Til beslutningsforslag nr.
B 100
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Indenrigs- og Boligudvalget den 6. maj 2021
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om ændring af eftervederlag for varetagelsen af
regionale og kommunale hverv
[af Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) m.fl.]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, RV, KF og KD) indstiller be‐
slutningsforslaget til
forkastelse
ved 2. (sidste) behandling.
Et
mindretal
i udvalget (DF, SF, EL, NB, LA og Sikandar
Siddique (UFG)) indstiller beslutningsforslaget til
vedtagel‐
se uændret.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkur‐
in og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre, Det Konservative Folkeparti og
Kristendemokraterne
Socialdemokratiets, Venstres, Det Konservative Folke‐
partis og Kristendemokraternes medlemmer af udvalget me‐
ner, at spørgsmålet om eftervederlag til borgmestre m.fl. og
regionsrådsformænd rejser en vigtig diskussion.
Hvis man alene ser eftervederlaget som et økonomisk
sikkerhedsnet for den fratrådte borgmester m.fl. og regions‐
rådsformand, kan det virke urimeligt, at der ikke sker mod‐
regning af lønindkomst m.v. i eftervederlaget. S, V, KF og
KD mener imidlertid, at man må se aflønningen af fuldtids‐
politikere som en samlet pakke i form af vederlag, efterve‐
derlag og pension.
Derfor kan reglerne om eftervederlag for borgmestre
m.fl. og regionsrådsformænd efter partiernes opfattelse ikke
ses isoleret fra de samlede vederlags- og pensionsforhold,
som drøftes i regi af Folketinget. Hertil kommer, at der efter
partiernes opfattelse er et hensyn til enkle og gennemsigtige
regler, der er nemme at administrere for både myndigheder
og de involverede politikere.
S, V, KF og KD har i den forbindelse noteret sig, at
Vederlagskommissionen af hensyn til gennemsigtighed og
transparens anbefalede at undgå regler om modregning i ef‐
tervederlaget af anden indkomst end indkomst for politiske
hverv. Der blev heller ikke indgået stemmeaftaler om en
sådan modregning. S, V, KF og KD lægger op til, at der ind‐
kaldes til et møde i Indenrigs- og Boligministeriet, så ordfø‐
rerne får mulighed for at drøfte reglerne om modregning af
eftervederlag for borgmestre m.fl. og regionsrådsformænd
nærmere.
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Nye
Borgerlige, Liberal Alliance og Sikandar Siddique (UFG)
Dansk Folkepartis, Socialistisk Folkepartis, Enhedsli‐
stens, Nye Borgerliges og Liberal Alliances medlemmer
af udvalget og Sikandar Siddique (UFG) er enige om, at
lovgivningen skal ændres, så politikere, der har varetaget
kommunale og regionale hverv og modtager eftervederlag,
fremover modregnes i eftervederlaget, hvis de får ny ind‐
tægt. Det er mindretallets opfattelse, at der i dag er for
stor forskel på de regler, der gælder for eftervederlag til hen‐
holdsvis politikere, som sidder i Folketinget, og politikere,
der på fuld tid sidder i kommunalbestyrelser og regionsråd.
Borgmestre og andre, herunder rådmænd, som sidestilles
med borgmestre, og regionsrådsformænd har efter de gæl‐
dende regler og efter nærmere betingelser ret til at modtage
et eftervederlag, når de ophører med hvervet. Den 1. januar
2017 indførte den daværende regering nye skærpede regler
for eftervederlag. Reglerne medførte, at fratrådte borgmestre
m.fl., regionsrådsformænd og formænd for visse udvalg ikke
længere kan få et eftervederlag, hvis de bliver folketings‐
medlemmer eller ministre. Reglerne gælder imidlertid kun
i tilfælde, hvor en borgmester skifter til et andet politisk
hverv. Hvis de pågældende politikere finder et nyt, ikkepoli‐
tisk erhverv, modregnes indtægterne fra det nye arbejde ikke
i deres eftervederlag, hvilket er tilfældet for medlemmer af
AX026346