer har overordnet været
meget tilfredse med kommunernes informati-
oner om § 18-midlerne. Særligt er organisatio-
nerne glade for at få en reminder på mail om,
at det er tid til at søge. Derudover deltager flere
i informationsmøder og sætter pris på, at de har
mulighed for at kontakte en frivilligkonsulent
eller lignende, hvis de har spørgsmål.
Organisationerne har svaret på, hvor nemt de
på en skala fra 1-10 synes det er at finde infor-
mationer om kommunens uddeling af § 18-mid-
ler.
Af de 23 organisationer, som har besvaret
spørgsmålet, har otte organisationer svaret 10,
hvormed det altså er meget nemt for dem at fin-
de informationer om kommunens uddeling af
§18-midler. 13 organisationer har svaret mellem
7 og 9 og kun to organisationer har svaret under
7. Det er altså forholdsvist nemt for organisatio-
nerne at finde de nødvendige informationer.
Figur 3: Tilfredshed med at finde informationer om § 18-midlerne.
1 2 3 4
Meget svært
5
6
7
8
9
10
Meget nemt
Note: På en skala fra 1-10, hvor nemt synes du, at det er at finde informationer om kommunens uddeling af § 18-midler?
(1 = meget svært, 10 = meget nemt).
13
B 101 - 2020-21 - Bilag 6: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 410-419 vedr. hvidvaskningsregler og databehandling i forhold til foreninger, fra social- og ældreministeren
2371735_0014.png
Blandet kendskab til tildelingskriterierne
Der er blandt de frivillige organisationer et
meget varieret kendskab til den respektive kom-
munens tildelingskriterier. Nogle organisationer
er rigtig godt inde i tildelingskriterierne, hvor
andre slet ikke kender til dem.
Organisationerne er blevet spurgt ind til, hvor
nemt de synes det er at forstå tildelingskriterier-
ne på en skala fra 1-10, hvor 10 svarer til meget
nemt.
13 organisationer har svaret på spørgsmålet,
hvoraf tre organisationer har svaret 5, tre organi-
sationer har svaret 7, fire organisationer har sva-
ret 8 og tre organisationer har svaret 9. Svarene
tyder således på, at organisationerne overordnet
synes, at det er forholdsvist nemt at forstå tilde-
lingskriterierne. Der er dog også en del organi-
sationer, som ikke har svaret på spørgsmålet, da
de ikke havde et tilstrækkeligt kendskab til tilde-
lingskriterierne til at kunne svare på spørgsmålet.
Nogle af organisationer giver udtryk for, at de
ville ønske, at de kunne få midler til ting, som de
ikke kan i dag fx husleje og kørsel.
Figur 4: Forståelse af tildelingskriterier.
1 2 3 4
Meget svært
5
6
7
8
9
10
Meget nemt
Note: På en skala fra 1-10, hvor nemt synes du, at det er at forstå tildelingskriterierne? (1 = meget svært, 10 = meget nemt).
Grå mænd symboliserer antallet af organisationer, der ikke har besvaret spørgsmålet.
14
B 101 - 2020-21 - Bilag 6: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 410-419 vedr. hvidvaskningsregler og databehandling i forhold til foreninger, fra social- og ældreministeren
2371735_0015.png
Det bliver lettere at søge gang for gang
De frivillige organisationer, der modtager §
18-midler, er ofte gengangere, hvorfor ansøg-
ningsproceduren er kendt. De fleste synes dog,
at det var vanskeligt første gang, og der sættes
pris på den hjælp, som gives i kommuner og
frivilligcentre. Flere kommuner har indført elek-
troniske ansøgningssystemer, hvilket har krævet
lidt tilvænning, men som nu fungerer godt og er
mere effektivt.
Organisationer har på en skala fra 1-10 sva-
ret på, hvor nemt de synes det er at søge om §
18-midler, hvor 10 svarer til meget nemt.
Ud af 22 organisationer, der har svaret på
spørgsmålet, har ni organisationer svaret 10 og
synes således, at det er meget nemt at søge om §
18-midler. 11 organisationer har svaret mellem
7 og 9, hvormed der kun er to organisationer,
som har svaret under 7. Overordnet synes orga-
nisationerne således, at det er forholdsvist nemt
at søge om § 18-midler.
Nogle organisationer nævner, at de kan have
lidt udfordringer i forhold til at opstille budget-
ter og regnskaber. Flere fremhæver dog, at det
er væsentligt nemmere og mindre krævende at
søge om § 18-midler end andre puljer og fonde.
Usikkerhed om bevillingsprocedure
En del af de frivillige organisationerne siger, at
de ikke helt ved, hvordan bevillingsproceduren
fungerer, og at de ikke får nogen begrundelse
for, hvorfor de er blevet reduceret i beløb i for-
hold til det ansøgte. De ved altså ikke, om det fx
skyldes, at dele af deres ansøgning ikke levede
op til kriterierne, eller om alle organisationer er
blevet reduceret, fordi der ikke var midler nok i
puljen. Derfor efterspørger nogle organisationer
en større gennemsigtighed i bevillingsprocedu-
ren.
Få organisationer undrer sig desuden over, hvad
andre organisationer har fået i tilskud. Det kan
både skyldes, at den pågældende organisation
efter deres mening ikke er berettiget til tilskud,
eller at de mener, at organisationen har fået for
meget i tilskud i forhold til deres indsatser eller
aktiviteter. Dette kan både være et udtryk for,
at tildelingskriterier ifølge nogle af de adspurg-
te organisationer ikke er de rette, og at der er
uklarhed om bevillingsproceduren.
Figur 5: Tilfredshed med ansøgningsproceduren.
1 2 3 4 5 6 7
Meget svært
8
9
10
Meget nemt
Note: På en skala fra 1-10, hvor nemt synes du, at det er at søge om § 18-midler? (1 = meget svært, 10 = meget nemt).
Grå mænd symboliserer antallet af organisationer, der ikke har besvaret spørgsmålet.
15
B 101 - 2020-21 - Bilag 6: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 410-419 vedr. hvidvaskningsregler og databehandling i forhold til foreninger, fra social- og ældreministeren
2371735_0016.png
7.
§ 18-midlernes betydning for
organisationerne
Alle de frivillige organisationer har beskrevet,
hvilken betydning midlerne har for organisati-
onen, deres aktiviteter og indsatser og i sidste
ende de borgere, som de er til for.
frivillige organisationer er § 18-midlerne deres
hovedindtægt. Nogle organisationer supplerer
med medlemskontingenter, brugerbetaling,
donationer eller midler fra en hovedorganisati-
on, men ikke alle har denne mulighed. Særligt
er § 18-midlerne afgørende for de organisatio-
ner, som arbejder med meget udsatte borgere,
som ikke selv kan bidrage økonomisk.
§ 18-midlerne har meget stor betydning
for de frivillige organisationers virke
De frivillige organisationer har svaret på, hvor
stor en betydning § 18-støtten har for deres
organisation på en skala fra 1-10, hvor 10 svarer
til meget stor betydning.
Af de 22 organisationer, som har besvaret
spørgsmålet, har halvdelen svaret 10 og vur-
derer således, at § 18-støtten har en meget stor
betydning for organisationen. Ni organisationer
svarer 7-9, hvilket vil sige, at kun to organisatio-
ner har svaret under 7. § 18-midlerne har altså
en meget stor betydning for organisationerne.
For nogle af de frivillige sociale organisationer
er § 18-midlerne livsnødvendige og en forudsæt-
ning for, at organisationen kan overleve og gen-
nemføre sine aktiviteter. For flere af de lokale
Uden kommunal støtte ville nogle
organisationer lukke, mens andre ville
kunne klare sig på anden vis
Hvis ikke de frivillige organisationer modtog
støtte fra kommunen gennem § 18-midlerne,
ville en konsekvens være, at flere af organisati-
onerne enten måtte lukke, nedjustere mængden
af aktiviteter væsentligt eller begrænse antallet
af deltagere.
Andre organisationer ville modsat godt kunne
klare sig uden § 18-midlerne, da midlerne pri-
mært anvendes til at gøre noget ekstra. Nogle
organisationer ville desuden kunne få midler
andre steder fra fx gennem en hovedorganisati-
on eller ved at hæve medlemskontingentet.
Figur 6: § 18-støttens betydning.
1 2 3 4 5 6
Meget lille betydning
7
8
9
10
Meget stor betydning
Note: På en skala fra 1-10, hvor stor en betydning har § 18-støtten for jeres organisation? (1 = meget lille betydning, 10 = meget stor
betydning). Grå mænd symboliserer antallet af organisationer, der ikke har besvaret spørgsmålet.
16
B 101 - 2020-21 - Bilag 6: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 410-419 vedr. hvidvaskningsregler og databehandling i forhold til foreninger, fra social- og ældreministeren
2371735_0017.png
8.
Metode og data
Undersøgelsen bygger på interviews med ti
kommuner og 23 frivillige organisationer. Inter-
viewene er gennemført af Frivilligrådet i april
2020. Der er blevet anvendt en spørgeramme
til kommunerne og en anden til de frivillige
organisationer, hvor spørgsmålene har taget
udgangspunkt i kommunernes praksis eller
organisationernes støtte.
De kommuner, som er blevet interviewet, er
blandt dem, som i perioden 2013-2018 har lig-
get stabilt i forhold til at give en relativ høj eller
lav § 18-støtte pr. borger. Samtidig er to til tre
organisationer, som har modtaget § 18-midler,
fra hver af disse kommuner blevet interviewet
for at høre deres oplevelser med kommunens
støtte til frivilligt socialt arbejde. Organisatio-
nerne er udvalgt, så de bredt repræsenter den
frivillige sociale sektor.
I undersøgelsen indgår der ikke organisationer,
som ikke har søgt § 18-midler. Det skyldes, at
formålet har været, at undersøgelsen skulle dan-
ne grundlag for en positiv erfaringsudveksling
med fokus på praksis og midlernes betydning for
organisationerne. Dette har medført, at det ikke
vides præcist, hvilke årsager der er til, at nogle
frivillige sociale organisationer ikke søger om §
18-midler.
Interviewundersøgelsen har vist, at regnskab-
stallene fra Danmarks Statistik, som de ti kom-
muner er udvalgt på baggrund af, rummer en
del forskellighed fra kommune til kommune i
forhold til, hvad der konteres på denne konto.
Regnskabstallene kan give et overordnet billede
af udviklingen i hele Danmark samt vise udvik-
lingen i den enkelte kommunes § 18-forvaltning.
Regnskabstallene giver dog ikke det fulde bille-
de, hvis der ønskes et sammenligningsgrundlag
på tværs af kommuner. Derudover er kommu-
nernes forbrug til § 18-midler kun en blandt
flere måder, hvorpå kommunerne kan støtte det
frivillige sociale arbejde.
17
B 101 - 2020-21 - Bilag 6: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 410-419 vedr. hvidvaskningsregler og databehandling i forhold til foreninger, fra social- og ældreministeren
2371735_0018.png
Frivilligrådet
Frivilligrådet er sat i verden for at bidrage til, at alle
de mange frivillige, der gør en forskel for sårbare og
udsatte mennesker har de bedst mulige betingelser
og vilkår.
Frivilligrådet er et uafhængigt råd, som rådgiver
socialministeren, Folketinget og andre aktører. Rådet
består af 12 medlemmer, der alle enten er en del
af eller har tætte snitflader til den frivillige sociale
sektor. Det gør rådet i stand til at finde velfunderede
løsninger til, hvordan den frivillige sociale sektor kan
vokse sig større og stærkere. Rådet kæmper bl.a. for,
at det ikke er for besværligt og bureaukratisk tungt at
være en frivillig organisation, og at der er ordentlig
finansiering til sektoren.
Se mere på vores hjemmeside og kontakt os, hvis du
har spørgsmål.
frivilligraadet.dk
[email protected]
Frivilligrådet
ƒ
Stationsvej 10
ƒ
9460 Brovst
ƒ
frivilligraadet.dk