Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2281952_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 21. oktober 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 93 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Morten
Messerschmidt (DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed be-
svares.
Spørgsmål nr. 93:
Vil ministeren tage initiativ til at sikre, at enhver moske, der fremover bruger bøn-
nekald, mister både autorisation og enhver ret, der følger med at være autoriseret
som moske?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Kirkeministeriet, der har op-
lyst følgende:
”Statens
anerkendelse af trossamfund er ikke en forudsætning for,
at borgere kan danne trossamfund; det følger af religionsfriheden i
grundlovens § 67.
Anerkendelsen af trossamfund er således ikke en forudsætning for
trossamfunds eksistens, men anerkendelsen giver adgang til at an-
søge relevante myndigheder om visse yderligere fordele (mod op-
fyldelse af yderligere krav i relevant lovgivning), herunder opholds-
tilladelse for udenlandske religiøse forkyndere, skattefradrag og vi-
elsesbemyndigelse.
Et trossamfund har ret til at udpege personer til at varetage et for-
kynderembede, rituel ledelse eller tilsvarende. Der er ikke krav om,
at religiøse forkyndere i anerkendte trossamfund skal autoriseres.
Et anerkendt trossamfund, der ønsker at foretage vielser med bor-
gerlig gyldighed i trossamfundet, kan ansøge om vielsesbemyndi-
gelse til en religiøs forkynder i trossamfundet.
Ansøgning om anerkendelse som trossamfund
Udlændinge- og Integrationsudvalget
16. november 2020
Integration
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 19380
1429336
Side
1/5
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 93: MFU spm. om ministeren vil tage initiativ til at sikre, at enhver moske, der fremover bruger bønnekald, mister både autorisation og enhver ret, der følger med at være autoriseret som moske, til udlændinge- og integrationsministeren
Betingelserne for anerkendelse af trossamfund fremgår trossam-
fundslovens § 7 sammenholdt med trossamfundslovens § 1.
Det er således en betingelse, at der er tale om trossamfund efter de
kriterier der fremgår af lovens § 1
dvs. et fællesskab, hvis med-
lemmer samles om en tro på magter, som står over mennesker og
naturlove, efter udformede læresætninger og ritualer.
Et trossamfund kan registreres som anerkendt trossamfund, så-
fremt det:
1) har mindst 50 myndige medlemmer, der enten har
fast bopæl i Danmark eller dansk indfødsret, og
2) ikke opfordrer til eller foretager noget, der strider
mod bestemmelser i lov eller bestemmelser fastsat i
medfør af lov.
Anmodning om anerkendelse skal indeholde en række oplysninger
bl.a. om trossamfundets vedtægter, trosgrundlag, centrale ritualer
og det seneste årsregnskab, jf. trossamfundslovens § 7, stk. 2.
Tilbagekaldelse af et trossamfunds anerkendelse
Med vedtagelsen af trossamfundsloven er der indført et generelt
løbende tilsyn, der sikrer, at der er åbenhed og gennemsigtighed
med de anerkendte trossamfunds organisation og økonomi, og at
trossamfundene fortsat opfylder betingelserne for anerkendelse,
herunder betingelsen om, at de skal overholde dansk lovgivning.
Opfylder et anerkendt trossamfund ikke længere betingelserne for
anerkendelse, eller overholder trossamfundet ikke de forpligtelser,
der er fastsat i trossamfundsloven og de tilhørende bekendtgørel-
ser, kan kirkeministeren tilbagekalde anerkendelsen, jf. trossam-
fundslovens § 22, stk. 1.
En afgørelse om tilbagekaldelse af trossamfundets anerkendelse vil
ofte indeholde et forvaltningsmæssigt skøn, og afgørelsen skal op-
fylde de almindelige forvaltningsprocessuelle og forvaltningsretlige
krav om fx partshøring og retsgrundsætningerne om saglighed og
proportionalitet.
Det bemærkes, at en tilbagekaldelse af en anerkendelse som tros-
samfund ikke medfører forbud mod eller indskrænkninger i tros-
samfundets lovlige aktiviteter, uanset om der er tale om religiøse,
sociale eller politiske aktiviteter. Trossamfundet vil således kunne
fortsætte sine aktiviteter
bortset fra kirkelige vielser med borger-
lig gyldighed
og vil også fortsat kunne have religiøse bygninger og
bruge dem til gudstjenester, fredagsbøn m.v. Trossamfundets øko-
Side
2/5
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 93: MFU spm. om ministeren vil tage initiativ til at sikre, at enhver moske, der fremover bruger bønnekald, mister både autorisation og enhver ret, der følger med at være autoriseret som moske, til udlændinge- og integrationsministeren
nomiske grundlag for disse aktiviteter vil dog muligvis forringes,
hvis trossamfundet mister skattebegunstigelser m.v.
Ansøgning om vielsesbemyndigelse til en forkynder i et anerkendt
trossamfund
Kravene til en religiøs forkynder, der ansøger om vielsesbemyndi-
gelse i et anerkendt trossamfund, er beskrevet i trossamfundslo-
vens §§ 16-18.
I forbindelse med, at en religiøs forkynder i et anerkendt trossam-
fund ansøger om vielsesbemyndigelse, bliver det, jf. trossamfunds-
lovens § 16, stk. 1, påset, at den religiøse forkynder:
1) har arbejdstilladelse eller er fritaget fra krav om
arbejdstilladelse,
2) besidder de kvalifikationer, herunder tilstrækkelig
beherskelse af dansk sprog, som er nødvendige for
at kunne varetage de myndighedsfunktioner, der er
forbundet med at forrette vielser,
3) udviser en adfærd, der ikke gør den pågældende
uegnet eller uværdig til at udøve offentlig myndig-
hed (dekorumkravet). Dette påses ved, at Kirkemini-
steriet indhenter straffeoplysninger hos Rigspolitiet
(både ved ansøgning om ad hoc og stående vielses-
bemyndigelse), ligesom ansøgningen om stående vi-
elsesbemyndigelse skal være vedlagt en børneattest.
Tildeling af vielsesbemyndigelse er betinget af, at vielsesforretteren
inden 6 måneder efter tildelingen af bemyndigelsen gennemfører
et kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre. Fristen på 6 må-
neder kan efter ansøgning forlænges ved lovligt forfald. Kirkemini-
steriet kan fritage vielsesforretteren fra at deltage i kurset, hvis vi-
elsesforretteren har et tilsvarende dokumenteret kendskab til
dansk familieret, frihed og folkestyre, jf. trossamfundslovens § 17,
stk. 1.
Ansøgningen om vielsesbemyndigelse skal være vedlagt en erklæ-
ring fra forkynderen om samvittighedsfuldt at ville overholde dansk
lovgivning, herunder de gældende regler for vielse efter lov om æg-
teskabs indgåelse og opløsning, jf. trossamfundslovens § 18.
Tilbagekaldelse af en vielsesbemyndigelse
Det fremgår af trossamfundslovens § 19, stk. 1, at en stående viel-
sesbemyndigelse bortfalder hvis:
- trossamfundet anmoder herom,
- vielsesforretteren fratræder sin stilling i trossam-
fundet eller
- vielsesforretteren ikke længere har ret til at arbejde
i Danmark, jf. trossamfundslovens § 16, stk. 1,nr. 1.
Side
3/5
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 93: MFU spm. om ministeren vil tage initiativ til at sikre, at enhver moske, der fremover bruger bønnekald, mister både autorisation og enhver ret, der følger med at være autoriseret som moske, til udlændinge- og integrationsministeren
Herudover kan kirkeministeren tilbagekalde en vielsesbemyndigel-
se, hvis den bemyndigede ikke længere opfylder de betingelser, der
er anført i trossamfundslovens § 16, stk. 1, nr. 2 og 3, eller kravet i
§ 17 om gennemførelse af kursus i dansk familieret, frihed og folke-
styre. Dette fremgår af trossamfundslovens § 19, stk. 2. En vielses-
bemyndigelse kan endvidere tilbagekaldes, såfremt den bemyndi-
gede ikke i udøvelsen af sin funktion overholder dansk lovgivning,
herunder de regler, der gælder for vielser med borgerlig gyldighed,
jf. trossamfundslovens § 19, stk. 3.
Bestemmelserne i § 19, stk. 2 og 3, giver
i modsætning til be-
stemmelsen i stk. 1
kirkeministeren bemyndigelse til på eget initi-
ativ at tilbagekalde en stående vielsesbemyndigelse.
Tilbagekaldelse med henvisning til trossamfundslovens § 19, stk. 2,
vil fx kunne ske i de tilfælde, hvor vielsesforretteren har overtrådt
dekorumkravet, eller hvor vielsesforretteren ikke besidder eller er-
hverver sig de sproglige eller andre kvalifikationer, som er nødven-
dige for at kunne fungere som vielsesforretter, jf. trossamfundslo-
vens § 16, stk. 1, nr. 2 og 3, og § 17.
Spørgsmålet om, hvorvidt dekorumkravet i givet fald er overtrådt,
beror på en konkret vurdering. Det bemærkes herved, at en over-
trædelse af dekorumkravet foreligger, hvis den religiøse forkynder
har udført handlinger eller udvist en adfærd, der er ’egnet’ til at
fratage vedkommende den agtelse og tillid, som stillingen kræver,
f.eks. grovere straffelovsovertrædelser o.l. Det kræves ikke, at der
konkret kan påvises et tab af agtelse og tillid i særlige kredse eller
hos bestemte personer.
Tilbagekaldelse af vielsesbemyndigelsen med henvisning til tros-
samfundslovens § 19, stk. 3, forudsætter, som det fremgår af be-
stemmelsens ordlyd, at det er i udøvelsen af funktionen som viel-
sesforretter, at vedkommende ikke overholder dansk lovgivning,
herunder de regler, der gælder for vielser med borgerlig gyldighed.
Som eksempel herpå kan nævnes den situation, hvor den religiøse
forkynder med vielsesbemyndigelse foretager vielse af en mindre-
årig eller foretager en vielse uden begge parters samtykke.
Såfremt vielsesforretteren som privatperson begår (grovere) lov-
overtrædelser, der ikke har forbindelse med udøvelsen af funktio-
nen som vielsesforretter, skal dette forhold i givet fald bedømmes
efter reglerne om dekorum.”
Side
4/5
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 93: MFU spm. om ministeren vil tage initiativ til at sikre, at enhver moske, der fremover bruger bønnekald, mister både autorisation og enhver ret, der følger med at være autoriseret som moske, til udlændinge- og integrationsministeren
Som jeg har givet udtryk for tidligere, finder jeg, at bønnekald, som vi så med ek-
semplet i Aarhus i foråret 2020, er anmassende for de borgere, der bor i nærhe-
den.
Regeringen har derfor taget initiativ til en juridisk afklaring af grundlaget for et
forbud mod bønnekald, så vi kender reaktionsmulighederne. Dette arbejde er
fortsat i gang.
Jeg kan herudover henvise til min besvarelse af spørgsmål nr. 348 (alm. del) fra
Udlændinge- og Integrationsudvalget vedrørende bønnekald.
Mattias Tesfaye
/
Lars von Spreckelsen-Syberg
Side
5/5