Kulturudvalget 2020-21
B 101 Bilag 3
Offentligt
2356435_0001.png
Social- og ældreminister Astrid Krags talepapir
Anledning
Samråd om GDPR og hvidvask og
frivillige foreninger
5. marts kl. 10.30
12.00
7 min.
Landstingssalen
Dato / tid
Talens varighed
Sted
Samrådsspørgsmål O stillet af Anni Matthiesen (V) og
Stén Knuth (V):
Hvad er ministerens holdning til, at GDPR- og
hvidvaskningsreglerne kan betyde, at § 18-midler, hvis
formål er at understøtte frivilligt socialt arbejde mhp. at
forebygge og afhjælpe sociale og sundhedsmæssige
problemer, i sidste ende kan betyde, at der bliver færre
midler og dermed færre tilbud og aktiviteter til udsatte
borgere, og hvilke konsekvenser vurderer ministeren
herudover, at reglerne kan have for socialt udsatte borgere,
idet der blandt andet henvises til beslutningsforslag nr. B 101
om forslag til folketingsbeslutning om at undtage mindre
foreninger fra hvidvaskningsregler og persondata-
forordningen?
Samrådsspørgsmål P stillet af Anni Matthiesen (V) og
Stén Knuth (V):
Agter ministeren at gøre noget ved det forhold, at frivillige
foreninger indirekte tvinges til at betale høje bankgebyrer for
at have en foreningskonto, fordi kontoen er en forudsætning
for f.eks. at kunne modtage § 18-midler?
1
B 101 - 2020-21 - Bilag 3: Kopi af SOU alm. del - samrådsspm. N og erhvervsministeren og social- og ældreministerens talepapirer fra det åbne samråd i Social- og Indenrigsudvalget den 5. marts 2021 om GDPR- og hvidvaskreglernes betydning for mindre frivillige foreninger
Det talte ord gælder
[Indledning]
Tak for ordet. Og tak for anledningen til at drøfte vilkårene
for den lokale frivillige sociale indsats.
Jeg vil nu besvare samrådsspørgsmål O, og så vender jeg
tilbage til såmrådsspørgsmål P.
Indledningsvist vil jeg bemærke, at jeg er ressortminister for
det frivillige sociale område. Det vil sige, at det rige
foreningsliv, der findes på kultur-, idræt- og
folkeoplysningsområdet, ikke er mit gebet.
[§ 18 er en vigtig del af den økonomiske infrastruktur for
det frivillige sociale område]
§ 18 midlerne er en vigtig del af at understøtte den lokale
frivillige indsats, som finder sted i kommunerne rundt
omkring i landet.
Prioriteringen af midlerne og stadfæstelsen i servicelovens §
18 er en anerkendelse af, at den frivillige sociale indsats er
af stor betydning for lokalsamfundene.
§ 18 midlerne er især med til at understøtte de små
foreninger, der kan flyve under radaren herinde på
Christiansborg og i de forskellige større ansøgningspuljer,
der udmøntes hvert år på det sociale område.
I kommunerne kender man de lokale frivillige sociale
foreninger, og man ved - måske igennem det lokale
frivilligcenter - hvor deres forcer ligger i forhold til de
forskellige grupper af borgere, de hjælper: Udsatte børn og
familier, hjemløse eller ældre medborgere.
Så jeg vil sige, at jeg helt grundlæggende er enig med
spørgerne i, at § 18 midlerne er vigtige for civilsamfundet på
det sociale område
og vigtige for samfundet som sådan.
[Civilsamfundet må ikke være en helle]
Som vi netop har hørt min kollega erhvervsministeren
redegøre for, er det imidlertid sådan, at der er en række
forhold i relation til hvidvask, som vi ikke kan negligere
heller ikke i forhold til de frivillige foreninger på det sociale
område.
2
B 101 - 2020-21 - Bilag 3: Kopi af SOU alm. del - samrådsspm. N og erhvervsministeren og social- og ældreministerens talepapirer fra det åbne samråd i Social- og Indenrigsudvalget den 5. marts 2021 om GDPR- og hvidvaskreglernes betydning for mindre frivillige foreninger
De frivillige foreninger er en del af samfundet, og vi kan ikke
uden videre fritage dem fra de krav, der gælder andre
steder.
Især fordi
som min kollega erhvervsministeren også
nævnte
at vi har set, at det ikke er alle små foreninger, der
har gode hensigter.
Jeg vender tilbage hertil i besvarelsen af samrådsspørgsmål
P.
I forhold til udfordringen for frivillige sociale foreninger og
reglerne for GDPR er jeg blevet oplyst af min kollega
justitsministeren, at der i øjeblikket pågår en national
evaluering af databeskyttelsesreglerne.
I den forbindelse undersøger Justitsministeriet bl.a. de
generelle muligheder for at begrænse data-
beskyttelsesforordningens anvendelse på mindre aktører,
herunder frivillige sociale foreninger.
Som led i evalueringen er der desuden gennemført en
erfaringsindsamling, hvor interessenter fra den frivillige
verden har haft mulighed for at bidrage
og vi kunne høre
på erhvervsministerens indhentede bidrag fra
justitsministeren, at det er der ganske mange, der har. Hvis
jeg husker rigtigt, så kunne erhvervsministeren referere
justitsministeren for, at der er givet over 230 siders
høringssvar, så det er noget, der er en interesse for derude.
Justitsministeriet forventer at afrapportere på de nævnte
undersøgelser i 1. halvår 2021
og i den forbindelse vil jeg
bede om at få oversendt evalueringen, så jeg kan tage evt.
pointer i forhold til det frivillige sociale område med videre.
[Den frivillige sociale sektor arbejder konstruktivt med
og § 18 står stærkt]
Jeg vil gerne i denne sammenhæng understrege, at nok kan
der være udfordringer for frivillige sociale foreninger
både
med hvidvaskningsreglerne og databeskyttelsesreglerne -
men jeg hører fra interessenter, at der også er positive
tilbagemeldinger.
Under ministeriet har vi jo både Center for Frivilligt Socialt
Arbejde, der er det landsdækkende støtte- og
udviklingscenter på det frivillige sociale område, og
Frivilligrådet, der rådgiver undertegnede og Folketinget om
spørgsmål, der angår den frivillige sociale sektor.
3
B 101 - 2020-21 - Bilag 3: Kopi af SOU alm. del - samrådsspm. N og erhvervsministeren og social- og ældreministerens talepapirer fra det åbne samråd i Social- og Indenrigsudvalget den 5. marts 2021 om GDPR- og hvidvaskreglernes betydning for mindre frivillige foreninger
Center for Frivilligt Socialt Arbejde
eller CFSA
har i
forbindelse med støtte og rådgivning til foreninger og frivillige
om GDPR en række tilbud, som omfatter en online guide,
faglige artikler og nyheder, rådgivning via mail og telefon
samt kurser og webinarer.
Det er tilbud, som den lokale frivillige sociale sektor i høj
grad har taget vel imod. Siden maj 2018 har CFSA afholdt
flere end 40 landsdækkende og lokale kurser og webinarer
om, hvordan foreninger håndterer GDPR-reglerne. Der har
deltaget over 1800 foreninger og personer.
Derudover rådgiver CFSA også foreninger og frivillige om
økonomi og foreningskonti i banker.
Frivilligrådet har netop i februar 2021 udgivet en rapport, der
ser på, hvordan det står til med uddelingen af § 18 midler.
Det ser faktisk rigtigt godt ud. På landsplan har der fra 2008-
2018 været en stigning i kommunernes udgifter til frivilligt
socialt arbejde på godt 40 mio. kr. Hvor der i 2008 var
udgifter for ca. 153 mio. kr., er det steget til ca. 194 mio. kr. i
2018. Det svarer til en stigning på 26,1 procent.
Undersøgelsen indeholder også interviews med foreninger
og kommuner, der beretter om de gode erfaringer i
samarbejdet mellem kommuner og foreninger i forbindelse
med fordelingen af § 18.
Undersøgelsen kommer med otte anbefalinger til det gode
samarbejde om § 18 midlerne mellem kommuner og
foreninger
og nævner i øvrigt ikke GDPR- eller
hvidvaskproblematikkerne.
Samrådsspørgsmål P -
Agter ministeren at gøre noget
ved det forhold, at frivillige foreninger indirekte tvinges
til at betale høje bankgebyrer for at have en
foreningskonto, fordi kontoen er en forudsætning for
f.eks. at kunne modtage § 18-midler?
Jeg vil nu besvare samrådsspørgsmål P.
Jeg vil sige, at helt overordnet er bankgebyrer ikke mit bord.
Men som min kollega erhvervsministeren også har nævnt, er
der i øjeblikket et arbejde i gang i en arbejdsgruppe
bestående af repræsentanter for foreningslivet, bankerne og
myndighederne, som i fællesskab udarbejder forslag til
mulige løsninger, der kan mindske byrderne for foreninger
4
B 101 - 2020-21 - Bilag 3: Kopi af SOU alm. del - samrådsspm. N og erhvervsministeren og social- og ældreministerens talepapirer fra det åbne samråd i Social- og Indenrigsudvalget den 5. marts 2021 om GDPR- og hvidvaskreglernes betydning for mindre frivillige foreninger
på hvidvaskområdet, uden at gå på kompromis med
indsatsen mod hvidvask og terrorfinansiering.
Jeg er bekendt med historier
som fx fra Holstebro, hvor en
forening for udsatte børn og unge har skullet betale mere i
bankgebyrer, end de modtog i § 18 midler. Det er
selvfølgelig ikke hensigtsmæssigt.
I arbejdsgruppen sidder også FriSe
den landsdækkende
medlemsorganisation for de lokale frivilligcentre og
selvhjælpsorganisationer. De lokale frivilligcentre kender
problemstillingen, og det er rigtigt fint, at de sidder dér og
kan være med til at finde løsninger.
Når arbejdsgruppen afrapporterer vil jeg bede om at få
oversendt anbefalinger
og også her ser på, hvad der kan
tages med videre inden for mit ressortområde.
Tak for ordet.
5