Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2266515_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Besvarelse af samrådsspm. W (Alm.
del) UUI, der er genstillet som sam-
rådsspm. A (Alm. del) UUI.
20. oktober 2020, kl. 15.00 -16.00
Hvornår:
DET TALTE ORD GÆLDER
6. oktober 2020
Sags nr.
Akt-id
2020 - 16443
1393014
Spørgsmål W/A:
Kristeligt Dagblad har siden april
2020 i artikelserien ”Hvorfor
skulle Huda dø?” (https://www.kristeligt-dagblad.dk/huda)
af-
dækket en række svigt i sagen om Huda Al-Ahmad. Eksempelvis
at give Hudas drabs- og eksmand repatrieringsstøtte, og den
manglende indsats for at opdage den sociale kontrol, Huda leve-
de under. I dag svigtes Hudas tvillinger fortsat. På trods af at pi-
gernes nuværende værger, deres onkel og tante, frygter, at fade-
ren kan genvinde forældremyndigheden over døtrene, er pigerne
fortsat i Syrien. I det lys ønskes ministrenes besvarelse af følgen-
de spørgsmål:
Hvilke generelle barrierer i udlændingelovgivningen har hidtil
afholdt regeringen fra at bringe Huda Al-Ahmads tvillingedøtre,
Hevin og Henderin, til Danmark?
Hvilke lovændringer er nødvendige for, at børn, der mister de-
res mor, ikke automatisk mister deres opholdstilladelse i Dan-
mark?
Har det betydning for vurderingen af børnenes ve og vel og
Danmarks ansvar i den forbindelse, om den drabssigtede far kan
opnå forældremyndighed over børnene?
Hvordan vil man i praksis sikre, at børn i Syrien vil kunne blive
transporteret til Danmark, hvis viljen her til opstod?
Mener regeringen, at lovgivningsmæssige og praktiske udfor-
dringer ved at hente børn til Danmark skal forhindre, at vi råder
bod på, at vi har ladt en kvinde i stikken, og nu er ved at gøre det
samme ved hendes børn?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Halima Oguz (SF).
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 20/10-20 om børs retsstilling og opholdstilladelse, jf. samrådsspørgsmål A, til udlændinge- og integrationsministeren
2266515_0002.png
2
Svar:
[Indledning]
Tak for spørgsmålene.
Jeg skal indledningsvist oplyse, at jeg som minister
ikke kan gå nærmere ind i behandlingen af den kon-
krete sag, som der spørges til, og jeg kan i øvrigt ikke
redegøre for sagens detaljer på et åbent samråd.
Jeg kan dog forstå, at spørgeren er indstillet på at lade
samrådet lukke senere, hvis der er anledning til det.
Det, som jeg kan sige, er, at det, som jeg har læst, har
gjort stort indtryk på mig. Det påvirker naturligvis og-
så mig, når der er tale om børn.
Og hvis det, der står i aviserne er rigtigt, må jeg sige,
at det er forfærdeligt, at vi her i 2020 stadig hører om
sager, hvor kvinder må kæmpe for deres frihed og det
liv, som de selv ønsker at leve
i ekstreme tilfælde
endda med livet som indsats.
Som samfund skal vi hjælpe og støtte kvinderne i de-
res frihedskamp. Vi skal turde sige fra over for nega-
tiv social kontrol af kvinder.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 20/10-20 om børs retsstilling og opholdstilladelse, jf. samrådsspørgsmål A, til udlændinge- og integrationsministeren
3
[Overordnet politisk tilgang]
Overordnet handler spørgsmålene om, hvorvidt rege-
ringen aktivt vil sørge for at hente de tvillinger til
Danmark, som nu befinder sig i Syrien, efter at deres
far har tilstået at have slået deres mor og bror ihjel.
Jeg har tidligere bl.a. besvaret skriftlige spørgsmål
[UUI nr. 334 og nr. 419] fra spørgeren om emnet,
hvor jeg bl.a. beskrev juraen og de praktiske overve-
jelser i sagen.
Men helt overordnet så taler vi om en situation, hvor
der er et ønske om, at de danske myndigheder aktivt
skal foretage sig noget i et andet land med henblik på
at flytte børn, som opholder sig dér, [alene] fordi man
fra dansk side mener, at det er bedre for børnene at
opholde sig i Danmark, uanset om familien i Syrien
måtte ønske, at børnene skal bo i Syrien.
De danske myndigheder kan ikke udføre en sådan
handling.
Det vil heller ikke være muligt for de danske myndig-
heder på egen hånd at vurdere, hvad der bedst tjener
børnenes tarv.
På samme måde vil vi i Danmark jo heller ikke accep-
tere, hvis udenlandske myndigheder indrejser i Dan-
mark og egenrådigt henter danske statsborgere ud af
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 20/10-20 om børs retsstilling og opholdstilladelse, jf. samrådsspørgsmål A, til udlændinge- og integrationsministeren
4
landet, [alene] fordi disse udenlandske myndigheder
mener, at det ville være bedre for de pågældende dan-
ske statsborgere at bo i et andet land.
Så selvom den konkrete sag giver anledning til nogle
juridiske og praktiske overvejelser, så er det centrale i
denne sag efter min opfattelse ikke spørgsmålet om,
hvad regeringen eller de danske myndigheder har el-
ler ikke har hjemmel til.
Det centrale spørgsmål er derimod, hvilken rolle dan-
ske myndigheder eller regeringen overhovedet skal
spille i forhold til at få udenlandske statsborgere her
til landet.
Når nu spørgeren [igen] har spurgt ind til juraen i sa-
gen og mulige retlige hindringer, der måtte være for at
hente tvillingepigerne til landet, vil jeg alligevel gerne
redegøre overordnet for det retlige grundlag.
[Generelt om det retlige grundlag]
Som beskrevet i svaret på de skriftlige spørgsmål
[UUI nr. 334 og nr. 419], er der ikke er et retligt
grundlag for, at de danske myndigheder kan gøre no-
get for at hente tvillingerne til Danmark.
Der eksisterer simpelthen ikke nogle regler om, at de
danske myndigheder egenrådigt kan beslutte, at ud-
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 20/10-20 om børs retsstilling og opholdstilladelse, jf. samrådsspørgsmål A, til udlændinge- og integrationsministeren
5
lændinge, der opholder sig i udlandet, skal til Dan-
mark.
Tilsvarende er der ikke regler om, at de danske myn-
digheder af egen drift f.eks. kan tage til Syrien og
hente udlændinge, der har eller har haft opholdstilla-
delse i Danmark, men er udrejst af landet, tilbage til
Danmark.
Det er derfor ikke relevant at tale om, hvordan uden-
landske børn i Syrien vil kunne blive transporteret til
Danmark, herunder hvordan Udenrigsministeriet kan
bistå med dette.
En helt anderledes situation vil være, hvis udlændin-
gene, som har eller har haft en opholdstilladelse i
Danmark, selv genindrejser i Danmark.
I en sådan situation vil der skulle ske en individuel og
konkret vurdering af, om de fortsat har en gyldig op-
holdstilladelse i Danmark.
På samme måde vil sådanne udlændinge, der opholder
sig her i landet, naturligvis blive omfattet af den dan-
ske lovgivning om sociale foranstaltninger mv.
Og i disse situationer vil der skulle ske en individuel
og konkret vurdering af, om der er behov for hjælp el-
ler støtte.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 20/10-20 om børs retsstilling og opholdstilladelse, jf. samrådsspørgsmål A, til udlændinge- og integrationsministeren
6
[Spørgsmål om sagen giver anledning til lovændrin-
ger]
Spørgeren har bl.a. spurgt ind til, hvilke generelle bar-
rierer i udlændingelovgivningen der har afholdt rege-
ringen fra at hente tvillingepigerne til Danmark.
Som sagt er der ikke et retligt grundlag for, at rege-
ringen eller de danske myndigheder kan gøre noget
for at hente tvillingerne i Danmark.
Selvom afsættet for spørgsmålene i dag er en tragisk
sag, så mener jeg ikke, at vi på baggrund af den kon-
krete sag skal tage skridt til eventuelle lovændringer
ud over dem vi er i færd med at se på i forhold til re-
patriering.
Jeg mener simpelthen ikke, at den danske stat skal til
at drage ud i verden for at hente udlændinge tilbage til
Danmark, fordi vi mener, at de pågældende vil have
det bedre i Danmark.
[Jeg må samtidig bemærke, at vi nu i den konkrete
artikelserie i Kristeligt Dagblad kan læse, at tvillinge-
pigerne opholder sig hos nogle familiemedlemmer til
deres afdøde mor, at familien oplyser, at pigerne har
det godt, og at det er familiens ønske, at pigerne skal
bo hos dem i Syrien.]
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 20/10-20 om børs retsstilling og opholdstilladelse, jf. samrådsspørgsmål A, til udlændinge- og integrationsministeren
7
Spørgeren har bl.a. også spurgt ind til, hvilke lovæn-
dringer der er nødvendige for, at børn, der mister de-
res mor, ikke automatisk mister deres opholdstilladel-
se i Danmark.
Jeg vil senere helt generelt beskrive de overordnede
regler, der gælder ved såkaldt bortfald af en opholds-
tilladelse, og hvordan det er muligt at søge om di-
spensation [dvs. om opretholdelse af en opholdstilla-
delse].
Jeg kan dog allerede nu bemærke, at der ikke er no-
gen regler om, at børn, der mister en forælder, af den
grund også automatisk mister deres opholdstilladelse.
Det afgørende er, om betingelserne for bortfald er op-
fyldt. Endvidere vil det altid bero på en konkret og
individuel vurdering af sagens omstændigheder, om
der er grundlag for udlændingemyndighederne til at
meddele dispensation [med den virkning, at opholds-
tilladelsen opretholdes].
Den konkrete sag giver efter min opfattelse ikke an-
ledning til, at der skal tages skridt til eventuelle æn-
dringer af de regler, der omhandler bortfald af op-
holdstilladelser.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 20/10-20 om børs retsstilling og opholdstilladelse, jf. samrådsspørgsmål A, til udlændinge- og integrationsministeren
8
[Spørgsmål om tvillingernes muligheder for at kunne
komme tilbage til Danmark]
Jeg kan helt generelt ikke gå ind i konkrete sager.
Jeg kan derfor ikke forholde mig konkret til, om tvil-
lingepigerne måtte kunne genindrejse og opholde sig
lovligt her i landet.
Det bliver lidt teknisk, men det drejer sig i første om-
gang om, hvilket opholdsgrundlag børnene har i
Danmark.
Og så drejer det sig bl.a. om, hvorvidt deres oprinde-
lige opholdsgrundlag er bortfaldet.
Endvidere skal de danske udlændingemyndigheder
efter en konkret og individuel vurdering af sagens
omstændigheder muligvis træffe afgørelse om, hvor-
vidt der er grundlag for at meddele børnene en [ny]
opholdstilladelse efter reglerne i udlændingeloven.
Jeg kan som nævnt ikke komme nærmere ind på dette
her.
[Overordnet om bortfaldsregler og mulighed for ej-
bortfald]
Jeg kan dog helt generelt oplyse, at hvis en udlænding
med opholdstilladelse i Danmark f.eks. udrejser og
opgiver sin bopæl i Danmark, så bortfalder den på-
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 20/10-20 om børs retsstilling og opholdstilladelse, jf. samrådsspørgsmål A, til udlændinge- og integrationsministeren
9
gældendes opholdstilladelse automatisk. [Det sker på
den måde, som kaldes ex lege
dvs. uden at en myn-
dighed skal have truffet en afgørelse herom].
Endvidere bortfalder en opholdstilladelse automatisk
[ex lege], hvis en udlænding har opholdt sig uden for
landet i mere end 6 på hinanden følgende måneder.
Er udlændingen meddelt opholdstilladelse med mu-
lighed for varigt ophold, og har udlændingen boet me-
re end to år her i landet, bortfalder opholdstilladelsen
dog først, når udlændingen har opholdt sig uden for
landet i mere end 12 på hinanden følgende måneder.
[Der er også en regel om [i udlændingelovens § 17,
stk. 2], at hvis en mindreårig udlænding har opholdt
sig uden for landet i mere end 3 på hinanden følgende
måneder på genopdragelsesrejse eller andet udlands-
ophold af negativ betydning for skolegang og integra-
tion, så bortfalder den mindreåriges opholdstilladelse
automatisk [ex lege].]
Hvis udlændingen er meddelt opholdstilladelse som
flygtning eller kvoteflygtning, er det en betingelse for
bortfald, at udlændingen frivilligt har taget bopæl i
hjemlandet eller har opnået beskyttelse i et tredjeland.
Hvis den pågældende udlænding genindrejser i Dan-
mark eller på anden måde over for de danske myn-
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 20/10-20 om børs retsstilling og opholdstilladelse, jf. samrådsspørgsmål A, til udlændinge- og integrationsministeren
10
digheder tilkendegiver et ønske om at ville returnere
til Danmark, så skal udlændingemyndighederne vur-
dere, om den pågældende alligevel har ret til bevare
sin oprindelige opholdstilladelse.
Der er således mulighed for at give dispensation fra
bortfald. En sådan beslutning forudsætter imidlertid
som sagt bl.a., at det tilkendegives over for de danske
myndigheder, at der er et ønske om, at den oprindeli-
ge opholdstilladelse bevares.
Og det vil altid være udlændingemyndighederne, der
ud fra sagens samlede omstændigheder træffer en
konkret afgørelse.
Det vil f.eks. indgå i udlændingemyndighedernes vur-
dering, om det må anses for godtgjort, at udlændingen
har haft til hensigt at vende tilbage til Danmark inden
udløbet af den periode, hvorefter opholdstilladelsen
ellers ville være bortfaldet
men at vedkommende er
blevet forhindret heri på grund af sygdom eller andre
uforudsete hindringer.
Der gælder ingen formkrav til en ansøgning om di-
spensation fra bortfald, og der er ligeledes ingen for-
melle krav til, hvordan ansøgningen skal indgives.
En ansøgning om dispensation fra bortfald for børn
kan som udgangspunkt indgives af barnets forældre-
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 20/10-20 om børs retsstilling og opholdstilladelse, jf. samrådsspørgsmål A, til udlændinge- og integrationsministeren
11
myndighedshaver eller af barnet selv, hvis barnet har
den fornødne modenhed til at forstå og reflektere over
konsekvenserne.
Udlændingestyrelsen kan efter omstændighederne be-
slutte at behandle en ansøgning om dispensation fra
bortfald for børn indgivet af en person, der ikke har
del i forældremyndigheden over det pågældende barn.
Dette vil dog afhænge af en konkret vurdering af sa-
gens omstændigheder, og det er således ikke enhver
uden relation til barnet, der ville kunne indgive en an-
søgning om dispensation.
[Afsluttende bemærkninger]
Afslutningsvist vil jeg gerne endnu en gang under-
strege, at jeg synes, det er en meget tragisk sag for de
to tvillingepiger, der har mistet deres mor og bror.
Jeg skal dog samtidig igen understrege, at det ikke er
en mulighed, at danske myndigheder egenrådigt be-
slutter at hente udenlandske statsborgere her til landet,
[alene] fordi vi fra dansk side mener, at de vil have
det bedre her.
Tak for ordet.