Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
B 100
Offentligt
2381622_0001.png
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 12025
Doknr.
408531
Dato
27-04-2021
Svar på spørgsmål fra Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) stillet den 19. april 2021.
Spørgsmål nr. 3:
”Kan
ministeren redegøre nærmere for, hvordan der kan indrettes en hensigtsmæssig
ordning med hensyn til eftervederlag og modregning af øvrige indtægter, f.eks. ved at
der sker en modregning i eftervederlag på baggrund af indkomstoplysninger fra
SKAT?”
Svar:
1.
Jeg kan generelt oplyse, at eftervederlag til borgmestre m.fl. og regionsrådsformænd
ydes med et beløb, der for hvert påbegyndt hele år, den sammenhængende funktions-
tid har varet, svarer til 1�½ gange det sidst ydede månedlige borgmester- henholdsvis
regionsrådsformandsvederlag, dog højst svarende til 12 gange det sidst ydede måned-
lige vederlag.
Efter de gældende regler forfalder eftervederlag svarende til indtil 6 gange det sidst
ydede månedlige vederlag som borgmester eller regionsrådsformand til udbetaling
den 1. i måneden efter, at hvervet fratrædes.
Eventuelt eftervederlag herudover udbetales månedsvis forud fra den 1. i måneden
efter, at engangsbeløbet er udbetalt. Hver udbetaling af denne del af eftervederlaget
svarer til det sidst ydede månedlige vederlag som borgmester eller regionsrådsfor-
mand. Den sidste udbetaling kan dog udgøre 1�½ gange det sidst ydede månedlige
vederlag.
Der ydes ikke eftervederlag, hvis en fratrådt borgmester henholdsvis regionsrådsfor-
mand tiltræder som borgmester, regionsrådsformand, medlem af Folketinget eller
minister.
2.
Vederlagskommissionen anførte i sin rapport fra 2016 at eftervederlag må betragtes
som et væsentligt element i forhold til at skabe ordentlige vilkår for politikerne. Efter-
vederlag udgør et økonomisk fundament, der understøtter politikernes overgang fra
politik til anden form for beskæftigelse. Denne sikring skaber en vis tryghed under
selve varetagelsen af det politiske hverv. Samtidig tillagde kommissionen det stor be-
tydning, at ordningen ikke går videre, end formålet tilsiger.
Som jeg gav udtryk for ved behandlingen af B 100, er jeg indstillet på at tage en åben
drøftelse af, om vi med de nuværende regler har den rigtige balance i forhold til efter-
vederlag til borgmestre m.fl. og regionsrådsformænd.
B 100 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvordan der kan indrettes en hensigtsmæssig ordning med hensyn til eftervederlag og modregning af øvrige indtægter m.v., til indenrigs- og boligministeren
2381622_0002.png
Eftervederlaget er imidlertid blot ét element i de samlede vilkår for politikerne i form
af vederlag, eftervederlag og pension. Jeg mener derfor, at man må se på, om helheden
fortsat hænger sammen, hvis man justerer på ét enkelt element.
Det er i dét lys, at jeg vil indkalde til et møde med partierne.
3.
Hvis en sådan drøftelse fører til, at vi vil justere reglerne om modregning af efterve-
derlag, vil sådanne ændringer i givet fald kunne udformes på forskellige måder.
Det vil i den forbindelse være vigtigt for mig, at eventuelle nye regler ikke må blive for
administrativt bureaukratiske
hverken for kommuner, regioner eller politikere. Jeg
vil derfor også gerne kvittere for spørgerens forslag, som jeg opfatter som et bud, der
netop har til formål at lette administrationen af en eventuel modregningsordning.
Om en modregningsordning, som sker på baggrund af indkomstoplysninger fra SKAT,
vil være hensigtsmæssig i praksis, eller om der i givet fald skal findes en anden model,
synes jeg, det er for tidligt at konkludere på. Det må vi drøfte nærmere.
Jeg imødeser alle gode forslag, og jeg ser frem til en god drøftelse.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
2