Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2279980_0001.png
Samråd i Udlændinge- og Integrationsudvalget den 21. oktober 2020 kl.
08:00
09:00, Folketinget Lokale S-092 vedr. besvarelse af Samråds-
spørgsmål B om Socialdemokratiets valgløfte om større åbenhed om præ-
dikener på andre sprog end dansk.
Akt nr.: 127028
Side 1
Talepunkter
[DET TALTE ORD GÆLDER]
Frederiksholms Kanal 21
Frederiksholms Kanal 21
Postboks 2123
1220 København K
1015 København K
www.km.dk
www.km.dk
Telefon 3392 3390
Telefax 3392 3913
e-post
[email protected]
[Indledning]
Tak for lejligheden til at møde jer her i Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Det er jo ikke hver dag, man som kirkeminister får den
mulighed, og jeg ser frem til at lytte til jeres tanker og
overvejelser.
Og tak for spørgsmålet, som jo handler om Socialdemo-
kratiets udlændingepolitiske udspil, der som bekendt
indeholder et forslag om udenlandske prædikener. For-
slaget udspringer af et ønske om, at der skal være større
åbenhed om prædikener i Danmark, når der prædikes
på andre sprog end dansk.
[Besvarelse af samrådsspørgsmålet]
Men lad mig begynde med at sige, at man godt kan se, at
spørgsmålet er stillet, før regeringen offentliggjorde sit
lovprogram for den aktuelle Folketingssamling.
Akt nr.: 127028
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 20. oktober 2020
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 21/10-20 om udenlandske prædikener, jf. samrådsspørgsmål B, til kirkeministeren
2279980_0002.png
For der er jo ikke tale om, at regeringen ”har valgt ikke
spørgsmålet.
at indfri Socialdemokratiets valgløfte”, som det hedder i
Akt nr.: 127028
Side 2
Tværtimod: Som det fremgår af regeringens lovprogram
for 2020-21, vil der i begyndelsen af det nye år blive
fremsat et forslag til lov om prædikener på andre sprog
end dansk.
Så i virkeligheden kan vi jo gøre det ganske kort i dag.
Vi er i gang med at se på udformningen af initiativet.
Derfor kan jeg heller ikke i dag svare på spørgsmål om,
hvordan lovforslaget præcist bliver skruet sammen.
Men jeg ser frem til debatten, når lovforslaget bliver
fremsat.
[Den politiske baggrund for valgløftet]
Til gengæld vil jeg gerne benytte lejligheden i dag til at
forklare den politiske baggrund for Socialdemokratiets
forslag og for regeringens politik på det her område.
Vi mener grundlæggende, at religiøse forkyndere skal
være medspillere
og ikke modspillere
når det gælder
integrationen i Danmark. Særligt i lokalsamfundet.
At de skal være med til at fremme integrationen. Ikke
grave grøfter.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 21/10-20 om udenlandske prædikener, jf. samrådsspørgsmål B, til kirkeministeren
2279980_0003.png
Derfor er det også afgørende, at religiøse forkyndere
kender det danske sprog, lovgivning og kultur. Og at de
anerkender de grundlæggende værdier om demokrati,
lighed og frihed.
Det er langt de fleste trossamfund og religiøse forkyn-
dere i Danmark enige i. De betragter overhovedet ikke
sig selv som værende en del af et parallelsamfund ved
siden af vores samlede, danske samfund.
Tværtimod, faktisk:
Jeg tror godt, at jeg kan sige, at langt de fleste trossam-
fund og religiøse forkyndere i Danmark ser sig selv som
en del af samfundet. Og endda som en væsentlig del, der
understøtter grundlæggende normer for, hvordan vi
fuld
og, ja, næstekærlig
måde.
mennesker omgås hinanden på en ordentlig og respekt-
Akt nr.: 127028
Side 3
Det er klart, at man kan have sine egne religiøse normer
for menneskeliv og samfund. Og det er klart, at de ikke
behøver at være ens.
Helt overordnet er det jo sådan, at vi har religionsfrihed
i Danmark. Det følger af grundloven.
I Danmark må alle dyrke deres tro frit og f.eks. forsam-
les i store og mindre grupper i kirker, moskéer og syna-
goger. Alle kan i det hele taget udøve deres religion, så
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 21/10-20 om udenlandske prædikener, jf. samrådsspørgsmål B, til kirkeministeren
2279980_0004.png
længe det ikke strider mod blandt andet den offentlige
orden.
På den måde er Danmark et frit land, hvor alle har lov til
at tro
eller lade være
og alle har lov til at søge sam-
men i forskellige trossamfund og lytte til en præst, en
rabbiner eller en imam, som de selv vælger.
[Problemet]
Når det er sagt, så må vi desværre også erkende, at en
del af den ikke-vestlige indvandring til Danmark har
medført, at vi i dag har områder i vores land, hvor frihe-
den i praksis ikke eksisterer for alle. Hvor konsekven-
serne af negativ social kontrol er dybt foruroligende.
Det ser vi i nogle parallelsamfund, hvor en kombination
af kultur, tradition og sprog fra hjemlandene fører til, at
visse miljøer lukker sig om sig selv og bryder med
grundlæggende værdier, som gælder i Danmark.
Og vi ser desværre også, at religion og religiøse autorite-
ter i nogle tilfælde spiller en uheldig rolle i at fastholde
den slags parallelsamfund.
o
Som for eksempel, når en imam i Odense angive-
ligt udarbejder en religiøs skilsmissekontrakt, der
indeholder åbenlyst urimelige vilkår.
[Imam Abu Bashar
har ifølge Berlingske faciliteret en religiøs
skilsmisse, der forpligter kvinden i forhold til bopæl, børneop-
Akt nr.: 127028
Side 4
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 21/10-20 om udenlandske prædikener, jf. samrådsspørgsmål B, til kirkeministeren
2279980_0005.png
dragelse, adfærd og fornyet giftermål for at undgå ophævelse af
kontrakten og risikere at miste samværsretten med sine børn.
Ved en juridisk skilsmisse i Danmark kan forældre ikke gyldigt
indgå aftaler om, at forældremyndigheden skal ændres, hvis be-
stemte begivenheder indtræder. Det forhold, at den ægtefælle,
der har børnene boende, flytter langt væk eller bliver gift igen,
medfører således ikke, at den anden forælder automatisk får
forældremyndigheden, heller ikke selvom de har indgået aftale
herom ved skilsmissen.]
Akt nr.: 127028
Side 5
o
Eller når en imam på Nørrebro under en prædi-
ken i en moske udtrykkeligt billiger drab på jøder,
som vi så det i 2017. Det er ikke længere siden
end januar i år, at Østre Landsret stadfæstede
dommen over ham.
[Imam Monzer Abdullah blev idømt 6 måneders betinget
fængsel for overtrædelse af straffelovens §136, stk. 3 (ud-
trykkelig billigelse af visse strafbare handlinger som led i
religiøs oplæring) og § 266 b (racismeparagraf)ved den
31. marts 2017 fra talerstolen i Masjid-al-Faruq moskeen,
Nørrebro at have udtalt:
”Dommedag oprinder ikke, før end muslimerne bekæmper
jøderne, således at muslimerne slår dem ihjel, og jøden vil
skjule sig bag sten og træerne vil sige: O muslim, o Guds
tilbeder, der er en jøde bag mig så kom og dræb ham.”]
[Regeringens tiltag]
Så der er problemer i nogle miljøer. Og dem skal vi have
løst.
Det er til gengæld ikke en opgave, som kan løses med et
enkelt forslag eller i løbet af kort tid.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 21/10-20 om udenlandske prædikener, jf. samrådsspørgsmål B, til kirkeministeren
2279980_0006.png
Det kræver, at vi bliver mere tydelige om de værdier,
der gælder i Danmark. Og det kræver indsatser på en
række områder.
Udlændinge- og integrationsministeren har allerede
meldt en række tiltag ud, og der ses løbende på, om der
er behov for at gøre yderligere. Det handler bl.a. om lov-
givning om en styrket indsats mod negativ social kon-
trol og parallelsamfund.
I kender jo godt flere af forslagene. Men lad mig blot
nævnte nogle af dem her. Det drejer sig for det første
om et lovforslag, der har til formål at styrke indsatsen
mod negativ social kontrol gennem:
o
Et forslag om, at det i straffelovens bestemmelse
om psykisk vold tydeliggøres, at negativ social
kontrol udgør kerneområdet for bestemmelsen,
og at udøvelse af negativ social kontrol gennem
ægteskabs- og skilsmissekontrakter efter om-
stændighederne kan være strafbart efter be-
stemmelsen.
o
Et forslag om at det gøres strafbart at forestå reli-
giøse vielser af mindreårige.
o
Et forslag om at det skal være muligt at inddrage
passet fra mindreårige, hvis der er mistanke om,
at de skal giftes eller vies religiøst i udlandet.
Akt nr.: 127028
Side 6
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 21/10-20 om udenlandske prædikener, jf. samrådsspørgsmål B, til kirkeministeren
2279980_0007.png
o
Et forslag om at skærpe straffen for at fastholde
nogen i et ægteskab med tvang.
Og for det andet et lovforslag om et forbud mod modta-
gelse af donationer fra visse fysiske og juridiske perso-
ner.
Jeg vil ikke gå nærmere ind i disse forslag, for dem får I
rig mulighed for at drøfte med udlændinge- og integra-
tionsministeren, når de skal behandles i salen.
Men jeg nævner dem for at sige, at man bliver nødt til at
se på dette område som en helhed.
Og forslaget om at skabe større åbenhed om prædike-
ner, der foregår på andre sprog end dansk, er kun ét
blandt flere initiativer, som regeringen arbejder sam-
men om på tværs på dette område.
Hvis religiøse forkyndere bruger deres prædikener til
udtrykkeligt at billige visse kriminelle handlinger som
led i religiøs oplæring, har vi heldigvis et retssystem til
at følge op på det. Som for eksempel i tilfældet med
imamen på Nørrebro.
Til gengæld tror vi på, at større åbenhed i sig selv kan
bidrage til en bredere offentlig debat om de grundlæg-
gende værdier, der gælder i Danmark.
Akt nr.: 127028
Side 7
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 21/10-20 om udenlandske prædikener, jf. samrådsspørgsmål B, til kirkeministeren
2279980_0008.png
Den debat er en fælles opgave. Ikke kun for regeringen
og Folketinget. Men for hele det danske samfund og den
danske offentlighed.
Og det er på den baggrund, at man skal se regeringens
kommende lovforslag.
Akt nr.: 127028
Side 8
Tak for ordet.